Orlen rozszerza sieć stacji tankowania wodoru w Polsce

Orlen rozszerza sieć stacji tankowania wodoru w Polsce
fot. Orlen

Ogólnodostępne stacje tankowania dla pojazdów zasilanych wodorem powstaną w Warszawie, Krakowie, Bielsku-Białej, Gorzowie Wielkopolskim i Pile. Orlen pozyskał na ten cel ponad 60 mln zł bezzwrotnego dofinansowania ze środków unijnych.

Nowe stacje tankowania wodoru mają być przeznaczone do zasilania pojazdów wykorzystywanych w komunikacji publicznej, samochodów osobowych, a docelowo też ciężarówek. Według założeń stacje w Warszawie, Krakowie, Bielsku-Białej, Gorzowie Wielkopolskim i Pile zostaną oddane do użytku w połowie 2025 roku.

W tym roku Orlen uruchomił swoją pierwszą w Polsce mobilną stację tankowania wodoru w Krakowie, w połowie przyszłego roku planuje oddać do użytku kolejne – w Poznaniu i Katowicach. Ma również plan zbudowania takiej stacji w Wałbrzychu.

REKLAMA

Nasz projekt znalazł się w prestiżowym gronie 24 europejskich przedsięwzięć objętych dofinansowaniem wspierającym rozwój infrastruktury paliw alternatywnych – mówi Daniel Obajtek, prezes zarządu PKN Orlen. – Nie zwalniamy tempa, bo wiemy, że wodór to przyszłość motoryzacji. Intensyfikujemy prace związane z jego wdrażaniem w transporcie, wzmacniając w ten sposób naszą pozycję na europejskim rynku.

Transport zasilany wodorem

Mobilna stacja tankowania wodoru w Krakowie uruchomiona została w zajezdni autobusowej, a dostawy ekologicznego paliwa realizowane są z rafinerii w Trzebini za pomocą „bateriowozu” – kontenera ze zbiornikami, które magazynują 400 kg wodoru.

Inwestycja zrealizowana została we współpracy z Miejskim Przedsiębiorstwem Komunikacyjnym w Krakowie. Tylko w pierwszym tygodniu, jak podaje Orlen, autobus zatankował wodór sześć razy i przejechał na nim 800 km z zerową emisją CO2. Dotychczas koncern na potrzeby krakowskiego autobusu dostarczył prawie 750 kg wodoru.

Budowane stacje w Poznaniu i Katowicach mają być ogólnodostępnymi, całodobowymi  obiektami przystosowanymi do wszystkich pojazdów zasilanych wodorem (700 barów dla samochodów osobowych i 350 barów dla autobusów i ciężkiego transportu). Zaplanowana infrastruktura ma umożliwić tankowanie łącznie ponad 40 autobusów oraz samochodów osobowych i innych pojazdów zasilanych H2.

REKLAMA

Jak podaje Orlen, zapotrzebowanie jednego autobusu na paliwo wodorowe wynosi 30 kg na dzień i ilość ta pozwoli na przejechanie około 300 km. Pojemność zbiorników samochodów osobowych typu Toyota Mirai wynosi około 5 kg wodoru, co umożliwi pokonanie prawie 600 km.

Strategia wodorowa

Orlen przyjął strategię wodorową zakładającą, że do 2030 roku przeznaczy na inwestycje w wodór nisko- i zeroemisyjny 7,4 mld zł.

Koncern zamierza zbudować międzynarodową sieć hubów wodorowych oraz sieć ponad 100 stacji tankowania wodoru w Polsce, Czechach i na Słowacji – dla transportu indywidualnego, publicznego, cargo, drogowego i kolejowego. W naszym kraju powstanie około 57 stacji, na Słowacji – około 26, a w Czechach – około 28.

Budujemy kolejne stacje tankowania wodoru, równolegle nawiązując współpracę z samorządami i miejskimi spółkami komunikacyjnymi, które będą potencjalnymi odbiorcami tego przyjaznego środowisku paliwa – zaznacza Daniel Obajtek.

Na budowę stacji w Poznaniu i Katowicach Orlen otrzymał w ubiegłym roku dofinansowanie z unijnego programu CEF Transport Blending Facility. Kolejne pięć stacji – w Warszawie, Krakowie, Bielsku-Białej, Gorzowie Wielkopolskim i Pile – powstanie z wykorzystaniem środków z programu CEF Transport Alternative Fuels Infrastructure Facility.

Barbara Blaczkowska

barbara.blaczkowska@gramwzielone.pl


© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.