Nie tylko fotowoltaika i pompy ciepła. Tak Lidl ogranicza koszty energii
Zbliżająca się zima i rosnące ceny gazu oraz energii elektrycznej są realnym wyzwaniem dla wielu sektorów gospodarki, w tym handlu. To wpływa na rosnącą popularność energooszczędnych rozwiązań. Lidl Polska inwestuje w ekologiczne rozwiązania, jak fotowoltaika czy gruntowe pompy ciepła, a z początkiem tego roku zawarł umowę z dostawcą energii elektrycznej na wydanie gwarancji pochodzenia energii z odnawialnych źródeł.
W 2022 roku w Polsce otwarto ponad 20 nowych sklepów Lidl – w tym 12-tysięczny sklep sieci na świecie, który jest zlokalizowany w Warszawie. Wszystkie one zostały wyposażone w instalację fotowoltaiczną i inne ekologiczne rozwiązania, których zadaniem jest zwiększenie efektywności energetycznej obiektów sieci. Są to: technologia odzysku ciepła z urządzeń chłodniczych i wentylacji mechanicznej (rekuperacja), gruntowe pompy ciepła oraz energooszczędne oświetlenie LED – zarówno wewnątrz obiektów, jak i na parkingach.
Firma podkreśla, że jej inwestycje w efektywność energetyczną mogą korzystnie wpłynąć na bezpieczeństwo energetyczne i ciągłość prowadzenia biznesu w nadchodzących miesiącach.
Z początkiem 2022 roku sieć zawarła również umowę ze sprzedawcą energii na wydanie certyfikatów pochodzenia energii w całości z odnawialnych źródeł. Oznacza to, że Lidl Polska przez cały rok do pobranej z sieci energii dokupi gwarancję potwierdzającą wytworzenie analogicznej ilości energii z wody, wiatru, biomasy i słońca. Poza ogromnym znaczeniem dla środowiska współpraca przyniesie także duże oszczędności.
Klimatyczne cele Lidla
Lidl przywołuje wyliczenia, zgodnie z którymi tradycyjna produkcja energii generuje przeciętnie ponad 600 gramów spalin i dwutlenku węgla na kilowatogodzinę. Sieć dąży do osiągnięcia celu na 2023 rok, jakim jest certyfikacja 75 proc. jej budynków jako „nieruchomości zrównoważonych”.
Grupa Schwarz, której częścia jest Lidl Polska, postawiła sobie również za cel zmniejszenie emisji operacyjnych o 55 proc. do 2030 roku (w porównaniu z 2019 rokiem). W ten sposób cała grupa chce działać zgodnie z celem paryskiego Porozumienia klimatycznego, jakim jest ograniczenie globalnego ocieplenia do 1,5 st. C.
W związku z tym Lidl opracował własne cele klimatyczne w różnych krajach, które opierają się na metodologii Naukowych Celów Klimatycznych (Science Based Targets) i przyczyniają do osiągnięcia celu ogólnogrupowego. Strategia klimatyczna sieci spożywczej polega na unikaniu, ograniczaniu i kompensowaniu emisji w sklepach Lidl i w łańcuchach dostaw.
– Jako firma odpowiedzialna społecznie od lat inwestujemy w ekologiczne technologie, zarówno w sklepach, jak i centrach dystrybucji. Choć bodźcem do przejścia na odnawialne źródła energii była w pierwszej kolejności myśl o środowisku naturalnym, jesteśmy dzisiaj świadomi korzyści, jakie niesie OZE. Wierzymy, że ekologiczne technologie są również rozwiązaniem zapewniającym bezpieczeństwo energetyczne całemu sektorowi handlu detalicznego – mówi Aleksandra Robaszkiewicz, Head of Corporate Communications and CSR w Lidl Polska.
Lidl Polska bezpłatnie udostępnia także swoim klientom stacje do ładowania pojazdów elektrycznych, które działają przy wybranych sklepach w Polsce oraz przy dwóch centrach dystrybucji i centrali firmy.
redakcja@gramwzielone.pl
© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.