REKLAMA
 
REKLAMA

Szwajcarski pilot pobił rekord wysokości lotu samolotem solarnym

Szwajcarski pilot pobił rekord wysokości lotu samolotem solarnym
Fot. www.facebook.com/SolarStratos

Raphaël Domjan, szwajcarski pilot i ekologiczny podróżnik, ustanowił nowy rekord wysokości dla samolotu napędzanego energią słoneczną.

12 sierpnia po starcie z lotniska w Sion w Szwajcarii Raphaël Domjan wzniósł się na wysokość 9521 m. Tym samym pobił dotychczasowy rekord wynoszący 9235 m. Lot trwał 5 godzin i 9 minut.

Według zespołu SolarStratos podczas przelotu Domjan znalazł się na tej samej wysokości co samolot pasażerski.

REKLAMA

Droga do rekordu

Do sukcesu doszło po kilku wcześniejszych próbach. Pod koniec lipca pilot osiągnął 6589 m, a 10 sierpnia – 8224 m. To był jego najlepszy życiowy wynik, słabszy jednak od światowego rekordu 9235 m, ustanowionego w 2010 r. przez André Borschberga na pokładzie Solar Impulse.

Pierwsza zaplanowana próba pobicia rekordu 8 sierpnia musiała zostać przerwana z powodu braku sprzyjających prądów wznoszących. Dopiero wykorzystanie silniejszych termik pozwoliło Domjanowi pokonać barierę 9500 m.

Oficjalna certyfikacja

Dane z lotu zostaną przekazane do Międzynarodowej Federacji Lotniczej (FAI), która zdecyduje o oficjalnym zatwierdzeniu rekordu. Zgodnie z zasadami cała energia użyta podczas lotu musi pochodzić wyłącznie z paneli fotowoltaicznych zamontowanych na skrzydłach. Samolot musi także lądować z co najmniej 16-procentowym zapasem energii w bateriach.

REKLAMA

Konstrukcja SolarStratos

SolarStratos, zarejestrowany jako HB-SXA, to jednosilnikowy samolot o długości 9,6 m i rozpiętości skrzydeł 24,8 m. Jego konstrukcja z włókna węglowego zapewnia lekkość i wytrzymałość. Maszyna osiąga prędkość maksymalną 140 km/h, a przelotową około 80 km/h. Panele słoneczne o powierzchni 22 m2 i wysokiej sprawności umożliwiają lot przy niskich prędkościach startowych, od około 50 km/h. Takie parametry – start przy zaledwie 50 km/h, maksymalna prędkość 140 km/h i optymalna przelotowa 80 km/h – są ściśle dostosowane do specyfiki napędu słonecznego.

Szwajcaria pozostaje światowym pionierem w dziedzinie lotnictwa słonecznego. Posiada 2 najwyżej latające samoloty zasilane energią ze słońca: HB-SXA (9521 m) i Solar Impulse (9235 m).

Kolejne cele

Domjan, znany z rejsu dookoła świata w łodzi napędzanej wyłącznie energią solarną w latach 2010–2012, zapowiada dalsze próby. Celem projektu jest przekroczenie pułapu 10 000 m i pierwsze w historii załogowe wejście do stratosfery przy użyciu wyłącznie energii słonecznej. Na szerokości geograficznej Szwajcarii granica stratosfery zaczyna się na około 12 000 m.

Katarzyna Poprawska-Borowiec

katarzyna.borowiec@gramwzielone.pl

© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.

REKLAMA
Komentarze

Tak trzymać!!! będziemy latać dookoła świata za darmo!!!

Takie samoloty solarne powinny bardziej upowszechnić się w lotnictwie.

 
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Wywiady
Patronaty medialne