Premiera polskiego autobusu wodorowego

Premiera polskiego autobusu wodorowego
fot. Polsat

NesoBus tak nazywa się zeroemisyjny miejski autobus wodorowy o zasięgu około 450 km, który będą produkować Grupa Polsat Plus i koncern energetyczny ZE PAK.

Polscy konstruktorzy i inżynierowie przy współpracy z partnerami z zagranicy zbudowali autobus o długości 12 m, szerokości 2,55 m i wysokości 3,4 m. Waży niecałe 13 ton. W pojeździe znajdują się 93 miejsca dla pasażerów, w tym 37 miejsc siedzących.

Autobus ma mieć zasięg 450 km, a jego ładowanie – według zapewnień producenta – będzie trwać tylko 15 minut.

REKLAMA

Seryjna produkcja NesoBusa ma się rozpocząć w 2023 roku w powstającej fabryce w Świdniku. Będzie ona wytwarzać ponad 100 autobusów rocznie.

Minielektrownia na wyposażeniu

Jak podkreśla producent, konstrukcja NesoBusa jest od podstaw zaplanowana jako instalacja wodorowa. Pojazd ma nie tylko nie emitować spalin, ale też oczyszczać powietrze.  

NesoBus ma silnik elektryczny, a prąd wytwarza na bieżąco z zatankowanego wodoru przy wykorzystaniu ogniwa paliwowego. Wyposażony jest więc we własną „minielektrownię”.

Wodór ze zbiornika łączy się z tlenem pobranym z powietrza i w ten sposób wytwarzana jest energia elektryczna zasilająca silnik elektryczny. Nie ma żadnego procesu spalania.

Według informacji producenta pobierane powietrze jest w pełni oczyszczane przez specjalne filtry, tak by ogniwo paliwowe otrzymało czysty tlen. W efekcie połączenia wodoru z tlenem w ogniwie paliwowym autobus emituje z rury wydechowej parę wodną.

REKLAMA

Na charakter pojazdu wskazywać ma pierwszy człon nazwy NesoBusa – to pierwsze litery stwierdzenia „Nie Emituje Spalin i Oczyszcza”.

Efektywny i rozwojowy

Jak zapewnia producent, NesoBus jest bardzo efektywny – zużywa średnio około 8 kg wodoru na 100 km. Zbiorniki na wodór mają pojemność 37,5 kg, co pozwala na przejechanie około 450 km. W teście SORT-2 autobus uzyskał zużycie 5,5 kg wodoru na 100 km.

Dzięki temu, że NesoBus od początku powstawał z myślą o wykorzystaniu technologii wodorowej, umożliwiono w nim np. łatwą zamianę zbiorników w przypadku zastosowania wodoru o wyższym ciśnieniu, co pozwoli zwiększyć zasięg.

Modułowa budowa pojazdu umożliwi też dopasowanie go do potrzeb konkretnych miast i przewoźników. W tym celu producent zatrudnia 25 konstruktorów.

Wygląd zewnętrzny i środek pojazdu zaprojektowane zostały przez włoską firmę Torino Design, ogniwa paliwowe dostarczyła firma Ballard, a zbiorniki wodorowe – firma Hexagon.

NesoBus otrzymał europejską homologację w kwietniu br.

Barbara Blaczkowska

barbara.blaczkowska@gramwzielone.pl


© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.