Enel wykorzysta używane baterie przy farmie PV
Włoski koncern energetyczny postawi spory magazyn energii bazujący na bateriach wykorzystywanych wcześniej w samochodach elektrycznych. Instalacja będzie zasilać obiekty lotniska w Rzymie.
Jak poinformował PV Magazine, należąca do włoskiego koncernu energetycznego Enel firma Enel X Global Retail postawi magazyn energii złożony z używanych baterii niklowo-kobaltowo-manganowych (NMC). Moc magazynu energii wyniesie 5 MW, a jego pojemność sięgnie 10 MWh.
Co ciekawe, projekt magazynu został wykonany w ten sposób, aby nie uzależniać się od jednego dostawcy baterii. Enel ma rozmawiać o dostawie baterii wykorzystywanych wcześniej w autach elektrycznych z kilkoma koncernami motoryzacyjnymi.
Jak wyjaśnia na łamach PV Magazine Luigi Lanuzza z Enel X Global, wykorzystanie baterii stosowanych wcześniej w samochodach elektrycznych wymaga indywidualnego podejścia do zaprojektowania całej instalacji i zastosowania specyficznych falowników. O ile baterie stosowane w samochodach elektrycznych są projektowane do pracy przy napięciu 350V, to napięcie w stacjonarnych magazynach wynosi 1000V lub 1500V.
Magazyn zostanie uruchomiony na terenie międzynarodowego portu lotniczego Rzym-Fiumicino i będzie gromadzić nadwyżki energii z ogromnej elektrowni fotowoltaicznej,
W pierwszym etapie tej inwestycji postawione zostaną panele fotowoltaiczne o mocy 30 MW, jednak docelowo elektrownia fotowoltaiczna przy rzymskim lotnisku będzie dwa razy większa. Rozbudowa farmy PV ma oznaczać również zwiększenie zdolności magazynowania energii.
Zadaniem magazynu będzie pokrywanie szczytowego zapotrzebowania na energię, które będą generować obiekty lotniska. Dodatkowo magazyn ma zarabiać na świadczeniu usług elastyczności sieci.
Optymalizować pracę całej instalacji ma oprogramowanie opracowane przez Enel X Global Retail, którego zadaniem będzie m.in. zminimalizowanie degradacji parametrów baterii w czasie ich użytkowania. Ta kwestia ma o tyle znaczenie, że baterie w samochodach elektrycznych są użytkowane w inny sposób niż w stacjonarnych magazynach, jeśli chodzi o długość i częstotliwość cykli ładowania.
Przewidywany czas wykorzystania baterii w tym projekcie to przynajmniej 10 lat. Jednocześnie Włosi mają zaprojektować system tak, aby w łatwy sposób można było wymienić poszczególne zestawy baterii w sytuacji, gdy nie będą spełniać wymaganych parametrów.
Budowa magazynu ma się rozpocząć w połowie przyszłego roku, a instalacja powinna osiągnąć status operacyjny do końca 2023 r.
Inwestycja zostanie zrealizowana przy wsparciu grantu w wysokości 3,3 mln euro z unijnego Funduszu Innowacji.
redakcja@gramwzielone.pl
© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.