Dotacje na stacje ładowania aut elektrycznych dla Orlenu
Grupa Orlen otrzyma kilkadziesiąt milionów złotych dotacji na budowę stacji ładowania samochodów elektrycznych. Celem Orlenu jest uruchomienie 10 tys. ładowarek do 2030 roku.
Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW) przyznał koncernowi Orlen SA dotację na budowę 40 ogólnodostępnych stacji ładowania pojazdów elektrycznych.
Stacje, które uruchomi Orlen, będą się znajdować w następujących lokalizacjach: Kraków, Warszawa, Gdańsk, Wrocław, Katowice, Piaseczno, Dreglin, Nowy Dwór Gdański, Wieszowa, Kostomłoty, Zgorzelec, Kołbaskowo, Lgota, Garwolin, Nowogard, Legnica, Świebodzin, Myślenice, Gorzów Wielkopolski, Piotrków Trybunalski, Łączyn, Giemzów, Góra Św. Anny, Wysoka, Baranów, Łosice, Pawliki, Drwęck, Kleszczewko, Ulkowy, Wieniec, Otłoczyn, Stare Miasto.
Łączny koszt budowy 40 stacji ładowania ma wynieść 126 mln zł, w tym 63 mln zł to dotacja z NFOŚiGW. Dofinansowanie pochodzi z programu „Wsparcie infrastruktury ładowania pojazdów elektrycznych i infrastruktury tankowania wodoru”.
Realizacja projektu ma potrwać do końca 2027 roku.
Dotacje na stacje ładowania z NFOŚiGW
Nabór wniosków o dotacje w programie „Wsparcie infrastruktury do ładowania pojazdów elektrycznych i infrastruktury do tankowania wodoru” NFOŚiGW rozpoczął na początku 2022 roku. Realizacja programu ma się przyczynić do wyznaczonego przez rząd celu uruchomienia w całej Polsce ponad 17,7 tys. punktów ładowania samochodów elektrycznych oraz 20 stacji wodoru. Budżet wynosi łącznie 870 mln zł.
Z dofinansowania w formie bezzwrotnych dotacji mogą skorzystać samorządy, firmy, spółdzielnie i wspólnoty mieszkaniowe oraz rolnicy.
W ramach programu dotacje można otrzymać także na budowę punktów ładowania o mocy nie mniejszej niż 22 kW, wyłącznie na potrzeby własne, bez wykorzystywania ich do świadczenia usługi ładowania. W tym przypadku do podziału jest 70 mln zł.
Ponadto dofinansowanie może być przyznane na budowę stacji o mocy ponad 22 kW (na ten cel przewidziano również 70 mln zł), a także na uruchomienie lub przebudowę stacji ładowania o mocy nie mniejszej niż 50 kW.
Dotacje na tankowanie wodoru
W programie realizowanym przez NFOŚiGW można również otrzymać dofinansowanie na budowę i przebudowę ogólnodostępnych stacji wodoru. Na ten cel fundusz zarezerwował 100 mln zł.
Z końcem ubiegłego miesiąca zakończył się drugi nabór wniosków w programie, w którym można było składać wnioski wyłącznie na budowę lub przebudowę ogólnodostępnych stacji wodoru. Dofinansowanie zostanie przyznane w formie dotacji w wysokości do 50 proc. kosztów kwalifikowanych.
Stacje wodorowe Orlenu
Orlen zebrał już pierwsze doświadczenia w budowie stacji tankowania wodorem. Ostatnio polski koncern paliwowy uruchomił drugą tego rodzaju stację w Czechach, w Pradze. Jest to w pełni bezobsługowa, ogólnodostępna stacja, z której można korzystać 24 godziny na dobę. Przeznaczona jest dla właścicieli zasilanych wodorem samochodów osobowych, ciężarowych i autobusów. Tankowanie odbywa się z ciśnieniem 700 barów w przypadku aut osobowych, natomiast w przypadku samochodów ciężarowych i autobusów wynosi ono 350 barów.
W ubiegłym roku Orlen zapowiadał uruchomienie podobnej infrastruktury w trzech polskich miastach. Więcej na ten temat w artykule: Orlen buduje kolejne ogólnodostępne stacje tankowania wodoru w Polsce.
redakcja@gramwzielone.pl
© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.
Dotacje dla koncernu z ogromnym przychodem netto w zeszłym roku + golacym Polaków pół bieżącego. Komu PiS Rrobi dobrze? Na pewno nie Polakom.