Latający spodek obniży koszty konserwacji morskich turbin wiatrowych

Latający spodek obniży koszty konserwacji morskich turbin wiatrowych
fot. SkyLifter

Połączenie rozwiązań inżynierii morskiej i lotniczej doprowadziło do stworzenia elektrycznego żurawia pneumatycznego częściowo zasilanego energią słoneczną o nazwie SkyLifter. To lżejsze od powietrza urządzenie latające pomoże w konserwacji turbin wiatrowych na morzu.

SkyLifter to latający podnośnik zasilany częściowo energią słoneczną, który może pionowo transportować ładunki, przekraczając ograniczenia techniczne największych nawet śmigłowców. Składa się z aerostatu i podwieszonej gondoli i jest konstrukcją lżejszą od powietrza.

SkyLifter jest w stanie udźwignąć do 250 ton i – jak podaje producent – może wykonywać konserwację turbin i elementów gondoli na dystansie 2000 km. Utrzymuje stabilną pozycję haka ładunkowego. Konstrukcja systemu ma pozwalać na uniesienie haka na wysokość ponad 300 metrów.

REKLAMA

Możliwości SkyLiftera zostały docenione przez jury konkursu na innowacje w zakresie morskiej energetyki wiatrowej, organizowanego przez holenderską firmę Mammoet. Jego celem jest znalezienie rozwiązań, które pozwolą na bezpieczne i wydajne przenoszenie obciążenia w konstrukcjach pływających oraz umożliwią obniżenie kosztów konserwacji turbin w czasach, gdy są one coraz wyższe i montowane coraz dalej od wybrzeży.

Dźwig z kompensacją przechyłów

SkyLifter zdobył drugą nagrodę w konkursie. Za zwycięzcę jury uznało urządzenie Delta Active Heave Compensator firmy Seaqualize – wysokowydajny dźwig do podnoszenia ciężkich ładunków z aktywną kompensacją przechyłów, nawet przy znacznej wysokości fali.

Delta Active Heave Compensator może się okazać doskonałym rozwiązaniem do prac na morzu podczas instalowania elementów pływających, podnoszenia na barkach transportowych tak wrażliwych komponentów jak gondole turbin wiatrowych czy przenoszenia ciężkich ładunków dostarczanych na budowy morskich farm wiatrowych. 

Jak podaje producent, konstrukcja Delta przystosowana jest do udźwigu 600 ton i zapewnia pełną pasywną kontrolę ładunku, dzięki czemu ruch urządzenia podczas pracy jest płynny i bezpieczny.  

REKLAMA

W zeszłym roku urządzenie Delta600, posiadające certyfikat DNV, przeszło 62 godziny testów podnoszenia elementów konstrukcji offshore na holenderskiej części Morza Północnego. Próby prowadzone były we współpracy Seaqualize z firmą Van Oord i morskim instytutem badawczym.

W jury konkursu zasiadali przedstawiciele firm Mammoet, Offshore Wind Innovators, Conbit, Shell i Siemens Gamesa.

Seaqualize może podjąć współpracę z Mammoet w celu dalszego rozwoju zwycięskiego urządzenia.

Barbara Blaczkowska

barbara.blaczkowska@gramwzielone.pl


© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.