Fotowoltaika zasili ciężarówkę do przewozu mrożonek i leków

Fotowoltaika zasili ciężarówkę do przewozu mrożonek i leków
fot. Sono Motors

Niemiecka firma Sono Motors produkująca pojazdy elektryczne podpisała umowę z francuskim wytwórcą naczep-chłodni Chereau. Efektem współpracy ma być protopop pojazdu chłodniczego zasilanego fotowoltaiką, który pomoże w ograniczeniu zużycia paliwa oraz redukcji CO2.

Sono Motors to niemiecki producent pojazdów elektrycznych, który ma w swoim portfolio model Sion – samochód elektryczny ze zintegrowanymi ogniwami fotowoltaicznymi na niemal całej powierzchni pojazdu. Produkcja aut rozpocznie się w 2023 roku, a na stronie producenta już widać ponad 18 tys. zarezerwowanych ciężarówek.

Chereau jest największym francuskim producentem naczep-chłodni z siedzibą w Avranches. Podpisał on z Sono Motors kontrakt, który przewiduje zbudowanie i przetestowanie prototypowego pojazdu-chłodni zasilanego m.in. energią pochodzącą z paneli fotowoltaicznych umieszczonych na powierzchni naczepy.

REKLAMA

Oszczędność tysięcy litrów paliwa

System fotowoltaiczny będzie się składał z 54 modułów nakładanych na naczepę przy zastosowaniu specjalnie opracowanego procesu dla pojazdów skrzyniowych – VaPV (vehicle applied photovoltaics). Dodatkowo ma być wyposażony w kontroler zasilania Sono Motors, który będzie odpowiedzialny za optymalizację produkcji energii w warunkach zacienienia.

REKLAMA

 

Całkowita powierzchnia generatora fotowoltaicznego ma wynieść 58,9 m2 i osiągnąć szczytową moc 9,8 kW. Według informacji Sono taka instalacja ma szansę zaoszczędzić około 3400 litrów paliwa rocznie i zmniejszyć emisję CO2 o 9 ton w skali roku.

Firma Sono obliczyła również, że emisje produkcyjne CO2 dla naczepy zintegrowanej z PV wynoszą około 6,5 tony. Oznacza to, że inwestycja mierzona w CO2 zwróci się po niepełnym roku.

Premiera chłodni zasilanej fotowoltaiką ma nastąpić jeszcze w tym roku. Obie firmy liczą na to, że prototyp będzie można skomercjalizować. Wskazują na to m.in. rosnące ceny paliw, coraz większy popyt na transport specjalistyczny dla leków i żywności, a także stałe unijne nakazy mające na celu redukcję emisji dwutlenku węgla.

Radosław Błoński

redakcja@gramwzielone.pl


© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.