Duży spadek przychodów lidera rynku prosumenckiego

Duży spadek przychodów lidera rynku prosumenckiego
Columbus Energy

Lider krajowego rynku instalacji prosumenckichColumbus Energy w kwietniu zakontraktował i zrealizował znacznie mniej instalacji fotowoltaicznych. Spadek został odnotowany nie tylko w segmencie instalacji domowych, czego można było spodziewać się w związku z zakończeniem systemu opustów, ale także w segmencie fotowoltaiki dla biznesu. Columbus zwiększył natomiast wartość nowych umów dotyczących sprzedaży pomp ciepła i magazynów energii. Mimo wzrostu liczby montaży i przychodów w pierwszym kwartale 2022 roku Columbus zakończył go stratą. 

W kwietniu Columbus podpisał umowy o wartości 48,9 mln zł, zakładające montaż instalacji o mocy 9,7 MW. To wyraźny spadek względem wartości umów podpisanych w lutym i marcu (odpowiednio 96,6 mln zł i 19,6 MW zakontraktowanych instalacji, następnie 65 mln zł i 14,1 MW).

Liderowi rynku prosumenckiego udało się zwiększyć wartość podpisanych umów w segmencie pomp ciepła, magazynów energii i elektromobilności (18,3 mln zł, 4,3 MW) wobec umów w tym segmencie zawartych w marcu (wartość 12,8 mln zł, 3,4 MW) oraz lutym (7,1 mln zł, 1,8 MW).

REKLAMA

W segmencie fotowoltaiki dla biznesu wartość podpisanych umów w lutym, marcu i kwietniu wyniosła odpowiednio 28,3 mln zł, 17 mln zł oraz 3,9 mln zł (odpowiednio zakontraktowano sprzedaż 7,5 MW, 4,6 MW oraz 1 MW).

Natomiast w segmencie fotowoltaiki domowej wartość kontraktów w lutym, marcu i kwietniu wyniosła odpowiednio 61,1 mln zł, 35,9 mln zł oraz 26,7 mln zł (odpowiednio zakontraktowano sprzedaż 10,2 MW, 5,8 MW oraz 4,4 MW).

Duży spadek przychodów

Kwiecień okazał się dużo słabszym miesiącem niż poprzednie, jeśli chodzi o wartość zrealizowanych montaży. W lutym, marcu i kwietniu wartość przychodów Columbusa wyniosła odpowiednio 65,8 mln zł, 99 mln zł oraz 16,9 mln zł. Zrealizowano w tych miesiącach montaże o wartości kolejno 12,7 MW, 21,3 MW oraz 3,2 MW.

Kluczowy dla sprzedaży Columbusa segment domowej fotowoltaiki zanotował największy spadek.

REKLAMA

Spółka zrealizowała w kwietniu domowe instalacje fotowoltaiczne o mocy 1,7 MW, a jej przychody wyniosły 11,1 mln zł. Miesiąc wcześniej sprzedaż firmy w segmencie B2C wynosiła jeszcze 58 mln zł (8,9 MW), a dwa miesiące wcześniej przychody Columbusa wyniosły 53,1 mln zł (zrealizowano 9,4 MW).

Nie lepiej wyglądała sprzedaż w segmencie fotowoltaiki dla klientów biznesowych. W kwietniu przychody wyniosły 2,5 mln zł (0,7 MW), podczas gdy w lutym i marcu było to odpowiednio 10,9 mln zł (2,8 MW) oraz 37,2 mln zł (11 MW).

W segmencie pomp ciepła, magazynów energii oraz elektromobilności sprzedaż w kwietniu wyniosła 3,3 mln zł (zrealizowano 0,8 MW), a w lutym i marcu było to 1,8 mln zł (0,5 MW) oraz 3,9 mln zł (1,2 MW).

Kolejny kwartał na minusie

Duża liczba montaży fotowoltaiki wykonanych na początku tego roku sprawiła, że w pierwszym kwartale 2022 roku Columbus Energy miał 255,4 mln zł przychodów wobec przychodów na poziomie 155,9 mln zł w analogicznym kwartale przed rokiem. 

Za wzrostem przychodów nie poszedł jednak wzrost zysków. Spółka odnotowała kwartalną stratę netto na poziomie -13,8 mln zł wobec zysku rzędu 8,6 mln zł odnotowanego przed rokiem. 

Przychody firmy z działalności operacyjnej w roku 2021 wyniosły 716,4 mln zł wobec 666,2 mln zł w roku 2021. Spółka zanotowała jednak stratę na poziomie 24,9 mln zł, podczas gdy rok wcześniej wykazała 65,3 mln zł zysku.

redakcja@gramwzielone.pl


© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.