K. Gobczyński, IKEA: rozprawić się z mitem drogiej energii odnawialnej

K. Gobczyński, IKEA: rozprawić się z mitem drogiej energii odnawialnej
Karol Gobczyński, Climate & Energy Manager w Grupie IKEA

Kilka tygodni temu IKEA Retail w Polsce rozpoczęła sprzedaż domowych instalacji fotowoltaicznych. Grupa IKEA od wielu lat inwestuje w podobne instalacje na dachach swoich sklepów, a jej celem jest całkowite przejście na energię ze źródeł odnawialnych. O tym, jakie są pierwsze doświadczenia towarzyszące sprzedaży paneli PV w Polsce i jakie działania podejmuje jeszcze IKEA w obszarze OZE globalnie, opowiada w wywiadzie dla portalu Gramwzielone.pl Karol Gobczyński, Climate & Energy Manager w Grupie IKEA

Gramwzielone.pl: Jakie są główne założenia modelu biznesowego w zakresie sprzedaży instalacji fotowoltaicznych przez IKEA w Polsce?

Karol Gobczyński, IKEA: – Wytwarzanie własnej energii elektrycznej w przydomowych elektrowniach to część zrównoważonego stylu życia, do którego nieustannie zachęcamy ludzi. Zrównoważony to taki styl życia, który jest dogodny dla człowieka, przyjazny dla środowiska i jednocześnie oszczędny.

REKLAMA

IKEA zdecydowała się właśnie teraz na wprowadzenie kompletnych systemów fotowoltaicznych do swojego asortymentu, ponieważ inwestycje w fotowoltaikę stały się już opłacalne dla rodzin mieszkających w domkach jednorodzinnych i to przede wszystkim do nich jest skierowana nasza oferta.

W ten sposób poszerzamy asortyment IKEA, który wspiera zrównoważone życie w domu, m.in. ułatwiając oszczędzanie wody, zasobów i energii, a teraz również wytwarzanie własnej, czystej energii elektrycznej.

Jakie założenia przyświecały IKEI przy wyborze modelu biznesowego, na którym zdecydowała się na polskim rynku?  

– Chcieliśmy stworzyć ofertę „pod klucz”, z długimi gwarancjami i dostępną dla wielu ludzi. Szukaliśmy w Polsce partnera z dużym doświadczeniem na rynku odnawialnych źródeł energii, z którym będziemy rozwijać wspólnie ofertę. Dlatego zdecydowaliśmy się na przygotowanie i realizację oferty instalacji fotowoltaicznych we współpracy ze spółką GEO Solar.

W programie IKEA. Energia Słoneczna dla Domu można dostać panele fotowoltaiczne wykonane z monokrystalicznego krzemu. Ich głównym atutem jest wydajność, która pozwala na instalowanie większej mocy na mniejszej powierzchni. Dzięki temu wytwarzana energia jest tańsza. To spora zaleta przy realizacji instalacji fotowoltaicznych na małych dachach domów jednorodzinnych. Poza tym panele monokrystaliczne są bardziej wytrzymałe niż cienkowarstwowe.

W jakich jeszcze krajach IKEA sprzedaje instalacje fotowoltaiczne i czym różni się stosowany w nich model sprzedaży od modelu wdrażanego w Polsce?

– Polska znajduje się wśród pierwszych czterech krajów, w których IKEA wprowadziła do swojej oferty instalacje fotowoltaiczne. Można je nabyć w Szwajcarii, Wielkiej Brytanii i Holandii. Doświadczenia z tych krajów wykorzystaliśmy przy tworzeniu naszej kompleksowej oferty. Sam proces zakupowy we wszystkich krajach jest bardzo podobny. Każdego klienta traktujemy indywidualnie: od poznania potrzeb i oszacowania optymalnej wielkości instalacji, przez audyt energetyczny i montaż, aż po podłączenie do sieci. A prawidłowo zamontowana instalacja fotowoltaiczna jest praktycznie bezobsługowa.

Jakie działania IKEA podejmuje jeszcze obecnie w zakresie odnawialnych źródeł energii?

REKLAMA

– IKEA inwestuje w odnawialne źródła energii od wielu lat. Pierwsza inwestycja w instalację fotowoltaiczną miała miejsce w Älmhult w Szwecji już w 1997 roku. Ta instalacja wytwarza energię elektryczną do dzisiaj. W tamtym czasie była to największa taka instalacja w całej Skandynawii o mocy nominalnej 50 kWp. Globalnie zainstalowaliśmy już 730 tys. modułów fotowoltaicznych i nadal zwiększamy ich liczbę na dachach naszych sklepów na całym świecie.

W Grupie IKEA dążymy do tego, by do 2020 roku wytwarzać tyle energii, ile zużywają sklepy, biura i budynki IKEA na całym świecie. Ten cel wpisany jest do naszej strategii People & Planet Positive, który konsekwentnie, krok po kroku, realizujemy. Inwestujemy w elektrownie wiatrowe, pompy ciepła i oczywiście fotowoltaikę.

Musimy jednak pamiętać, że najtańszą i najczystszą energią jest ta, której nie będziemy musieli wytworzyć przy użyciu paliw kopalnianych i przesyłać na duże odległości. Dlatego efektywność energetyczna jest ważnym priorytetem. Od 2010 roku zwiększając sprzedaż globalnie, zmniejszyliśmy zużycie energii na m2 w sklepach o 18 proc.

Chcemy być liderem zmian, które dorowadzą do bardziej zrównoważonego działania naszej firmy, ale także zmian społecznych i stylu życia naszych klientów odwiedzających sklepy IKEA. Wierzymy, że działania w duchu zrównoważonego rozwoju zmieniają biznes na lepszy.

Z jakich technologii OZE i gdzie IKEA korzysta w Polsce? Jakie to przynosi korzyści?

– W Polsce posiadamy aktualnie sześć farm wiatrowych w województwach: podkarpackim, łódzkim, wielkopolskim i lubelskim. W ciągu roku mogą one wytwarzać nawet do 473 GWh energii elektrycznej. To wartość, która odpowiada mniej więcej zużyciu energii przez blisko 224 tys. gospodarstw domowych rocznie. A biorąc pod uwagę efekt emisji CO2, to tak jakby z naszych dróg zniknęło 150 tys. samochodów. Co więcej jest to więcej energii niż  potrzebują wszystkie nasze polskie organizacje. To oznacza, że od 2016 roku jesteśmy całkowicie niezależni energetycznie.

Inwestujemy też w niskoemisyjne wytwarzanie ciepła poprzez wykorzystanie energii geotermalnej. Niedługo już czwarty sklep IKEA będzie wykorzystywał takie rozwiązanie. Oczywiście wszystkie te działania prowadzimy z myślą o zwiększaniu naszej efektywności energetycznej: poprzez wymianę oświetlenia na LED, zastosowanie nowoczesnego systemu BMS i audyty energetyczne.

Jak wdrożona niedawno oferta montażu paneli fotowoltaicznych przyjęła się w Polsce? Czy IKEA jest zadowolona z zainteresowania polskich konsumentów?

– Instalacje fotowoltaiczne zostały wprowadzone do oferty IKEA z końcem kwietnia bieżącego roku. Codziennie spotykamy się z dużym zainteresowaniem naszych klientów. Aktualnie opracowujemy blisko tysiąc zapytań od zainteresowanych osób. Musimy pamiętać, że sam zakup instalacji jest stosunkowo długim procesem i trwa nawet do 60 dni. Wynika to z konieczności poznania potrzeb klienta, przeprowadzenia audytu energetycznego i zaprojektowania optymalnej instalacji. W pierwszym miesiącu przeprowadziliśmy już 10 instalacji i mamy ustalone terminy montażu kilkudziesięciu kolejnych.

Rynek energii odnawialnej w Polsce to stosunkowo młody rynek. W społeczeństwie istnieje wiele nieuzasadnionych przekonań, że instalacje fotowoltaiczne są drogie, skomplikowane i trudno dostępne. IKEA postawiła sobie za cel rozprawić się z tymi mitami i sprawić, aby wytwarzanie własnej, czystej słonecznej energii było dostępne dla wielu.

red. gramwzielone.pl