Baterie z elektrycznych aut i PV oświetlą japońskie „miasto duchów”

Baterie z elektrycznych aut i PV oświetlą japońskie "miasto duchów"
Fot. Nissan

Nissan wyposaży japońskie miasto Namie w uliczne lampy, do których energia będzie dostarczana nie z sieci, ale z będących ich częścią fotowoltaiki i magazynów energii.

Projekt realizowany z wykorzystaniem technologii japońskiej firmy 4R Energy, która zresztą jest częścią grupy Nissana, zakłada rozlokowanie w japońskim mieście niepodłączonych do sieci lamp ulicznych, do których energia będzie dostarczana przez będące ich integralną częścią ogniwa fotowoltaiczne oraz magazyny energii.

W tym celu Nissan wykorzysta baterie używane wcześniej w elektrycznych Nissanach Leaf, które po pewnym okresie eksploatacji przestały spełniać wymogi pozwalające wykorzystywać je w elektrycznych samochodach, ale które nadal można stosować z powodzeniem w stacjonarnych magazynach energii.

REKLAMA

Montaż ulicznych lamp wykorzystujących fotowoltaikę i baterie z elektrycznych Leafów jest elementem projektu o nazwie „The Reborn Light”, którego celem jest budowa publicznego oświetlenia w japońskim mieście, nazywanym również miastem duchów, które w 2011 roku zostało dotknięte trzęsieniem ziemi, tsunami i katastrofą elektrowni jądrowej w Fukushimie.

Pierwsze, prototypowe off-gridowe lampy Nissan ma zainstalować w Namie w najbliższych dniach, a montaż nowego, ulicznego oświetlenia ma ruszyć na większą skalę w kolejnych miesiącach.

To nie pierwszy projekt, w którym baterie wykorzystywane wcześniej w elektrycznych samochodach otrzymają „drugie życie” dzięki wykorzystaniu ich w stacjonarnych magazynach energii.

W połowie ubiegłego roku brytyjska firma Powervault oraz Renault podjęły współpracę zakładającą wykorzystanie zużytych baterii samochodowych w domowych magazynach energii. Powervault zapewnił, że dzięki wykorzystaniu baterii „z drugiej ręki” zmniejszy koszt domowych magazynów energii o około 30 proc.

REKLAMA

 Baterie w samochodach elektrycznych można wykorzystywać z reguły przez okres od 8 do 10 lat. Jednak później nadal można je zastosować w stacjonarnych urządzeniach, dając im dodatkowy czas zanim zostaną poddane recyklingowi – komentował Powervault.

Wcześniej podobną inicjatywę Nissan podjął we współpracy z firmą Eaton. Opracowany przez Eaton domowy magazyn energii xStorage Home jest zasilany modułami akumulatorów, które były pierwotnie wykorzystywane w pojazdach elektrycznych Nissana.

Złożony z takich baterii system XStorage Building – największy w Europie system magazynowania energii wykorzystujący używane akumulatory z samochodów elektrycznych – składa się z 280 zespołów akumulatorowych z samochodów Nissan Leaf i magazynuje energię na holenderskim stadionie Amsterdam ArenA.

Sam Nissan wprowadza, na razie na rynku brytyjskim, własną ofertę adresowaną do prosumentów, która zakłada wykorzystanie domowej instalacji fotowoltaicznej i magazynu energii. Więcej na ten temat w artykule: Nissan będzie sprzedawać fotowoltaikę. Ceny od 3,8 tys. funtów.
 

red. gramwzielone.pl


© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.