Tarcza antykryzysowa a skorzystanie z aktualizacji oferty w aukcji OZE

Tarcza antykryzysowa a skorzystanie z aktualizacji oferty w aukcji OZE

Tarcza Antykryzysowa przewidziała rozwiązania przeznaczone dla energetyki odnawialnej, których celem jest minimalizacja negatywnych skutków, jakie pandemia COVID-19 może wywrzeć na realizacje tych projektów OZE, które wygrały aukcje.

Jedno z tych rozwiązań – wprowadzone jako art. 79a ustawy z dnia 20 lutego 2020 r. ustawy o odnawialnych źródłach energii (t.j. Dz.U. z 2020 r., poz. 261, z późn.zm.; dalej ustawa OZE) – pozwala wytwórcy na jednorazowe przedłużenie terminu rozpoczęcia sprzedaży energii elektrycznej po wygraniu aukcji o dodatkowe 12 miesięcy w stosunku do pierwotnego terminu przypisanego dla danego rodzaju instalacji OZE. Na potrzeby tego artykułu nazwijmy powyższe uprawnienie „prawem do przedłużenia terminów”.

Skorzystanie z prawa do przedłużenia terminów wymaga od wytwórcy złożenia wniosku do Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki, który udziela takiej zgody w drodze postanowienia. Ustawa daje przy tym Prezesowi URE dużą dozę arbitralności przy udzielaniu zgody na takie przedłużenie terminów. Rozpatrując wniosek wytwórcy, Prezes URE bierze pod uwagę wpływ stanu epidemii COVID-19 na opóźnienia dotyczące:

REKLAMA

  • dostawy urządzeń wchodzących w skład instalacji OZE, lub
  • dostawy elementów niezbędnych do budowy instalacji OZE, lub w realizacji takiej instalacji oraz przyłączy do sieci elektroenergetycznej, lub
  • realizację odbiorów lub rozruchu instalacji OZE, lub
  • uzyskiwanie koncesji przez wytwórcę.

Obowiązek wykazania związku pomiędzy stanem epidemii COVID-19, a wystąpieniem opóźnień bądź utrudnień w realizacji instalacji OZE spoczywa na wytwórcy, warto więc by uzupełnił on wniosek o dowody takich właśnie zakłóceń w postaci np. oświadczeń producenta urządzeń (turbin wiatrowych czy paneli fotowoltaicznych).  

Jest to zatem inna procedura niż ta, z którą mamy do czynienia przy aktualizacji oferty aukcyjnej, opisana w art. 79 ust. 9 ustawy OZE, w ramach której rola Prezesa URE sprowadza się do weryfikacji czy oświadczenie wytwórcy o aktualizacji zostało złożona w terminie i czy nie wpływa na ilość energii elektrycznej zaoferowanej z takiej instalacji w toku aukcji, ani nie wpływa na moc elektryczną w instalacji OZE w sposób zmieniający przypisanie jej do danego koszyka aukcyjnego.

Prawo do przedłużenia terminów jest uprawnieniem niezależnym od aktualizacji i niekonkurencyjnym wobec niej. Skorzystanie z aktualizacji oferty nie wyłącza prawa do przedłużenia terminów zgodnie z regulacjami Tarczy Antykryzysowej.

Analogicznie, skorzystanie z prawa do przedłużenia terminów nie wyklucza aktualizacji oferty. Warto jednak mieć na uwadze, że zarówno aktualizacja, jak i prawo do przedłużenia terminów, dotyczą bardzo istotnego elementu aukcyjnego systemu wsparcia, jakim jest rozpoczęcie sprzedaży energii elektrycznej wytworzonej w instalacji OZE po wygraniu aukcji.

Warto się zatem przyjrzeć dogłębniej relacji pomiędzy aktualizacją oferty a prawem do przedłużenia terminów, w sposób pozwalający na uzyskanie przez wytwórcę jak największego stopnia elastyczności w procesie budowy projektu instalacji OZE.

Co modyfikuje prawo do przedłużenia terminów?

Zgodnie z Tarczą Antykryzysową skorzystanie z prawa do jednorazowego przedłużenia terminów prowadzi do przesunięcia maksymalnie o 12 miesięcy terminu rozpoczęcia sprzedaży energii elektrycznej po wygraniu aukcji określonego w art. 79 ust. 3 pkt 8 lit. a) ustawy OZE. Termin rozpoczęcia sprzedaży energii elektrycznej został ustalony dla poszczególnych technologii wytwarzania na:

  • 33 miesiące dla farm wiatrowych
  • 24 miesiące dla instalacji fotowoltaicznych
  • 72 miesiące dla morskich farm wiatrowych oraz
  • 42 miesiące dla pozostałych technologii.

Konsekwentnie, po wykorzystaniu prawa do przedłużenia terminów każdy z tych terminów zostanie wydłużony o 12 miesięcy, czyli przykładowo projekt farmy wiatrowej powinien rozpocząć sprzedaż energii elektrycznej w ciągu 45 miesięcy od zamknięcia wygranej sesji aukcji.

Co modyfikuje aktualizacja oferty?

Aktualizacja nie przedłuża głównego terminu rozpoczęcia sprzedaży energii elektrycznej, lecz jedynie pozwala na jednorazowe przesunięcie terminu planowanego przez wytwórcę rozpoczęcia okresu korzystania ze wsparcia, określonego w ofercie aukcyjnej zgodnie z art. 79 ust. 3 pkt 4a) ustawy OZE. W aktualizacji wytwórca może przesunąć datę rozpoczęcia korzystania z systemu wsparcia aż do daty maksymalnej ustalonej w art. 79 ust. 3 pkt 8 lit. a) ustawy OZE.

REKLAMA

Przenosząc to na praktyczny przykład – w przypadku instalacji fotowoltaicznej wytwórca mógł w ofercie aukcyjnej podać, że planuje rozpoczęcie korzystania z systemu wsparcia w 15 miesiącu po wygraniu aukcji. W ramach aktualizacji ma prawo do zmiany tego terminu poprzez wskazanie, że początek korzystania z systemu wsparcia nastąpi później, bo dopiero w 24 miesiącu (czyli ostatnim miesiącu, w którym możliwe jest rozpoczęcie sprzedaży bez utraty prawa do wsparcia), albo wcześniej np. już w 7 miesiącu po wygraniu aukcji.

Konkluzja

Dokonane powyżej porównanie obu uprawnień – aktualizacji i najnowszego prawa do przedłużenia terminu – pokazuje jaka powinna być kolejność działań wytwórców, żeby zrobić jak najlepszy użytek z obu instrumentów oferowanych przez ustawę OZE.

Ponieważ aktualizując ofertę, poruszamy się wyłącznie w granicach czasowych ustalonych w art. 79 ust. 3 pkt 8 lit. a) ustawy OZE, optymalnym rozwiązaniem jest wcześniejsze poszerzenie tych granic, a taką możliwość oferuje posłużenie się przez wytwórcę prawem do przedłużenia terminów. Dzięki temu wytwórca zyskuje dodatkowe 12 miesięcy i automatycznie możliwość późniejszej aktualizacji wykraczającej poza pierwotny termin 24 miesięczny dla instalacji fotowoltaicznych, czy termin 33 miesięczny dla instalacji wiatrowych.

Takie rozumienie wzajemnej relacji tych dwóch rodzajów uprawnień wytwórcy, który wygrał aukcję, potwierdza także nowe brzmienie art. 79 ust. 9 pkt 1) ustawy OZE, dotyczące aktualizacji, w którym dodano, że aktualizacja uwzględnia termin rozpoczęcia sprzedaży wskazany w art. 79 ust. 3 pkt 8) oraz w art. 79a ust. 1 ustawy OZE.

Z perspektywy inwestora, który wygrał aukcję w 2019 r. lub wygra ją w 2020 r., uzasadnione jest wystąpienie o przedłużenie terminu jak najwcześniej, bowiem daje to dodatkowy margines bezpieczeństwa w prowadzonej inwestycji, w sytuacji gdy nikt nie wie, kiedy warunki prowadzenia inwestycji powrócą do normalności.

Warto nadmienić, że prawo do wystąpienia o przedłużenie terminów nie ogranicza się do okresu stanu pandemii, może być więc złożone już po jej wygaśnięciu, musi natomiast występować łańcuch przyczynowo skutkowy, którego źródło leżało właśnie w czasie pandemii.

Dla projektów, które wygrały aukcje w 2017 r. i w 2018 r., skorzystanie z prawa  do przedłużenia terminu pełni zupełnie inną rolę, stanowiąc swego rodzaju zamiennik dla klauzuli „siły wyższej”, której zabrakło w ustawie OZE przy postanowieniach odnoszących się do maksymalnych terminów sprzedaży energii elektrycznej.

Grzegorz Skarżyński, Przemysław Kałek

Autorzy „AUKCJE OZE 2020 – Praktyczny przewodnik uwzględniający nowe regulacje wprowadzone „Tarczą Antykryzysową” tak-że dla projektów, które wygrały aukcje w latach poprzednich”

Więcej informacji o Przewodniku „Aukcje OZE 2020” (link)

artykuł sponsorowany