System białych certyfikatów będzie obowiązywać dłużej

W projekcie nowelizacji ustawy o cenach energii, który do Sejmu wniosła grupa posłów PiS, znalazły się propozycje regulacji, których uchwalenie wydłuży obowiązywanie systemu świadectw efektywności energetycznej. To wyjście naprzeciw problemowi, który powstał w wyniku opóźnień w wydawaniu tzw. białych certyfikatów przez Urząd Regulacji Energetyki.
System świadectw przyznawanych za poprawę efektywności energetycznej został wprowadzony na podstawie ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 roku o efektywności energetycznej (znowelizowanej w 2016 r.) i zaczął funkcjonować z początkiem 2013 roku.
Zgodnie z art. 14 ustawy o efektywności energetycznej, przedsiębiorstwa energetyczne jako podmioty zobowiązane muszą uzyskać w każdym roku oszczędność energii finalnej w wysokości 1,5 proc. ilości energii elektrycznej lub gazu ziemnego, wyrażonej w jednostkach toe, sprzedanych w danym roku odbiorcom końcowym przyłączonym do sieci na terytorium RP.
W nowelizacji z 2016 r. wprowadzono przepisy przejściowe, przewidujące, że za okres od 1 stycznia do 30 września 2016 r. realizacja obowiązku uzyskiwania oszczędności odbywać się będzie na zasadach określonych w ustawie z dnia 15 kwietnia 2011 r. o efektywności energetycznej, natomiast za okres od 1 października 2016 r. na zasadach określonych w ustawie z 20 maja 2016 r. o efektywności energetycznej.
Wprowadzony został także wyjątek dotyczący sytuacji, w której przedsięwzięcie lub przedsięwzięcia służące poprawie efektywności energetycznej zakończone zostały maksymalnie przed dniem wejścia w życie nowej ustawy o efektywności energetycznej, czyli 1 października 2016 r., ale też nie wcześniej niż przed 2014 r.
W efekcie obecnie w obrocie są trzy grupy białych certyfikatów: 1) świadectwa „przetargowe” tzw. PMEF wydane na podstawie „starej” ustawy, 2) świadectwa „roczne” PMEF_18 lub PMEF_19 wydane na nowych zasadach, ale dla zakończonych przedsięwzięć bez sprawdzenia efektu zachęty oraz 3) świadectwa bezterminowe PMEF_F.
Spośród tych trzech typów certyfikatów tylko świadectwa przetargowe mają zostać przedstawione do umorzenia Prezesowi Urzędu Regulacji Energetyki najpóźniej do 30 czerwca 2019 r., co zostało uregulowane w ustawie z 20 maja 2016 r. przepisami przejściowymi.
Problemem stały się przy tym opóźnienia w wydawaniu świadectw efektywności energetycznej.
Autorzy wniesionej teraz do Sejm nowelizacji ustawy „prądowej” szacują, że z uwagi na znaczne opóźnienia w wydawaniu białych certyfikatów na podstawie przepisów ustawy z 2016 r. o efektywności energetycznej, obowiązek za rok 2019, realizowany w terminie do 30 czerwca 2020 r., nie będzie mógł zostać pokryty świadectwami PMEF_2019 i PMEF_F.
Dlatego przygotowany projekt regulacji ma wydłużyć termin ważności wszystkich świadectw przetargowych do 30 czerwca 2021 roku.
– Nowelizacja idąca w kierunku wydłużenia terminu ważności świadectw przetargowych pozwoli zniwelować opóźnienia w rozpatrywaniu wniosków o wydanie świadectw przez URE, a także uniknąć niedoborów na rynku świadectw w roku 2020. Wdrożenie proponowanej zmiany ma również na celu stopniowe przejście od systemu wsparcia efektywności energetycznej z wieloma rodzajami świadectw efektywności energetycznej, do systemu z bezterminowymi świadectwami efektywności energetycznej (PMEF_F), których na rynku jest obecnie bardzo mało – czytamy w uzasadnieniu nowelizacji.
redakcja@gramwzielone.pl
© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.