Na dachach autobusów w Norwegii pojawiły się panele fotowoltaiczne

Chiński producent cienkowarstwowych modułów fotowoltaicznych Hanergy poinformował o zainstalowaniu elastycznych modułów PV na dachach pierwszych dziesięciu autobusów Nettbuss, największego przewoźnika w Norwegii, który docelowo chce zainstalować fotowoltaikę na ponad 3,3 tys. swoich pojazdów.
Projekt, którego realizacja zajęła holenderskiemu oddziałowi Hanergy niemal rok, zaowocował zainstalowaniem na dachach 10 autobusów miejskich paneli fotowoltaicznych o łącznej mocy 14,4 kW.
Projekt został zrealizowany przez Hanergy Netherlands we współpracy z lokalną firmą instalacyjną Green Energy Scandinavia – tą samą, z którą Hanergy zrealizował rok temu projekt zintegrowanej z budynkiem, fotowoltaicznej elewacji o mocy 160 kW, w której wykorzystano panele fotowoltaiczne wyprodukowane przez wywodzącą się z Niemiec firnę Solibro, obecnie będącą częścią grupy Hanergy.
Tym razem na norweskich autobusach wykorzystano elastyczne panele fotowoltaiczne dostarczone przez producenta z chińskiej grupy – wywodzącej się z USA firmy Miasole.
Hanergy podaje, że zastosowanie paneli fotowoltaicznych na dachach autobusów norweskiego przewoźnika pozwoli zmniejszyć konsumpcję paliwa średnio o 5 proc., a ponadto wydłuży żywotność akumulatorów.
Autobusy z panelami fotowoltaicznymi na dachu już kursują w Oslo i Hønefoss. Nettbuss przymierza się do zainstalowania ich na ponad 3,3 tys. autobusów.
Autobusy wyposażone w panele fotowoltaiczne jeżdżą po polskich miastach. Miejskie Zakłady Autobusowe w Warszawie wyleasingowały 80 nowych autobusów Mercedes-Benz Conect. Moc ogniw fotowoltaicznych dla leasingowanych Mercedesów w wersji 12-metrowej wyniesie po 1,05 kWp, a moc systemów fotowoltaicznych dla autobusów przegubowych sięgnie 1,5 kWp. Już wcześniej panele fotowoltaiczne pracowały na niemal 300 autobusach MZA.
Energia produkowana z fotowoltaiki umieszczonej na dachach autobusów MZA jest wykorzystywana do zasilania znajdujących się w nich urządzeń elektrycznych takich jak kasowniki, biletomaty, klimatyzacja, elektroniczna informacja czy monitoring.
Panele fotowoltaiczne zainstalowano też na kilku autobusach krakowskiego MPK, w których PV służy do wspomagania zasilania instalacji pokładowej autobusu (24 V), która dostarcza energię m.in. do automatów biletowych, kasowników, tablic elektronicznych oraz oświetlenia.
gramwzielone.pl
© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.