Lewiatan proponuje zmiany w ustawie o OZE w związku z epidemią
Rada OZE w Konfederacji Lewiatan w nowym stanowisku postuluje wprowadzenie zmian w ustawie o odnawialnych źródłach energii niwelujących ryzyko poniesienia negatywnych konsekwencji przez inwestorów realizujących projekty w systemach aukcyjnym oraz FIT/FIP, którzy muszą liczyć się z trudnościami w ich terminowym sfinalizowaniu na skutek epidemii koronawirusa. Lewiatan zwraca też uwagę na problem zapisów ostatniej nowelizacji ustawy o OZE w części taryf FIT/FIP, które do tej pory nie weszły w życie.
Zgodnie z obecnym brzemieniem ustawy o OZE, inwestor, który wygrał aukcję z projektem fotowoltaicznym jest zobowiązany w terminie 24 miesięcy od dnia zamknięcia sesji aukcji do sprzedaży po raz pierwszy wytworzonej energii. W przypadku energetyki wiatrowej czas na uruchomienie sprzedaży energii w systemie aukcyjnym wynosi 33 miesiące.
W związku z problemami w łańcuchu dostaw oraz procesach administracyjnych, wywołanymi koronawirusem, Rada OZE w Konfederacji Lewiatan zaapelowała o uwzględnienie w przygotowywanej przez rząd ustawie antykryzysowej zmian polegających na wydłużeniu o co najmniej 6 miesięcy terminu na rozpoczęcie sprzedaży energii w systemie aukcyjnym w przypadku projektów objętych wsparciem w aukcjach z listopada 2018 roku i grudnia 2019 r. oraz tegorocznych. Przy czym przedłużenie o 6 miesięcy następowałoby z mocy ustawy, a jedynie dłuższy okres – do 12 miesięcy wymagałby uzasadnienia wniosku i decyzji Prezesa URE.
Konfederacja Lewiatan argumentuje, że inwestorzy, szczególnie w branży wiatrowej, zgłosili już możliwość pojawienia się opóźnień w budowie farm wiatrowych z powodu epidemii koronawirusa.
Analogiczne wydłużenie terminów Lewiatan proponuje dla inwestorów z branży energetyki biogazowej i wodnej, realizujących projekty o mocy do 1 MWe, którzy chcą skorzystać z alternatywnego systemu rozliczeń sprzedawanej energii w postaci taryf FIT lub FIP.
Lewiatan wskazuje na potrzebę wyłączenia sankcji mogących polegać na wykluczeniu z systemu aukcyjnego na 3 lata, utracie kaucji oraz karze pieniężnej za niedostarczenie przynajmniej 85 proc. zadeklarowanego wolumenu energii w trzyletnich okresach sprawozdawczych – w sytuacji wystąpienia m.in. siły wyższej, klęski żywiołowej, wojny, aktu terroryzmu, awarii elektrowni jądrowej czy epidemii i stanu zagrożenia epidemicznego. Analogiczne rozwiązanie jest, zdaniem ekspertów Lewiatana, potrzebne w systemie taryf FIP/FIT.
Lewiatan zwraca też uwagę na inwestycje realizowane poza systemem wsparcia, np. na podstawie komercyjnych umów PPA. Wskazuje się na zagrożenie realizacji tych inwestycji w terminie, a także na fakt, że aktualne rozwiązania ustawowe nie zapewniają inwestorom ochrony w razie opóźnień po stronie dostawców powołujących się na siłę wyższą.
Konfederacja Lewiatan postuluje ponadto, aby wykorzystać szykowany przez rząd pakiet zmian w przepisach do przyjęcia regulacji, które w końcu umożliwią wprowadzenie modyfikacji systemu taryf FIT/FIP, która została zapisana w ostatniej nowelizacji ustawy o OZE przyjętej w lipcu 2019 roku, a która nadal nie weszła w życie na skutek braku notyfikacji ze strony Komisji Europejskiej.
Lewiatan proponuje usunięcie zapisów (art. 26 ostatniej nowelizacji) zawieszających wdrożenie niektórych zmian w systemach FIT/FIP do czasu decyzji Komisji Europejskiej.
Chodzi m.in. o przepisy, których odpowiedniki w systemie aukcyjnym są już stosowane (Komisja uznała, że notyfikacja nie jest potrzebna), o podwyższenie z 90 proc. do 95 proc. stałej ceny dla instalacji o mocy do 500 kW, która uwzględnia wszak uśrednione koszty wytwarzania energii LCOE, a więc nadal spełnia wymogi unijnego rozporządzenia GBER. Ponadto chodzi o przepis mający umożliwić przyjęcie jednoznacznych zasad rozliczania biogazowni działających w trybie wysokosprawnej kogeneracji.
redakcja@gramwzielone.pl
© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.