CATL wprowadza Tener Stack i chwali się rekordem na skalę globalną

CATL wprowadza Tener Stack i chwali się rekordem na skalę globalną
Fot. CATL

Nowa technologia łączy wysoką pojemność z elastycznością transportu i optymalizacją kosztów. Według producenta wyznacza ona nowy standard w obszarze wielkoskalowych systemów magazynowania energii.

Chiński producent baterii ogłosił premierę Tener Stack, pierwszego na świecie – jak twierdzi – systemu magazynowania energii o „ultrawysokiej” pojemności 9 MWh, przeznaczonego do masowej produkcji. Nowe rozwiązanie zostało zaprezentowane na targach Smarter E w Monachium i według producenta stanowi znaczący krok naprzód w dziedzinie magazynowania energii, łącząc wysoką pojemność, elastyczność transportu i optymalizację kosztów.

Nowy wymiar serii Tener

Tener Stack stanowi rozwinięcie wcześniejszych rozwiązań Tener i Tener Flex, łącząc ich sprawdzone technologie z nowymi poziomami pojemności i elastyczności transportu. CATL podkreśla, że najnowszy produkt to nie tylko magazyn energii, ale kompleksowe rozwiązanie wspierające globalną transformację energetyczną.

REKLAMA

System wykorzystuje ogniwa producenta o wysokiej gęstości, co pozwala na lepsze o 45% wykorzystanie przestrzeni i daje o 50% wyższą gęstość energii w porównaniu z tradycyjnymi kontenerowymi systemami 6 MWh.

Warto wspomnieć, że zarówno poprzednia wersja Tener, jak i obecnie prezentowana Tener Stack oferują zerowy poziom degradacji przez pierwszych 5 lat okresu eksploatacji. Osiągnięcie tego poziomu ma być możliwe dzięki wprowadzeniu szeregu udoskonaleń. Wykorzystano m.in. biomimetyczne SEI (solid electrolyte interphase), czyli biomimetyczną interfazę stałego elektrolitu. Umożliwia ona transport jonów litu, a jednocześnie zapobiega dalszemu rozkładowi elektrolitu. Jak donoszą prace naukowe, tworzenie SEI ma kluczowy wpływ na stabilność cykliczną i wydajność ogniw, ponieważ pomaga zapewnić długoterminową stabilność utrzymywania pojemności ładunku.

Zgodnie z informacjami udostępnionymi na oficjalnej stronie CATL Tener Stack może ładować nawet 150 samochodów elektrycznych jednocześnie lub zasilać przeciętne niemieckie gospodarstwo domowe przez 6 lat. Tener Stack jest kompatybilny zarówno z centralnymi, jak i szeregowo połączonymi systemami PCS (Power Conversion System), co umożliwia szeroką integrację z różnymi aplikacjami sieciowymi.

REKLAMA

Optymalizacja transportu i zaawansowane systemy bezpieczeństwa

Jedną z kluczowych zalet Tener Stack jest innowacyjna konstrukcja „two in one”, która pozwala na podział jednostki na dwa moduły, z których każdy waży mniej niż 36 ton. To spełnia wymogi transportowe w przypadku 99% rynków. Dzięki temu system może być transportowany standardowymi metodami, co obniża koszty logistyki nawet o 35% i eliminuje potrzebę specjalistycznych rozwiązań.

Tener Stack wykorzystuje bezpieczną chemię LFP (litowo-żelazowo-fosforanową), znaną z wysokiej stabilności termicznej. System jest wyposażony w czujniki gazu, które mają o 40% wyższą czułość i aktywują systemy tłumienia pożaru szybciej o 35%. Ponadto trójwarstwowa izolacja zapewnia odporność ogniową do 2 godzin, a cała konstrukcja spełnia normy sejsmiczne IEEE693 i jest odporna na trzęsienia ziemi o sile 9 stopni oraz huragany kategorii 5.

CATL zbudował również platformę do prowadzenia symulacyjnych testów bezpieczeństwa w ramach różnych scenariuszy funkcjonowania sieci elektroenergetycznej. W procesie wykorzystywane są również narzędzia sztucznej inteligencji.

Z uwagi na zapowiadaną komercjalizację w niedługim czasie CATL powinien wkrótce opublikować większą ilość danych technicznych dotyczących nowego systemu Tener Stack.

Radosław Błoński

redakcja@gramwzielone.pl

© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.