REKLAMA
 
REKLAMA

Potężny hub ładowania elektrycznych ciężarówek zasilany z magazynów i OZE

Potężny hub ładowania elektrycznych ciężarówek zasilany z magazynów i OZE
Fot. Huawei

Huawei uruchomił pierwszą na świecie stację ładowania o mocy 100 MW dla ciężarówek. Ładowanie ultraszybką ładowarką może dać 100 km zasięgu zaledwie w 5 minut.

W prowincji Syczuan w Chinach oficjalnie rozpoczęła działalność pierwsza na świecie stacja ładowania ciężarówek o docelowej mocy 100 MW. Obiekt o nazwie Sichuan Yuanqi Xingguang Heavy-Duty Truck Megawatt Supercharger Station powstał w autonomicznym powiecie Beichuan Qiang, w mieście Mianyang, z wykorzystaniem technologii Megawatt firmy Huawei.

Obiekt zajmujący powierzchnię ponad 4,66 ha pełni funkcję demonstracyjnego centrum ładowania ciężkich pojazdów elektrycznych wykorzystywanych m.in. w transporcie materiałów sypkich na średnie i krótkie dystanse w kopalniach piasku i żwiru w regionie.

REKLAMA

Koszt inwestycji wyniósł około 150 mln juanów (20,9 mln dolarów).

Parametry techniczne

Stacja o projektowanej mocy 100 MW została wyposażona w 18 stanowisk ładowania o mocy 1,44 MW, 108 stanowisk o mocy 600 kW oraz 72 stanowiska o mocy 720 kW – wszystkie z systemem chłodzenia cieczą. Jej maksymalna dzienna przepustowość to 700 ciężarówek, a łączna dobowa pojemność ładowania przekracza 300 MWh.

Obiekt zintegrowano z wiatą fotowoltaiczną o mocy blisko 1 MW oraz dwoma magazynami energii o mocy 215 kW chłodzonymi cieczą.

Szybkie ładowanie i oszczędności

Chłodzona cieczą stacja ładowania w technologii Huawei Megawatt Supercharger oferuje maksymalną moc wyjściową 1,44 MW i może przesyłać 24 kWh energii elektrycznej na minutę. Przy takiej prędkości pojazd może zyskać zasięg 100 km już po ładowaniu trwającym 5 minut, a naładowanie akumulatora o pojemności 400 kWh do 80% pojemności zajmuje 15 minut.

REKLAMA

Według szacunków stacja ładowania ma pozwolić zaoszczędzić właścicielom ciężarówek średnio 0,13 dolara na kilometrze, co rocznie może dać około 21 tys. dolarów. Taka suma oznacza możliwość pokrycia kosztów zakupu pojazdu w ciągu trzech lat. Operatorzy stacji oczekują także wzrostu efektywności operacyjnej o ponad 15%.

Integracja z siecią energetyczną

Jednym z kluczowych rozwiązań wdrożonych w Beichuan jest integracja z systemem energetycznym. Stacja tworzy mikrosieć, która może pracować zarówno w trybie podłączonym do sieci, jak i autonomicznie. Ogranicza to obciążenie sieci głównej i poprawia jej stabilność.

Obiekt korzysta również z technologii wirtualnej elektrowni (VPP), umożliwiającej inteligentne zarządzanie energią. System optymalizuje zużycie energii odnawialnej, zmniejsza koszty poprzez wykorzystanie różnic między cenami energii w godzinach szczytu i poza nim oraz generuje dodatkowe przychody.

Redukcja emisji CO2

Połączenie infrastruktury ładowania z odnawialnymi źródłami energii oraz elektryfikacja ciężkiego transportu przyczyniają się do znacznej redukcji emisji dwutlenku węgla. Według szacunków dzięki działaniu stacji w Beichuan emisja CO2 może spaść o około 45 tys. ton rocznie.

Katarzyna Poprawska-Borowiec

katarzyna.borowiec@gramwzielone.pl

© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.

REKLAMA
Komentarze

Brak komentarzy
 
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Wywiady
Patronaty medialne