Ile zostało dotacji na auta elektryczne?

Ile zostało dotacji na auta elektryczne?
Unsplash

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w ciągu 1,5 roku naboru wniosków o dotacje na samochody elektryczne w programie Mój Prąd zaakceptował 6,2 tys. aplikacji. Ile środków zostało jeszcze do zagospodarowania?

Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych (PSPA) w najnowszym raporcie informuje, że według stanu z połowy listopada 2022 roku w przypadku naboru skierowanego do osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej NFOŚiGW w programie Mój Elektryk zaakceptował wnioski obejmujące 1,3 tys. pojazdów.

W ramach pozostałych naborów w Moim Elektryku akceptację uzyskały wnioski na auta wyłącznie z napędem elektrycznym w liczbie 4,9 tys. Jak szacuje PSPA, łączna liczba 6,2 tys. BEV objętych zaakceptowanymi wnioskami stanowi około 10 proc. całego parku osobowych i dostawczych samochodów całkowicie elektrycznych zarejestrowanych w Polsce.

REKLAMA

Stopień wykorzystania budżetu programu Mój Elektryk na 30 listopada 2022 

źródło: PSPA

Według PSPA aktualnie dostępny budżet programu Mój Elektryk powinien wystarczyć na wsparcie kolejnych około 16,3 tys. samochodów zeroemisyjnych, a – biorąc pod uwagę prognozowany wzrost liczby rejestracji BEV na polskim rynku – pozostałe środki mogą ulec wyczerpaniu nawet jeszcze w 2023 roku lub w pierwszej połowie 2024 roku.

Więcej środków i wyższy poziom dotacji

REKLAMA

Maciej Mazur, dyrektor zarządzający PSPA, ocenia, że w tym kontekście celowe jest podwyższenie budżetu programu NFOŚiGW lub ogłoszenie terminu kolejnych naborów.

W przeciwnym przypadku istnieje ryzyko stagnacji na rynku elektromobilności, spowodowanej oczekiwaniem potencjalnych nabywców EV na wznowienie udzielania wsparcia. Do podobnej sytuacji doszło np. w 2019 roku na Słowacji czy w roku bieżącym we Włoszech – mówi Maciej Mazur.

PSPA podkreśla, że obecna, ustalona na poziomie 225 tys. zł, cena maksymalna dotowanych pojazdów została wprowadzona w połowie 2021 roku, gdy warunki rynkowe były zupełnie inne. 

Tymczasem od połowy 2021 roku wiele modeli samochodów elektrycznych, w tym pojazdów kompaktowych, przestało mieścić się w limicie ceny maksymalnej. PSPA wylicza, że obecnie z dotacji może skorzystać 37 osobowych modeli BEV dostępnych na polskim rynku.

Na koniec listopada 2022 roku w Polsce zarejestrowanych było w sumie 62,1 tys. samochodów elektrycznych, z czego 59,2 tys. to samochody osobowe. W tym było mniej więcej po 29 tys. samochodów wyłącznie z napędem elektrycznym oraz hybryd typu plug-in.

Wyłącznie w pierwszych 11 miesiącach zeszłego roku w naszym kraju zarejestrowano 22,4 tys. pojazdów z napędem elektrycznym.

redakcja@gramwzielone.pl


© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.