Stilo Energy: Rynek PV czekają problemy z płynnością

Stilo Energy: Rynek PV czekają problemy z płynnością
Stilo Energy

Działająca na rynku prosumenckiej fotowoltaiki spółka Stilo Energy podała wyniki finansowe za pierwszy kwartał 2022 roku, w którym udało jej się wypracować zysk – w przeciwieństwie do wcześniejszych kwartałów. Spora w tym zasługa wzrostu popytu na fotowoltaikę przed wygaśnięciem systemu opustów. W kwietniu liczba nowych umów pozyskanych przez Stilo Energy jednak mocno spadła. Jak zarząd spółki ocenia perspektywy rozwoju w kolejnych kwartałach?

Stilo Energy w pierwszym kwartale 2022 roku wypracowało 29,3 mln zł przychodów dzięki zrealizowaniu 925 montaży o mocy 5,78 MW – wobec przychodów na poziomie 12,4 mln zł odnotowanych w analogicznym okresie przed rokiem, kiedy instalatorzy Stilo wykonali 511 montaży o mocy 2,74 MW. W całym 2021 roku spółka miała 107,3 mln zł przychodów.

W pierwszym kwartale br. notowanej na rynku NewConnect spółce udało się wypracować zysk netto (685 tys. zł), podczas gdy w pierwszym kwartale ubiegłego roku Stilo miało 4,2 mln zł straty. Na minusie spółka była także w całym ubiegłym roku. Strata netto za 2021 rok wyniosła 7,9 mln zł.

REKLAMA

Wzrost przychodów i wypracowany zysk to zasługa wzrostu sprzedaży instalacji fotowoltaicznych przed wygaśnięciem systemu opustów, do którego prosumenci mogli wejść, zgłaszając przyłączenie najpóźniej w ostatnim dniu pierwszego kwartału 2022 roku.

W miesiącach styczeń–marzec 2022 roku łączna moc pozyskanych przez Stilo Energy umów wzrosła o ponad 24 proc. r/r, a moc zrealizowanych montaży została zwiększona o ponad 110 proc.

W pierwszym kwartale 2022 roku Stilo Energy podpisało umowy na montaż 659 instalacji o mocy 4,8 MW, co jest wynikiem zbliżonym do osiągniętego przed rokiem (694 instalacje o mocy 3,8 MW).

Kontraktacja w kwietniu mocno w dół

Wyłącznie w kwietniu, kiedy zaczął obowiązywać już nowy system rozliczeń prosumentów, Stilo zakontraktowało sprzedaż 56 instalacji o mocy 210,1 kW wobec 443 instalacji o mocy 2,65 MW zakontraktowanych w analogicznym miesiącu zeszłego roku.

Dane z kwietnia potwierdzają, że zmiana systemu rozliczeń prosumentów mocno uderza w liczbę zleceń pozyskanych przez firmy z rynku prosumenckiego.

W najbliższych miesiącach należy spodziewać się znaczącego spadku popytu w segmencie klientów indywidualnych. Może on się zwiększyć w tej grupie klientów tylko dzięki dodatkowemu wsparciu w postaci uruchomionego w połowie kwietnia br. programowi Mój Prąd 4.0., a także dzięki potencjalnej chęci dotychczasowych klientów dotyczącej rozbudowy istniejących instalacji” – ocenia zarząd Stilo Energy.

Z drugiej strony szansą dla firm z rynku prosumenckiego, którą dostrzega Stilo Energy, jest rosnący popyt na pompy ciepła.

REKLAMA

„Tegoroczna edycja oraz inne programy dotacyjne, np. Czyste Powietrze, już wpłynęły na zwiększone zainteresowanie pompami ciepła. Ten trend na pewno wspierać będzie obserwowany wzrost cen energii i gazu oraz inflacji, co będzie stanowić o długoterminowej atrakcyjności fotowoltaiki będącej naturalnym zabezpieczeniem przed dalszymi podwyżkami cen” – zapewnia zarząd Stilo Energy.  

„Rosnąca sprzedaż pomp ciepła powinna być już widoczna w wynikach trwającego obecnie kwartału. W tym zakresie także przygotowaliśmy nasze struktury sprzedażowe” – komunikuje spółka.

Rozwój rynku pomp ciepła zdaniem Stilo Energy nie wystarczy jednak, aby odbudować poziom zleceń, które firmy z rynku prosumenckiego zdobywały w ostatnich miesiącach.

„Nie można oczekiwać, że popyt odbuduje się do poziomu z ostatniego kwartału i prognozować, kiedy to nastąpi. Sytuacja taka może doprowadzić do niekorzystnych efektów płynnościowych w większości podmiotów operujących w branży fotowoltaiki” – zakłada zarząd spółki.

Kierunek: klient biznesowy

Stilo Energy zapewnia, że w porę przeprowadziło restrukturyzację, która pozwoliła firmie przygotować się na trudniejsze czasy.

Zmiana strategii firmy zakłada zwiększenie udziału w rynku klientów B2B – aby zminimalizować niekorzystne skutki spowolnienia na rynku domowych prosumentów. Efekt to m.in. podpisana w pierwszym kwartale umowa o wartości 3,4 mln zł netto dotycząca budowy elektrowni fotowoltaicznej o mocy 1 MW.

„Obecnie w procesie znajduje się kilkadziesiąt zaawansowanych projektów z tego segmentu. Jednakże zgodnie z zasadą tzw. lejka sprzedażowego nie wszystkie z nich zostaną sfinalizowane. Tutaj należy także wskazać, że na potencjał rozwoju rynku B2B wpłynął także wybuch wojny w Ukrainie. Zwiększona niepewność szczególnie w obszarze małych i średnich przedsiębiorstw spowodowała wydłużenie procesów decyzyjnych w zakresie nowych inwestycji, w tym również dotyczących zwiększenia niezależności energetycznej. Przewidujemy, że ostatecznie wpływ na przełamanie tej sytuacji będą mieć nadal rosnące ceny prądu, a także poziom inflacji” – ocenia spółka.

Zarząd Stilo Energy zaznacza jednak, że kolejne miesiące na rynku prosumenckim mogą sprawić, że potrzebna będzie kolejna weryfikacja strategii firmy.

„W kolejnych miesiącach ze względu na spadek sprzedaży związany z przejściowym, ale znacznym wyhamowaniem popytu w segmencie B2C przewidujemy możliwe pogorszenie się sytuacji płynnościowej spółki. W związku z tym zarząd prowadzi intensywne rozmowy z kluczowymi akcjonariuszami na temat strategii dalszego wsparcia finansowego spółki – w tym dalszego wzmocnienia jej bazy kapitałowej lub rozważenia innych form finansowania” – ocenia Stilo Energy.

redakcja@gramwzielone.pl


© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.