Elastyczny moduł fotowoltaiczny do samochodów elektrycznych

Elastyczny moduł fotowoltaiczny do samochodów elektrycznych
OPES Solutions

Niemiecki producent paneli fotowoltaicznych OPES Solutions we współpracy z Fraunhofer Center for Silicon Photovoltaics CSP opracował elastyczny bezramkowy moduł fotowoltaiczny SolFlex o sprawności powyżej 22 proc. gotowy do integracji z różnymi pojazdami.

OPES Solutions specjalizuje się w produkcji paneli fotowoltaicznych przeznaczonych do instalacji typu off-grid. Firma zajmuje się projektowaniem i produkcją modułów do nietypowych zastosowań, w których nieodpowiednie mogą być konwencjonalne, sztywne moduły. Dział rozwoju biznesu i produktów OPES Solutions znajduje się w Berlinie i Szanghaju. Partnerem badawczo-rozwojowym firmy jest między innymi Fraunhofer Center for Silicon Photovoltaics CSP.

Jak czytamy w komunikacie producenta, SolFlex to bezramkowy moduł fotowoltaiczny bazujący na ogniwach typu half-cut.

REKLAMA

Moduł ma być o 70 proc. lżejszy niż konwencjonalne panele, przy czym zachowuje sprawność na bardzo zadowalającym poziomie.

Autorska technologia połączeń pomiędzy poszczególnymi ogniwami oraz zintegrowane diody obejściowe mają zapewniać nawet ponad 22 proc. sprawności na poziomie modułu, co jest jednym z lepszych wyników na rynku PV.

Moduł fotowoltaiczny w standardowym wymiarze 100 x 100 cm, o grubości 2,9 mm i masie 3,4 kg ma posiadać moc wyjściową 170 W, a dzięki dużemu promieniowi gięcia, wynoszącemu 15 stopni, może znaleźć zastosowanie przy budowie wielu pojazdów.

Napięcie w obwodzie otwartym wynosi 24,23 V, a prąd zwarciowy to 9,55 A. 

Moduł SolFlex został przetestowany w ekstremalnych warunkach w komorze klimatycznej instytutu Fraunhofer CSP. 

REKLAMA

Najnowszy moduł niemieckiego producenta może stanowić idealne uzupełnienie dla zasilania choćby rowerów z bagażnikami do przewożenia jedzenia, ciężarówek czy autobusów elektrycznych, gdzie energia pochodząca z fotowoltaiki mogłaby zasilać m.in. systemy ogrzewania, wentylacji i klimatyzacji (HVAC) podczas postoju pojazdu z wyłączonym silnikiem.

Producent zapewnia, że w ten sposób w przypadku lekkiego, elektrycznego pojazdu dostawczego przy obecnym miksie wytwarzania energii elektrycznej można zmniejszyć dodatkowo roczną emisję CO2 nawet o 890 kg i obniżyć koszty operacyjne dzięki brakowi konieczności dostarczania energii do systemów chłodniczych pojazdu poprzez tradycyjne ładowanie.

Panele fotowoltaiczne mogę w przyszłości stać się nieodłączną częścią transportu miejskiego. Jak wylicza PV Magazine, moduły zintegrowane z dachami samochodów mogą charakteryzować się czasem zwrotu wynoszącym zaledwie 3-4 lata. W takim okresie mogą zapewniać użytkownikowi nawet 10 000 przejechanych kilometrów w ciągu roku na bazie energii słonecznej.

Jednak do tej pory integrowanie modułów fotowoltaicznych z konstrukcjami pojazdów często kończyło się niepowodzeniem ze względu na zbyt wysokie koszty, dużą masę i specyficzne wymagania dotyczące sprężystości.

Jak twierdzi OPES Solutions, jego moduł SolFlex ma być wolny od tych niedoskonałości, a dzięki większej skali produkcji w zakładzie OPES Solutions mieszczącym się w Changzhou we wschodnich Chinach moduły przeznaczone do integracji z pojazdami będzie można wytwarzać niższym kosztem, a to zwiększy opłacalność tego rozwiązania.

Oficjalnie OPES Solutions zaprezentuje nowy moduł fotowoltaiczny na targach IAA Mobility, które zaczynają się dzisiaj w Monachium.

Radosław Błoński

redakcja@gramwzielone.pl


© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.