Stacja ładowania z magazynem z bateriami z drugiej ręki

Takie miejsca zapewne zaczną powstawać także w Polsce, gdy nasz rynek elektromobilności osiągnie odpowiednią skalę. Volkswagen uruchomił stację szybkiego ładowania samochodów elektrycznych, którą wspiera zainstalowany na miejscu magazyn energii. Jak podkreśla niemiecki koncern, takie rozwiązanie umożliwia budowanie stacji ładowania dużych mocy w dowolnych lokalizacjach – nawet w miejscach, gdzie nie ma wystarczających warunków do zasilenia stacji energią z sieci.
Niemiecki koncern motoryzacyjny uruchomił w mieście Zwickau w Saksonii stację szybkiego ładowania samochodów elektrycznych. Odpowiednie parametry ładowania zostaną zapewnione dzięki uruchomionemu na miejscu magazynowi energii o pojemności 570 kWh.
Co ciekawe, w magazynie zostały zastosowane baterie, które były wcześniej wykorzystywane w pierwszych modelach samochodów elektrycznych Volkswagena – ID.3 i ID.4
Niemiecki koncern wskazuje, że opracowane przez niego rozwiązanie pozwoli w przyszłości na wykorzystanie samochodowych baterii, które po częściowym wyeksploatowaniu nie będą mogły być nadal stosowane w elektromobilności, ale które mogą z powodzeniem służyć w stacjonarnych magazynach energii – zasilających np. stacje ładowania elektryków.
Budowa magazynów z bateriami z drugiej ręki na terenie stacji ładowania ma być efektywna kosztowo także z uwagi na unikniętą konieczność inwestycji w rozbudowę sieci energetycznych, do których podłączane są stacje, a które z uwagi na większe obciążenia wymagałyby kosztownych modernizacji.
Stacja w Zwickau składa się z czterech punktów ładowania. Każdy może pracować z mocą 150 kW, zapewniając szybkie ładowanie samochodowych baterii. Ponadto istnieje możliwość podwojenia liczby dostępnych stanowisk, które wówczas mogą oferować moc ładowania do 75 kW.
Elementem inwestycji była także zainstalowany w pobliżu stacji system fotowoltaicznych, który dodatkowo zasila proces ładowania elektryków. Pozostała energia, pozyskiwana z sieci, ma pochodzić wyłącznie ze źródeł odnawialnych.
Stacja ładowania Audi z magazynem 2,45 MWh
Budując innowacyjną stację ładowania w Zwickau, Volkswagen wzorował się na rozwiązaniu wdrożonym wcześniej w Norymberdze przez innego niemieckiego producenta aut – Audi.
Moc przyłączeniowa dla tej stacji wynosi jedynie 200 kW, a mimo to stacja ta oferuje sześć punktów ładowania z mocą mogącą sięgać nawet 320 kW. Jednocześnie samochody mogą być ładowane z mocą ok. 1 MW.
Osiąganie takich parametrów mimo ograniczonej mocy przyłączeniowej zapewniają nie tylko zainstalowane na dachu stacji panele fotowoltaiczne o łącznej mocy 30 kW, ale przede wszystkim duży bateryjny magazyn, który może pomieścić aż 2,45 MWh energii.
Audi
Od stycznia do kwietnia tego roku na stacji w Norymbergii zostało wykonanych około 3,1 tys. ładowań. Przeciętnie w skali dnia wykonywane były 24 ładowania, podczas których pobierane było w sumie ok. 800 kWh energii.
Uruchomioną na miejscu strefę lounge, z której mogli korzystać kierowcy i pasażerowie ładowanych aut, odwiedzało w pilotażowym okresie przeciętnie 35 osób dziennie.
Po pilotażu zrealizowanym w Norymberdze, Audi przygotowuje się obecnie do uruchomienia kolejnych tego rodzaju stacji ładowania, które powinny powstać jeszcze w tym roku w Zurychu, Salzburgu i Berlinie, a do połowy 2024 roku podobne stacje mają się pojawić w kolejnych siedmiu lokalizacjach – preferowane maja być miejsca w centrach miast.
redakcja@gramwzielone.pl
© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.
Tak jak mówiłem kiedyś , Audi i spółka pokonają Teslę.Elonowi pozostanie ptaszek. Hi, hi..