Berlin przedłuży subsydia na zakup elektryków

Niemiecki rząd zdecydował się na wydłużenie subsydiów na zakup samochodów elektrycznych. Berlin przyznaje, że przyznawanie dopłat idzie wolniej niż założono, a przyjęty początkowo budżet został wykorzystany na razie tylko w około 1/3.
Dopłaty do samochodów elektrycznych oraz hybrydowych typu plug-in rząd Angeli Merkel wprowadził w 2016 r. i miały one obowiązywać przez trzy lata.
Początkowo przyjęto, że subsydia będą wypłacane do połowy tego roku. Teraz niemiecki rząd zdecydował się jednak na przedłużenie dopłat do końca przyszłego roku.
W komunikacie na ten temat niemiecki minister gospodarki Peter Altmaier zaznacza, że liczba przyznawanych dopłat stopniowo rośnie, ale i tak w wolniejszym tempie niż zakładał początkowo niemiecki rząd.
Dopłaty finansowane ze środków rządu federalnego oraz koncernów motoryzacyjnych, z których do końca 2020 r. będą mogli skorzystać Niemcy, wyniosą po 4 tys. euro na zakup samochodów napędzanych wyłącznie bateriami oraz 3 tys. euro na zakup hybryd ładowanych z gniazdka. Warunek to maksymalna cena auta wynosząca 60 tys. euro.
Co ciekawe wprowadzony zostanie obowiązek wykorzystania systemów emitujących dźwięk w celu powiadomienia o zbliżającym się pojeździe osób mających problem ze słuchem. Dopłata wyniesie po 100 euro na pojazd.
Subsydia będą wypłacane do końca grudnia 2020 r. lub do wykorzystania przewidzianego na ten cel początkowo budżetu w wysokości 1,2 mld euro, z czego 600 mln euro ma pochodzić ze środków publicznych, a drugie 600 mln euro od producentów aut.
Tymczasem do tej pory złożono około 118 tys. aplikacji na łączną wysokość dopłat około 400 mln euro.
Kilka lat temu niemiecki rząd przyjął cel rejestracji miliona elektrycznych aut do roku 2020, jednak ostatnio ten cel przesunięto na rok 2022.
W ubiegłym roku w Niemczech zarejestrowano około 36 tys. samochodów elektrycznych, co oznaczało wzrost o 44 proc. w porównaniu do roku 2017.
Udział pojazdów wyłącznie napędzanych energią elektryczną w ubiegłorocznej, ogólnej liczbie rejestracji (3,44 mln) wyniósł 1 proc., a hybryd typu plug-in – 0,9 proc., podczas gdy udział aut z silnikami spalinowymi wyniósł 62,4 proc., a oddzielnie aut napędzanych silnikami diesla – 32,3 proc.
redakcja@gramwzielone.pl
© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.