Pierwszy zeroemisyjny masowiec będzie zasilany wodorem

Pierwszy zeroemisyjny masowiec będzie zasilany wodorem
Statkraft

Norweska grupa energetyczna Statkraft dostanie 14 mln koron norweskich (około 6,8 mln zł) dofinansowania, żeby zapewnić efektywne zasilanie masowca sprężonym wodorem. Pierwszy na świecie tego rodzaju zeroemisyjny statek powstać ma do 2024 roku.

W inwestycji zakładającej budowę masowca o zerowej emisji uczestniczą firmy: HeidelbergCement, norweska spółdzielnia rolnicza Felleskjøpet AGRI i firma żeglugowa Egil Ulvan Rederi. Otrzymały one na ten projekt wsparcie od norweskiego funduszu Enova w wysokości 100 mln koron norweskich (około 48,5 mln zł).

Przedsięwzięcie przewiduje zasilanie statku wodorem, który dostarczyć ma państwowe przedsiębiorstwo Statkraft i należąca do niego firma Skagerak Energi. Otrzymały one dofinansowanie w wysokości 14 mln koron norweskich (niecałe 6,8 mln zł) na wymianę kontenera na sprężony wodór.

REKLAMA

Transport kruszywa i zboża

Bezemisyjny masowiec będzie przewoził kruszywa dla HeidelbergCement i zboże dla Felleskjøpet AGRI na trasie z Norwegii Zachodniej do Norwegii Wschodniej i odwrotnie. Firma żeglugowa Egil Ulvan Rederi wygrała ogłoszony w 2021 roku konkurs na budowę statku.

Jak zapowiadają autorzy projektu, statek będzie wysoce energooszczędny między innymi dzięki wykorzystaniu żagla wirnikowego i zaprojektowaniu opływowego kształtu, który wpłynie na mniejsze zużycie energii. Kluczowy jest jednak fakt, że masowiec będzie zasilany zielonym wodorem.

REKLAMA

Kontenery sprężonego wodoru

Na dostawcę wodoru dla zeroemisyjnego statku wybrano firmy Statkraft i Skagerak Energi. Jak mówi Birgitte R. Vartdal, wiceprezes ds. energii wiatrowej i słonecznej w Statkraft: – Dla firmy Statkraft jest to kamień milowy na drodze do osiągnięcia pozycji czołowego producenta wodoru zgodnie z naszą strategią. Dobrze współgra to z innymi inicjatywami, które podejmujemy w zakresie wykorzystania wodoru do celów transportowych zarówno w Norwegii, jak i w Szwecji.

Przedsiębiorstwo wymieni kontener, w którym przechowywany będzie sprężony wodór służący do bunkrowania masowca.

Projekt wpisuje się w założenia rządu norweskiego dotyczące wodoru. Planuje on stworzenie pięciu hubów wodorowych w transporcie morskim, z możliwością wykorzystania ich do zasilania transportu lądowego. 

Barbara Blaczkowska

redakcja@gramwzielone.pl


 © Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.