Zielona Góra będzie liderem w elektryfikacji komunikacji miejskiej

Zielona Góra będzie liderem w elektryfikacji komunikacji miejskiej
Fot. Gramwzielone.pl (C)

Pierwsze polskie miasta przygotowują się do wdrożenia w miejskim transporcie autobusów napędzanych energią elektryczną. Wkrótce krajowym liderem w tym zakresie ma być Zielona Góra.

Elektryfikacja miejskiego transportu w Zielonej Górze ma być możliwa dzięki pozyskaniu unijnych funduszy ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020.

Unijne dofinansowanie projektu „Zintegrowany system niskoemisyjnego transportu publicznego w Zielonej Górze” ma sięgnąć 75 proc. kosztów kwalifikowanych.

REKLAMA

W ramach tego projektu przewiduje się m.in. zakup 47 autobusów elektrycznych – w tej sprawie trwa już postępowanie przetargowe. Trwa również przetarg na dostawę stacji doładowania wraz z infrastrukturą elektroenergetyczną, które zostaną zainstalowane na pętlach autobusowych należących do Miejskiego Zakładu Komunikacji w Zielonej Górze.

Przewidywany termin realizacji wszystkich dostaw autobusów – obok elektrycznych również 17 autobusów z napędem diesla Euro-6 – to koniec III kwartału przyszłego roku, przy czym dostawa pierwszych 5 autobusów ma nastąpić do połowy 2018 r.

Miejski przewoźnik z Zielonej Góry ma już na koncie pierwsze doświadczenia z eksploatacją autobusów napędzanych energią elektryczną.

Miasto Zielona Góra od około 5 lat przygotowuje się do wymiany taboru komunikacji miejskiej na elektryczny. W tym czasie testowano kilka modeli autobusów elektrycznych, między innymi Solarisy  9-metrowy i 12-metrowy, a także Skodę czy Ursus. Podczas testów pojazdy były oceniane pod względem technicznym, praktycznym i wizualnym. Przede wszystkim jednak uwagę zwracano na ilość zużytej energii podczas obsługi linii autobusowej. Ocena każdego z pojazdów jest inna, każdy ma swoje plusy i minusy. Testy te są bardzo wartościowe, bo pozwalają na zapoznanie się z różnymi rozwiązaniami, które pomogą w przyszłości wybrać opcje najkorzystniejsze – informuje portal Gramwzielone.pl Barbara Langner, dyrektor MZK w Zielonej Górze.

Stacje ładowania autobusów elektrycznych zostaną ulokowane na 11 pętlach autobusowych oraz w zajezdni należącej do miejskiego przewoźnika.

Stacje będą zasilane w energię elektryczną z zewnętrznej sieci elektroenergetycznej. W tym celu do pętli autobusowych wykonane zostaną przyłącza zgodnie z warunkami technicznymi wydanymi przez operatora sieci.

REKLAMA

Na pętlach autobusowych zostaną zamontowane systemy ładowania prądem stałym, o mocach wyjściowych w zakresie 400-800 kW, a na terenie zajezdni MZK powstanie dwuwyjściowa stacja wolnego ładowania prądem stałym, o mocy wyjściowej regulowanej w zakresie 40-80 kW, a także stacja ładowania o mocy 400 kW.

Otwarcie ofert w ramach zamówienia publicznego w projekcie pt. „Dostawa stacji ładowania wraz z infrastrukturą elektroenergetyczną na pętlach autobusowych oraz systemem telemetrycznym” ma nastąpić w połowie przyszłego miesiąca. 

Elektryczne autobusy wdrażają do komunikacji miejskiej również inne polskie miasta, a takim inwestycjom służy unijne dofinansowanie przyznawane z poszczególnych regionalnych programów operacyjnych.

Niedawno wiceminister rozwoju Jadwiga Emilewicz zasygnalizowała, że rząd chce wprowadzić do przetargów na zakup miejskich autobusów ze środków unijnych zasady faworyzujące zakup pojazdów na prąd.

Największe w kraju plany w zakresie elektryfikacji transportu ma jednocześnie największy w Polsce miejski przewoźnik. Miejskie Zakłady Autobusowe w Warszawie do 2020 roku chcą zakupić w sumie 130 autobusów elektrycznych, a na terenie miasta powstaje sieć pantografów do ładowania autobusów elektrycznych. Do końca tego roku po stolicy ma jeździć 30 takich pojazdów.

Z kolei miejski przewoźnik z Krakowa we wrześniu ubiegłego roku rozstrzygnął przetarg na zakup 20 autobusów elektrycznych. Kontrakt dla firmy Solaris obejmuje siedemnaście autobusów 12-metrowych i trzy przegubowe o długości 18 metrów. Na ulice stolicy Małopolski w ubiegłym roku wyjechały pierwsze cztery elektryki. Pojazdy są wyposażone w baterie o pojemności 80 kWh, które można uzupełniać energią elektryczną na dwa sposoby – z ładowarek typu plug-in o mocy 20 kW zlokalizowanych w zajezdni lub z wykorzystaniem pantografu na specjalnej stacji ładowania zbudowanej przy ulicy Pawiej, wykorzystującej zasilanie z trakcji tramwajowej.

Natomiast położone na Śląsku Jaworzno, korzystając z unijnych dotacji z RPO dla woj. śląskiego, w październiku ubiegłego roku podpisało umowę na dostawę 16 autobusów elektrycznych marki Solaris. Zamówienie, które wyceniono na 35,2 mln zł i które ma być zrealizowane w tym roku, obejmuje dziewięć przegubowych Urbino nowej generacji (18-metrowych), trzy 12-metrowe pojazdy – nowy Urbino electric, a także cztery autobusy klasy midi o długości 8,9 metra

Miesiąc wcześniej PKM z Jaworzna rozstrzygnęło przetarg na dostawę 6 elektrycznych autobusów, dzięki czemu liczba takich pojazdów w Jaworznie wzrośnie wkrótce do 23, a co trzeci autobus we flocie miejskiego przewoźnika będzie napędzany energią elektryczną.

red. gramwzielone.pl