InnoEnergy inwestuje w „pierwszą w Europie wielkoskalową fabrykę baterii”

InnoEnergy inwestuje w „pierwszą w Europie wielkoskalową fabrykę baterii”
Diego Pavia, dyrektor naczelny KIC InnoEnergy

Fundusz InnoEnergy ogłosił, że zainwestuje 3,5 mln euro w projekt, którego efektem ma być budowa jak to określono w komunikacie pierwszej w Europie wielkoskalowej fabryki baterii”.

Potencjał produkcji w fabryce, którą ma wybudować spółka Northvolt AB (wcześniej SGF Energy AB) ma sięgnąć docelowo 32 GWh, czyli ma być zbliżony do zdolności produkcyjnych znajdującej się w Nevadzie Gigafactory, w której Tesla chce produkować docelowo baterie o pojemności 35 GWh.

Szef Tesli Elon Musk sygnalizował zresztą w ubiegłym roku, że jedna z kolejnych gigantycznych fabryk baterii, których budowę planuje amerykański koncern, może powstać w Europie. 

REKLAMA

Baterie w fabryce Northvolt AB mają być produkowane głównie na potrzeby przemysłu motoryzacyjnego i energetycznego. W komunikacie znajdziemy informację, że pełne zdolności produkcujne fabryka ma osiągnąć w roku 2024. 

InnoEnegy informuje, że Northvolt zdecyduje się na jej budowę w jednym z krajów nordyckich, ze względu na dostęp do niezbędnych surowców, a także na dostępność taniej energii, która – jak podkreśla InnoEnergy – nie jest wytwarzana z paliw kopalnych. 

REKLAMA

Budowa europejskiej fabryki baterii będzie rewolucyjna, zwłaszcza w kontekście elektryfikacji transportu, co może drastycznie zmniejszyć emisje w Europie. Jednak korzyści wykraczają poza transport elektryczny. Poprzez budowę bateryjnych magazynów energii  na każdym poziomie sieci elektroenergetycznych, budowa fabryki przyczyni się do lepszej  integracji odnawialnych źródeł energii – komentuje Diego Pavia, prezes InnoEnergy.

W ubiegłym roku plany budowy europejskich fabryk baterii ogłosili potentaci LG Chem i Samsung. Pierwsza z tych firm swoją fabrykę ma ulokować w Kobierzycach pod Wrocławiem. Rozpoczęcie produkcji przewidziano na 2018 r. i – jak podaje LG Chem – w kolejnym roku fabryka będzie produkować ponad 100 tys. baterii rocznie, wyłącznie do samochodów elektrycznych o „wysokiej wydajności”, które będą mogły pokonywać dystans do 320 km na jednym ładowaniu.

Natomiast Samsung poinformował, że uruchomi fabrykę na Węgrzech, w której docelowo mają powstać linie umożliwiające produkcję w skali roku baterii do około 50 tys. samochodów elektrycznych. Jeśli przyjąć, że pojemność zestawu baterii do auta elektrycznego wynosi 50 kWh, daje to potencjał produkcji rzędu 2,5 GWh.

Ostatnio InnoEnergy ogłosił też wejście kapitałowe w projekt realizowany przez polską firmę Rafako. Więcej na ten temat w artykule: Polygen ma pomóc gminom w osiągnięciu samowystarczalności energetycznej.

red. gramwzielone.pl