EBI daje ogromne pieniądze na produkcję baterii
Ogromny zastrzyk finansowania od Europejskiego Banku Inwestycyjnego ma wesprzeć budowę unijnego przemysłu baterii do samchodów elektrycznych i stacjonarnych magazynów energii. Póki co jednym z największych producentów baterii w Unii Europejskiej jest Polska, co jest jednak zasługą fabryk uruchomionych w naszym kraju głównie przez inwestorów z Azji.
Komisja Europejska zakłada, że europejski rynek baterii już w roku 2025 będzie warty około 250 mld euro. Do tego czasu popyt na baterie w Europie ma wzrosnąć do 200 GWh, a w skali globalnej do 600 GWh.
Bruksela chce jednocześnie doprowadzić do maksymalnego udziału w tym rynku producentów z Unii Europejskiej. Na razie potencjał produkcji baterii w UE wynosi tylko około 50 GWh w skali roku. Podobny mają Stany Zjednoczone – głównie za sprawą Tesli, natomiast potencjał produkcji baterii w Azji wynosi już około 450 GWh.
Przemysł produkcji baterii chce wspierać Europejski Bank Inwestycyjny, który teraz zapowiedział, że tylko w 2020 roku przeznaczy na ten cel finansowanie w różncyh formach warte w sumie 1 mld euro.
Do tej pory EBI wsparł inwestycje w produkcję baterii łączną kwotą 950 mln euro, współfinansując inwestycje warte około 4,7 mld euro.
Wcześniej EBI wsparł fiansowo m.in. inwestycję w fabrykę baterii szwedzkiej firmy Northvolt, która uzyskała preferencyjną pożyczkę do 52,2 mln euro. Dzięki niej miała powstać pilotażowalinia produkcyjna, mająca potwierdzić zdolność do efektywnej produkcji baterii litowo-jonowych, która zostanie następnie przeniesiona na dużo większą skalę.
Finansowanie dla Northvolt zostało przyznane z programu InnovFin, w ramach instrumentu EDP (Energy Demo Projects), w którym EBI wspiera innowacje w energetyce poprzez preferencyjne pożyczki, gwarancje, a także poprzez inwestycje kapitałowe, z reguły o wartości między 7,5 mln euro a 75 mln euro.
Z kolei w marcu tego roku EBI informował o przyznaniu kredytów w wysokości 480 mln euro na rozbudowę fabryki baterii LG Chem, która znajduje się pod Wrocławiem. Finansowanie EBI pokryje około jedną trzecią całkowitych kosztów projektu, szacowanych na 1,5 mld euro. Reszta finansowania będzie pochodzić ze środków własnych firmy oraz z innych źródeł.
Zakład budowany w ramach projektu wspieranego przez EBI będzie posiadać roczną zdolność produkcyjną baterii o pojemności powyżej 35 GWh energii elektrycznej dla ponad 500 tys. samochodów elektrycznych. Uruchomienie kolejnej fabryki baterii pozwoli spółce LG Chem Wrocław Energy na zwiększenie łącznej pojemności produkowanych akumulatorów do około 65 GWh.
W komunikacie na temat finansowania europejskiego przemysłu bateryjnego EBI podkreśla dużą zależnośc zlokalizowanych w UE firm produkujących samochody elektryczne czy magazyny energii od dostaw komponentów wytwarzanych w Azji. O tej zależności wiele z tych firm przekonało się wraz z wybuchem epidemii koronawirusa w Chinach i przerwaniem dostaw.
Obecnie liczbę miejsc pracy w ulokowanych na terenie Unii Europejskiej fabrykach baterii szacuje się na około 30 tys. Baterie są produkowane w 14 krajach UE, w tym spora część unijnego przemysłu bateryjnego znajduje się w Polsce.
Nasz kraj należy do europejskich liderów w produkcji baterii. W pierwszym kwartale roku 2019 r. byliśmy nawet największym eksporterem akumulatorów litowo-jonowych wśród państw Unii Europejskiej.
Wzrost eksportu akumulatorów litowo-jonowych to m.in. efekt inwestycji koreańskich firm, które zdecydowały się ulokować swoje fabryki w naszym kraju. To LG Chem, SK Hi-tech Battery Materials Poland, KET, Foosung, Enchem czy Nara Battery Engineering.
Jak wylicza Ministerstwo Przedsiębiorczości i Technologii, w sumie to 7 inwestycji o wartości ponad 7 mld zł. Deklarowana przez tych inwestorów liczba nowych miejsc pracy wynosi ponad 2,1 tys.
redakcja@gramwzielone.pl
© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.