W Holandii powstanie droga wyłożona panelami fotowoltaicznymi

W Holandii powstanie droga wyłożona panelami fotowoltaicznymi
Rolling Solar

Holenderska firma SolaRoad pracująca już od 2010 roku nad integracją ogniw fotowoltaicznych z infrastrukturą drogową buduje obecnie solarną ścieżkę rowerową wzdłuż drogi N417 pomiędzy dwoma miastami Utrecht oraz Hilversum. Również w tym roku planowane jest zbudowanie innego odcinka drogi  tym razem z wykorzystaniem cienkowarstwowych ogniw PV. 

SolaRoad jest jedną z firm realizujących projekt o nazwie Rolling Solar finansowany m.in. przez Unię Europejską oraz holenderskie ministerstwo gospodarki i klimatu.

Firma specjalizuje się w budowie chodników i dróg z zastosowaniem paneli fotowoltaicznych. W 2014 roku niedaleko Amsterdamu brała udział w budowie pierwszej na świecie drogi rowerowej o długości 100 metrów ze zintegrowanymi ogniwami słonecznymi. Projekt zakończył się sukcesem, a od 2017 roku SolaRoad brał udział w innych pilotażowych projektach w holenderskich miastach Blauwestad i Haaksbergen oraz dwóch lokalizacjach we Francji.

REKLAMA

Jak czytamy na stronie Rolling Solar, po kilku pilotażach dla SolaRoad rozpoczęła się faza komercyjnego wdrażania odcinków dróg fotowoltaicznych.

Obecnie budowana ścieżka o długości 300 metrów, powstająca wzdłuż trasy N417, ma charakteryzować się wydajnością sięgającą 120 kWh z metra kwadratowego w skali roku.

Wytrzymałość opracowanej technologii ma umożliwić zastosowanie jej w miejscach, gdzie będzie mogła pełnić rolę tras rowerowych, podjazdów czy chodników dla pieszych.




Panele fotowoltaiczne będące częścią drogi mają mieć grubość 21 centymetrów i będą składać się z plastikowych komórek wypełnionych 60 krzemowymi ogniwami. Gotowe elementy mają być łączone ze sobą za pomocą stalowej ramy i osadzone w betonowej formie wypełnionej przezroczystą warstwą żywicy epoksydowej, która pokryje ogniwa fotowoltaiczne na wysokość 1 centymetra.

REKLAMA

Aby zapewnić odpowiednią odporność nawierzchni, na warstwę żywicy nakładana będzie dodatkowo warstwa małych  kulek szklanych.

Jak podkreślają inżynierowie projektu, technologia SolaRoad pozwala na budowę dróg w miejscach, w których nie ma intensywnego ruchu i dużych obciążeń. Przeprowadzono testy mające na celu sprawdzenie technologii na pasach dla autobusów, jednak niedługo po zainstalowaniu fragmenty warstwy epoksydowej zaczęły ulegać uszkodzeniom. 

W ramach projektu Rolling Solar zespół SolaRoad wraz z innymi firmami i jednostkami naukowymi pracuje także nad możliwością zastosowania cienkowarstwowych ogniw PV. Pomimo iż zakłada się, że cienkowarstwowe ogniwa będą miały mniejszą wydajność niż ogniwa krystaliczne, to łatwiej będzie można zintegrować je z prefabrykowanymi oraz istniejącymi nawierzchniami drogowymi.

Co więcej, taka technologia będzie mogła być stosowana w najtrudniejszych warunkach – np. na drogach użytkowanych przez wiele samochodów, gdzie występują długotrwałe obciążenia.

Sam proces instalacji warstw z ogniwami cienkowarstwowymi ma być również tańszy, a ich awaryjność niższa. Pierwszy dcinek drogi zawierający ogniwa cienkowarstwowe ma zostać zbudowany jeszcze w sierpniu tego roku w Holandii.

Jak podkreślają jednostki zaangażowane w projekt, jest to dopiero początek wdrażania nowej technologii, a komercjalizacja nawierzchni złożonych z ogniw cienkowarstwowych jako elementów dróg wymaga jeszcze wielu eksperymentów i modyfikacji.

redakcja@gramwzielone.pl


© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.