Ekoenergetyka dostarczy do Warszawy kilkadziesiąt stacji ładowania
Zielonogórska firma Ekoenergetyka zdobyła kolejne zamówienie na dostawę stacji ładowania dla warszawskich Miejskich Zakładów Autobusowych. Tym razem do zajezdni w stolicy trafi 65 urządzeń, a ponadto zostaną zamontowane 3 stacje pantografowe.
Latem tego roku Ekoenergetyka podpisała pierwszą umowę z MZA na budowę 20 ulicznych stacji szybkiego ładowania o łącznej mocy prawie 8 MW. Będą one miały możliwość zasilania pojazdu zarówno przez pantograf, jak i przez złącze plug-in CCS Combo 2.
Sześć stacji będzie zlokalizowanych na pętli Wilanów, cztery kolejne na Chomiczówce, a dwie na Szczęśliwicach, Esperanto, Nowodworach, Browarnej i Młynowie.
Zgodnie z podpisaną umową producent z Zielonej Góry dostarczy do stolicy w sumie 65 stacji ładowania typu plug-in, o mocy 60 kW każda, a także 3 pantografowe stacje o mocy 400 kW.
Pierwszych 15 ładowarek ma zostać zainstalowanych w stolicy w najbliższym półroczu. Umowa przewiduje produkcję, uruchomienie oraz serwis stacji.
Zakupiona przez MZA infrastruktura jest częścią projektu, który zakłada zakup 130 elektrycznych autobusów dla stołecznego miasta. Do końca 2020 roku po ulicach Warszawy ma jeździć 160 autobusów elektrycznych oraz 145 niskoemisyjnych pojazdów gazowych.
W lecie br. Miejskie Zakłady Autobusowe w Warszawie za blisko 400 mln zł zamówiły 130 przegubowych autobusów elektrycznych. Największy dotychczas kontrakt na bezemisyjne autobusy w Europie wygrała firma Solaris. Przegubowe Urbino 18 electric zostaną dostarczane do stolicy w przyszłym roku.
Zakup 130 autobusów elektrycznych zostanie dofinansowany ze środków Unii Europejskiej z programu „Infrastruktura i Środowisko”.
Solaris ma zrealizować to zamówienie w roku 2020. Wówczas Warszawa, jako drugie europejskie miasto po Londynie, będzie miała ponad sto autobusów elektrycznych. Łącznie, wraz z posiadanymi elektrobusami, po stołecznych ulicach poruszać się będzie 160 pojazdów zasilanych energią elektryczną.
Był to już czwarty przetarg na dostawę autobusów elektrycznych. Pierwszy rozstrzygnięto w 2014 r. i wygrał Solaris, kolejny w roku 2016 wygrało konsorcjum Ursus Bus oraz AMZ-Kutno, a następny w 2017 r. wygrał znowu Solaris.
W ciągu ostatnich lat na ulice Warszawy wyjechało 1167 niskopodłogowych autobusów – w tym 4 pojazdy z napędem hybrydowym, 30 elektrycznym i 35 gazowym.
Władze Miejskich Zakładów Autobusowych zapewniają, że za dwa lata kierowana przez niego spółka będzie w posiadaniu niemal 400 autobusów zero- i niskoemisyjnych.
redakcja@gramwzielone.pl
© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.