Dotacja NFOŚiGW na robota do czyszczenia paneli fotowoltaicznych

Dotacja NFOŚiGW na robota do czyszczenia paneli fotowoltaicznych
Albert Gryszczuk

Dotacja z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w wysokości ponad 795 tys. zł ma umożliwić firmie Innovation AG Albert Gryszczuk budowę demonstratora samobieżnego urządzenia do czyszczenia paneli PV na farmach fotowoltaicznych. W całości przedsięwzięcie będzie kosztowało 1,3 mln zł. To tylko jeden z innowacyjnych projektów, które rozwija Innovation AG.

Dotacja pochodzi z programu NFOŚiGW pt. Sokół – wdrożenie innowacyjnych technologii środowiskowych. O dofinansowanie w ubiegłorocznym naborze mogli starać się przedsiębiorcy, jednostki samorządu terytorialnego (JST) lub podmioty świadczące usługi publiczne w ramach realizacji zadań własnych JST.

W ostatnim naborze przewidziano dofinansowanie bezzwrotne (faza B+R) oraz finansowanie zwrotne w postaci pożyczki (dotyczy fazy B+R oraz fazy wdrożenia technologii). Zaproponowano oprocentowanie pożyczek preferencyjnych na poziomie WIBOR 3M, nie mniej niż 1,5 proc. dla przedsiębiorców oraz wprowadzenie stałego oprocentowania w wysokości 1,5 proc. dla JST i podmiotów świadczących usługi publiczne w ramach realizacji zadań własnych JST.

REKLAMA

Z dofinansowania z programu Sokół skorzystało już kilkudziesięciu przedsiębiorców. Dofinansowane projekty zakładały m.in. budowę Mobilnego Kontenera Solarnego (Solar Networks Sp. z o.o.), produkcję termoutwardzalnej farby proszkowej luminescencyjnej odblaskowej oraz folii luminescencyjnej, luminescencyjnej odblaskowej (Luxo Sp. z o.o.), czy rozwój technologii bionawozu z odpadów (Ekotechnologie sp.c.).

Kolejnym beneficjentem programu, z którym NFOŚiGW podpisał umowę o dofinansowanie, jest firma Innovation AG ze Zgorzelca, którą prowadzi Albert Gryszczuk pełniący jednocześnie funkcję prezesa zgorzeleckiego klastra energii ZKlaster oraz Krajowej Izby Klastrów Energii.

W wyniku dofinansowanych prac badawczo-rozwojowych Innovation AG ma uruchomić prototyp urządzenia do czyszczenia zestawów fotowoltaicznych.

Urządzenie będzie składać się z dwóch modułów: elektrycznego, terenowego samochodu wyposażonego w zbiorniki wody (a także przemysłowe generatory pary, układy rurociągów i zaworów) oraz robota myjącego (wyposażonego w system napędu i sensorów, układ śledzenia paneli, układ gąsienic, kolektory z dyszami parowymi i odsysającymi oraz elektroniczny układ sterowania i prowadzenia).

NFOŚiGW podkreśla w komunikacie, że biorąc pod uwagę bardzo dynamiczny rozwój rynku PV w Polsce i powstawanie coraz większych farm fotowoltaicznych, wdrożenie urządzenia oraz uruchomienie jego produkcji masowej może przynieść wiele korzyści.

Fundusz przytacza wyniki badań, z których wynika, że sprawność produkcji energii elektrycznej z paneli fotowoltaicznych bez ich konserwacji i mycia spada w ciągu roku nawet o 10 proc. Zakłada się, że przy użyciu technologii myjącej, np. dwukrotnie w ciągu roku, spadek wydajności będzie wynosił maksymalnie 5 proc.


REKLAMA

Prototyp opracowany przez Innovation AG ma być pierwszym urządzeniem w Polsce, którego wydajność będzie przekraczała 1000 m2/h. Technologia mycia będzie polegać na użyciu silnego wąskiego strumienia pary wodnej z szybkim odsysaniem skroplin i zanieczyszczeń z recyrkulacją oczyszczanej wody. Nie przewiduje się użycia detergentów.

Robot myjący będzie automatycznie dostosowywał się do gabarytów paneli i płynnie się na nich poruszał dzięki gąsienicowemu / rolkowemu systemowi przemieszczania się. Zautomatyzowany system naprowadzania ma oznaczać zwolnienie operatora z prowadzenia robota.

Innovation AG pozyskało już wcześniej dofinansowanie z programu Sokół na projekt w pełni elektrycznego samochódu terenowego Sokół 4×4.

Pojazd od ponad dwóch lat sprawdza się w najtrudniejszych warunkach, jeżdżąc w kopalniach, po terenach leśnych oraz górskich, a na bazie dofinansowanego przez NFOŚiGW projektu tworzone są już kolejne pojazdy.

Pod koniec 2020 roku w Hubie Innowacji Innovation AG powstało pierwsze w Polsce elektryczne pogotowie energetyczne, które już obsługuje największy w kraju kompleks farm fotowoltaicznych zrealizowany pod Zgorzelcem przez podmioty związane z ZKlastrem.

Z kolei ostatnio firma Alberta Gryszczuka pozyskała finansowanie w wysokości 3 mln z Narodowego Centrum Badań i Rozwoju na budowę elektrycznego vana.

Opracowane w ramach programu E-Van pojazdy muszą mieć ładowność przynajmniej 1 tony i możliwość pokonania na jednym ładowaniu 250 km (w przypadku auta na baterie) lub 400 km (w przypadku pojazdu z wodorowym ogniwem paliwowym). Taki zasięg musi być osiągalny dla pojazdu przewożącego tonę ładunku.

Innovation AG zadeklarowało zasięg pojazdu na jednym ładowaniu wynoszący 350 km, czyli ponad 100 km względem wymagań NCBiR. Cel firmy Alberta Gryszczuka to uruchomienie w Zgorzelcu fabryki elektrycznych e-vanów.

redakcja@gramwzielone.pl


© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.