Duże zainteresowanie dopłatami do leasingu elektryków

Duże zainteresowanie dopłatami do leasingu elektryków
pixabay

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej zwiększy pulę środków przeznaczonych na dopłaty do leasingu samochodów elektrycznych w programie Mój Elektryk. Dzięki temu BOŚ otrzyma na ten cel dodatkowe 80 mln zł. 

Duże zainteresowanie dopłatami do leasingu pojazdów elektrycznych oraz postęp BOŚ we wdrażaniu programu Mój elektryk sprawiły, że po niespełna trzech miesiącach od uruchomienia pierwszej transzy środków przeznaczonych na dopłaty do leasingu zarząd NFOŚiGW zdecydował o podniesieniu kwoty przekazanej do dyspozycji BOŚ z 20 mln zł do 100 mln zł.

BOŚ wypłacił już pierwsze dotacje – zgodnie z założeniami programu środki trafiły do firm leasingowych na pokrycie wkładu własnego klienta. 

REKLAMA

Zgodnie z zasadami programu, BOŚ udziela dopłat do leasingu zeroemisyjnych pojazdów osobowych (samochody do przewozu maksymalnie 8 osób) oraz pojazdów dostawczych z masą do 3,5 t. Wysokość dopłaty do leasingu jest uzależniona od kategorii leasingobiorcy i typu pojazdu.

Z dopłat do leasingu mogą skorzystać przedsiębiorcy, osoby fizyczne, spółdzielnie i rolnicy indywidualni, jednostki sektora finansów publicznych, stowarzyszenia i fundacje, kościoły oraz inne związki wyznaniowe.

Program ma być realizowany w formule „jednego okienka” – wnioski o dotację lub dopłatę do leasingu klienci składają u dostawcy pojazdu i za jego pośrednictwem ma się odbywać cały proces.  

Podmioty zainteresowane uzyskaniem dopłaty mogą składać w firmie leasingowej wnioski o leasing oraz dodatkowo wnioski o dotację. Zweryfikowany pozytywnie wniosek firma leasingowa przekaże do banku, a ten w imieniu NFOŚiGW ma podjąć decyzję o udzieleniu dopłaty w ciągu maksymalnie 20 dni.

Od listopada zeszłego roku, czyli od początku realizacji programu przez BOŚ, do 14 marca wpłynęły wnioski o dotację dotyczące leasingu 987 pojazdów elektrycznych.

Zarząd NFOŚiGW zaakceptował dotychczas dotacje do 662 pojazdów, w tym 491 pojazdów osobowych kategorii M1 i 168 pojazdów dostawczych kategorii N1. Trzy zatwierdzone wnioski dotyczą pojazdów dwu- lub trzykołowych kategorii L. Łączna wartość przyznanych dotacji wynosi 21,55 mln zł. 

REKLAMA

– Kolejne 80 mln zł dla BOŚ z dostępnej puli programu to potwierdzenie, że w zakresie wsparcia dla leasingu program już okrzepł, a BOŚ dysponuje zarówno niezbędnym doświadczeniem jak i grupą partnerów do tego, by zwiększać tempo wydatkowania tych środków. Pieniędzy na dopłaty do leasingowanych elektryków na pewno nie zabraknie. Kibicujemy branży, bo teraz ważne, by przedsiębiorcy nie musieli zbyt długo czekać na same elektryki – komentuje Paweł Mirowski, p.o. prezes NFOŚiGW.

Dotychczas BOŚ zawarł umowy współpracy z 15 firmami leasingowymi. Kolejni leasingodawcy mają przystąpić do programu w najbliższych tygodniach.  

Nie tylko leasing 

Celem programu priorytetowego Mój elektryk jest ograniczenie zanieczyszczeń powietrza poprzez dofinansowanie zakupu lub leasingu pojazdów zeroemisyjnych. Program zakłada dwie ścieżki – dla klientów indywidualnych oraz dla firm i organizacji. Dotacje dla osób fizycznych obsługuje bezpośrednio NFOŚiGW, natomiast ścieżka leasingowa jest prowadzona przez Bank Ochrony Środowiska.

Od lipca zeszłego roku trwa nabór wniosków od osób fizycznych chcących otrzymać dotację do zakupu osobowego samochodu elektrycznego z programu Mój Elektryk. Kwota dopłaty sięga w tym naborze 18 750 zł, a w przypadku rodzin wielodzietnych – posiadaczy Karty Dużej Rodziny – nawet 27 000 zł.

Program daje możliwość otrzymania z NFOŚiGW dotacji do zakupu fabrycznie nowych pojazdów zeroemisyjnych kategorii M1, których koszt nabycia nie przekracza 225 000 zł, przy czym limit cenowy nie dotyczy posiadaczy Karty Dużej Rodziny. Budżet naboru dla osób fizycznych wynosi do 100 mln zł.

Całkowity budżet programu Mój Elektryk, którego wdrożenie zaplanowano na lata 2021-2026, wynosi obecnie 500 mln zł, w tym aż 400 mln zł jest przeznaczone na dopłaty do leasingu.

redakcja@gramwzielone.pl


© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.