GreenWay zwiększa moc stacji ładowania. Nawet 350 kW
W ubiegłym roku GreenWay Polska informował o zmniejszaniu mocy swoich stacji ładowania z uwagi na wysokie opłaty za udostępnianie mocy przyłączeniowej i nadal relatywnie niski popyt na usługi ładowania. Teraz największy krajowy operator stacji ładowania chce mocno podnosić moc swoich ładowarek.
Z połowie ubiegłego roku z powodu wysokich opłat za udostępnianą moc największy w kraju operator stacji ładowania samochodów elektrycznych GreenWay obniżał moc swoich szybkich ładowarek do 40 kW.
Do tej granicy opłaty za moc miały wynosić jeszcze niewiele, bo około 2,4 tys. zł w skali roku. Natomiast powyżej tej granicy opłaty mają drastycznie rosnąć, sięgając już przy mocy 41 kW około 7 tys. zł, a dla 100 kW wynosząc nawet ok. 17 tys. zł.
Ponadto obniżenie mocy do 40 kW miało pozwolić największemu w kraju operatorowi stacji ładowania na stosowanie taryfy C11, która przewiduje znacznie niższe opłaty, a GreenWay chciał w ten sposób zejść z kosztami z tego tytułu do poziomu poniżej 200 zł w skali miesiąca.
Dzięki obniżeniu mocy ładowarek GreenWay miał zmniejszyć koszty z ok. 0,5 mln zł do 70 tys. zł.
– Bardzo liczymy na to, że taryfy zostaną, przynajmniej czasowo, dostosowane do potrzeb tworzącego się rynku elektromobilności. Inaczej niezbędna infrastruktura ładowania samochodów będzie się rozwijać znacznie wolniej, niż wynika to z planów rządowych – komentował wówczas decyzję o obniżeniu mocy ładowarek Rafał Czyżewski, prezes GreenWay Polska.
Teraz GreenWay podaje, że w tym roku zaoferuje jeszcze szybsze ładowanie dzięki stacjom o mocy zwiększonej do 100 kW, co umożliwi obsługę najnowocześniejszych, dopiero wprowadzanych na rynek pojazdów elektrycznych. Dwie stacje już zostały zmodyfikowane. Chodzi o lokalizacje Magnolia Park Wrocław i Podium Park Kraków.
GreenWay zaznacza, że możliwość ładowania z tak dużą mocą obecnie dotyczy tylko kilku dostępnych na rynku samochodów, np. Audi e‑tron, Jaguar I‑Pace, Nissan Leaf e+, Hyundai Kona Electric czy Kia e‑Soul.
Dodatkowo stacje o podwyższonej mocy do 100 kW pozwolą na równoczesne ładowanie dwóch pojazdów z mocą do 50 kW. Stacja rozdziela wówczas swoją moc na ładujące się jednocześnie pojazdy (jeden na złączu CCS, drugi CHAdeMO), co pozwala na szybsze uzupełnianie energii w baterii.
Liczba ładowarek o mocy 100 kW ma być stopniowo zwiększana i dotyczyć będzie urządzeń marki Delta. Tylko w tym roku ma się pojawić 10 ulepszonych stacji.
– Rynek pojazdów elektrycznych rozwija się zgodnie z wymaganiami konsumentów, zatem wkrótce na ulice wyjadą pojazdy elektryczne kolejnej generacji umożliwiające pokonywanie znacznie dłuższych dystansów, które ładować się będą z mocą 100 i więcej kilowatów. To wymaga także modernizacji naszych stacji ładowania. Wychodzimy więc już teraz naprzeciw tym przyszłym potrzebom naszych klientów – mówi Rafał Czyżewski, prezes GreenWay Polska.
GreenWay Polska ma wybierać do modernizacji stacje, bazując na popycie na usługi w danej lokalizacji oraz ich bliskości względem sieci tranzytowej (autostrad i dróg szybkiego ruchu).
Pod uwagę brane są także kryteria kosztowe wynikające z typu przyłączenia stacji do sieci energetycznej. Na razie modernizowane będą tylko punkty podłączone do sieci wewnętrznej innych obiektów. Jak tłumaczy spółka, stacje przyłączone bezpośrednio do sieci OSD generują zbyt wysokie, w stosunku do obecnego popytu, koszty stałe wynikające z taryfy dystrybucyjnej za moc umowną.
Dodatkowo w połowie 2019 roku GreenWay Polska ma zainstalować pierwsze w Polsce ultraszybkie ładowarki o mocy do 350 kW na autostradzie A1 na odcinku Grudziądz-Toruń na MOP Malankowo w obu kierunkach. Kolejne stacje tego typu mają być instalowane jeszcze w tym roku na innych odcinkach autostrad.
GreenWay to najintensywniej rozwijająca się sieć ładowarek do samochodów elektrycznych
w regionie Europy Środkowo-Wschodniej, posiadająca aktualnie 150 stacji ładowania własnych i partnerskich, z czego w Polsce znajduje się ponad 110.
W miejscach o zwiększonym zapotrzebowaniu na usługi ładowania GreenWay ma stosować magazyny energii, które skrócą czas oczekiwania na ładowanie, a także zmniejszą obciążenie sieci energetycznej w godzinach szczytu.
Spółka chce także rozwijać sieć wraz z zainteresowanymi partnerami, świadcząc usługę zarządzania infrastrukturą ładowania na zlecenie innych podmiotów.
redakcja@gramwzielone.pl
© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.