European Battery Alliance: jakie postępy i plany?
Mija rok od utworzenia inicjatywy European Battery Alliance, która ma skutkować budową europejskiego przemysłu baterii wykorzystywanych w samochodach elektrycznych czy stacjonarnych magazynach energii. Jednym z przykładów europejskiej kooperacji w przemyśle bateryjnym jest zawiązane oficjalnie wczoraj joint venture z udziałem BMW, Northvolt i Umicore. Ta ostatnia firma komponenty baterii będzie produkować m.in. w Polsce.
W ramach projektu European Battery Alliance Komisja Europejska chce zbudować silny europejski przemysł produkujący ogniwa i baterie znajdujące zastosowanie w samochodach elektrycznych czy stacjonarnych magazynach energii odnawialnej.
– Cel jest prosty, ale wyzwanie ogromne. Chcemy, niemal od zera, zbudować konkurencyjną i zrównoważoną produkcję baterii, wspieraną przez europejski łańcuch dostaw (…) Potrzebne skala i dynamika wskazują, że żaden podmiot nie może poradzić sobie samemu. European Battery Alliance stanowi parasol dla perspektywicznych partnerstw w całym łańcuchu dostaw – zapewnia Maros Sefcovic, unijny komisarz ds. unii energetycznej, który nadzoruje powstawanie EU Battery Alliance.
Komisja Europejska szacuje, że w roku 2025 wartość rynku baterii może sięgać 250 mld euro rocznie i wielkością powinien odpowiadać gospodarce Danii.
Natomiast generowany w Europie popyt na baterie powinien wynieść wówczas 200 GWh, a globalnie 600 GWh – tak przynajmniej widzi to Bruksela.
Komisja Europejska przyjmuje, że do budowy fabryki mogącej wytwarzać rocznie baterie o pojemności 10 GWh potrzebny będzie CAPEX rzędu 1 miliarda euro, a takich fabryk KE chce uruchomić około 20, co oznaczałoby inwestycje warte ok. 20 mld euro.
Skąd mogą pochodzić te pieniądze? Bruksela liczy choćby na tzw. plan Junckera, który przyczynił się do zebrania na realizowane w UE inwestycje 250 mld euro.
Wczoraj w Brukseli podsumowano efekty dotychczasowych działań w zakresie budowy europejskiego przemysłu bateryjnego.
Podkreślono, że trwa już budowa pierwszych linii produkcyjnych, a działającemu pod auspicjami UE funduszowi EIT InnoEnergy udało się stworzyć sieć około 260 firm i instytucji pracujących nad rozwiązaniami dla łańcucha dostaw przemysłu bateryjnego.
We wczorajszym komunikacie Komisji Europejskiej, podsumowującym pierwszy rok unijnej inicjatywy, wymieniona została inwestycja belgijskiej grupy Umicore, która ma uruchomić w Nysie w roku 2020 produkcję katod do baterii. Jednocześnie Umicore ma otworzyć w Belgii centrum kompetencji, w którym będą rozwijane technologie bateryjne.
Europejskie fabryki komponentów i samych baterii chcą ponadto uruchomić firmy Solvay i BASF, ale na razie nie znamy szczegółów tych inwestycji.
Solvay i Umicore współpracują zresztą w ramach innej inicjatywy, która ma doprowadzić do uruchomienia produkcji innowacyjnych baterii – docelowo baterii ze stałym elektrolitem. W ten projekt zaangażowane są też firmy Manz i Saft.
Budowę największej europejskiej fabryki baterii planuje szwedzka firma Northvolt. Kilka miesięcy temu rozpoczęto budowę pierwszych obiektów, w których pracować będą eksperci z działu badań i rozwoju. Budowa tzw. Northvolt Labs w Västerås k. Sztokholmu ma się zakończyć w przyszłym roku, a celem tego projektu jest zoptymalizowanie technologii baterii, zanim ruszy ich seryjna produkcja.
W Northvolt Labs zostaną uruchomione pilotażowe linie produkcyjne z potencjałem wytwarzania baterii o pojemności do 125 MWh w skali roku, a zatrudnienie w Västerås ma znaleźć docelowo 300-400 inżynierów.
Fundusze potrzebne do uruchomienia Northvolt Labs – początkowo padła kwota 100 mln euro – Szwedzi zebrali w niecały rok. Uruchomienie pełnej produkcji, w skali, która umożliwi odpowiednią redukcję kosztów jednostkowych, będzie wymagać jednak dużo większych pieniędzy.
Budowa ogromnej fabryki, która ma powstać w innym szwedzkim mieście Skellefteå, ma kosztować 4 mld euro. Taka kwota ma pozwolić na uruchomieniem do roku 2023 produkcji baterii o łącznej pojemności zbliżonej do zdolności produkcyjnych tzw. Gigafactory, którą w Nevadzie uruchamia amerykańska Tesla.
Początkowo Northvolt chce produkować w Skellefteå w skali roku baterie o pojemności 8 GWh, a w roku 2023 produkcja ma wzrosnąć do docelowego poziomu 32 GWh.
W Northvolt zainwestowali do tej pory m.in. Siemens, ABB, Skania i Vestas, a inicjatywę wsparły także szwedzki rząd i Europejski Bank Inwestycyjny.
Wczoraj oficjalnie do partnerów Northvolt dołączyły firmy BMW i Umicore.
Swój łańcuch produkcji baterii buduje Siemens, który obecnie uruchamia pierwszą, w pełni zautomatyzowaną linię produkcyjną.
Aktywne działania w tym obszarze prowadzą inne niemieckie firmy i instytucje – m.in. w ramach wspieranego przez rząd federalny konsorcjum TerraE, którego celem jest uruchomienie produkcji baterii w skali ponad 30 GWh rocznie.
Komisja Europejska informuje ponadto, że budowę fabryk baterii przeznaczonych do stacjonarnych magazynów energii planują firmy FAAM (we Włoszech) oraz MES (w Czechach).
Budowę europejskiego przemysłu baterii Komisja Europejska ma wesprzeć odpowiednimi regulacjami, a także funduszami.
W styczniu przyszłego roku KE ma uruchomić nabór wniosków w dedykowanym technologiom bateryjnym konkursie z programu Horyzont 2020. Do podziału na być 114 mln euro, a w kolejnym roku zostanie udostępnione dodatkowe 70 mln euro.
gramwzielone.pl
© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.