Efekty pracy koordynatora ds. negocjacji przy URE
Urząd Regulacji Energetyki przedstawił podsumowanie działalności koordynatora ds. negocjacji przy URE za 2017 rok. Zajmujący to stanowisko, jako pierwsza osoba pełniąca taką funkcję, Janusz Gwiazdowski wypełnia obowiązki koordynatora od niespełna roku.
Koordynator ds. negocjacji przy Prezesie URE zajmuje się postępowaniami polubownymi o charakterze przedsądowym, pomiędzy odbiorcami w gospodarstwie domowym, a także prosumentami będącymi konsumentami, którzy pozostają w sporze z przedsiębiorstwem energetycznym dostarczającym i/ lub rozliczającymi im energię elektryczną, paliwo gazowe lub ciepło, bądź przedsiębiorstwem będącym odpowiedzialnym za przyłączenie do sieci.
Instytucja Koordynatora ds. negocjacji przy Prezesie Urzędu Regulacji Energetyki została powołana 10 stycznia 2017 r. na mocy ustawy z dnia 23 września 2016 r. o pozasądowym rozwiązywaniu sporów konsumenckich z 2016 r. Od maja ub.r. stanowisko koordynatora pełni Janusz Gwiazdowski.
Teraz Urząd Regulacji Energetyki opublikował pierwsze sprawozdanie koordynatora ds. negocjacji z efektów jego działalności w 2017 roku. Jak wynika z przedstawionych danych, w ubiegłym roku do Koordynatora wpłynęły 382 wnioski, z czego spełniających kryteria pozwalające na wszczęcie postępowania było 156. W tym 137 wniosków dotyczyło rynku energii elektrycznej, a pozostałe19 rynku paliw gazowych.
Jak informuje URE, najczęściej powtarzającym się przedmiotem sporu były kwestie dotyczące rozliczeń z przedsiębiorstwem energetycznym bądź wprowadzenia konsumenta w błąd przy podpisywaniu umowy z przedsiębiorstwem energetycznym.
Koordynator odmówił rozpatrzenia sporu w 8 przypadkach, co stanowi 2 proc. wszystkich zgłoszonych sporów w 2017 roku. W 2 z 8 tych przypadków odmowa była podyktowana niespełnieniem kryteriów przedmiotowych, natomiast w pozostałych 6 przypadkach – niespełnieniem kryteriów podmiotowych.
URE podaje, że niespełna 20 postępowań wszczętych w 2017 roku zakończono przed osiągnięciem wyniku z uwagi na brak zgody na udział w postępowaniu przedsiębiorstwa energetycznego. We wszystkich postępowaniach zakończonych wynikiem strony doszły do porozumienia. Były to 23 postępowania, co stanowi niespełna 15 proc. postępowań wszczętych w ubiegłym roku.
Urząd zaznacza, że koordynator nie prowadzi analiz dotyczących procentowego udziału przypadków, w których strony zastosowały się do wyniku postępowania w sprawie pozasądowego rozwiązywania sporów konsumenckich, w stosunku do liczby wszczętych postępowań.
Średni czas trwania postępowań zakończonych protokołem w 2017 roku wyniósł ponad 70 dni.
Jak wcześniej mówił w rozmowie z portalem Gramwzielone.pl Janusz Gwiazdowski, na koniec 2017 roku rozpatrywał około 10 spraw dotyczących prosumentów. Chodziło m.in. o rozliczenia wprowadzonej do sieci energii elektrycznej. W tej sprawie prosument stał na stanowisku, że – pomimo dokładnego odczytu dla każdej taryfy w porze dziennej i nocnej, przedsiębiorstwo sumuje odczyty i rozlicza proporcjonalnie do zużycia energii bez rozróżnienia taryfy.
W innej sprawie prosument zidentyfikował różnice w rozliczeniach przedstawionych przez przedsiębiorstwo w stosunku do prowadzonych prywatnych wyliczeń.
Skutecznie zakończono sprawę, w której prosument domagał się zmiany okresu rozliczenia na 12-miesięczny tak, aby produkcja energii elektrycznej w okresie letnim wyrównała zużycie w okresie zimowym. W tym przypadku doszło do porozumienia poprzez podpisanie aneksu zmieniającego okres rozliczeniowy z 6-miesięcznego na okres 12-miesięczny.
Jakie są możliwości skorzystania z pomocy koordynatora ds. negocjacji przy URE i jak przebiega prowadzone przez niego postępowanie? Więcej na ten temat w wywiadzie Gramwzielone.pl z Januszem Gwiazdowskim: Jak przebiega rozwiązywanie sporów z udziałem Koordynatora ds. negocjacji przy URE?
gramwzielone.pl
© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.