Pierwszy lot największego na świecie samolotu z wodorowym silnikiem

Pierwszy lot największego na świecie samolotu z wodorowym silnikiem
ZeroAviam

Dornier 228 wyposażony w prototyp wodorowego silnika na lewym skrzydle wzbił się w powietrze w okolicach centrum badawczo-rozwojowego ZeroAvia, na lotnisku Cotswold w Gloucestershire w Wielkiej Brytanii. Pierwszy testowy lot samolotu firmy specjalizującej się w lotnictwie bezemisyjnym trwał 10 minut.

Przełomowy lot jest częścią projektu HyFlyer II, dużego programu badawczo-rozwojowego wspieranego przez flagowy program The Aerospace Technology Institut (ATI). Jego celem jest opracowanie układu napędowego o mocy 600 kW, obsługującego na całym świecie bezemisyjne loty samolotów oferujących od 9 do 19 miejsc.

Skalowalny sukces

REKLAMA

Dwusilnikowy samolot został zmodernizowany poprzez umieszczenie wodorowo-elektrycznego układu na lewym skrzydle, obok pojedynczego silnika seryjnego Honeywell TPE-331 po prawej stronie samolotu. W tej konfiguracji testowej zbiorniki wodoru i układy wytwarzania energii z ogniw paliwowych zostały umieszczone wewnątrz kabiny. 

Podczas lotu testowego (kołowanie, start, pełne okrążenie, lądowanie) wszystkie systemy, w tym również największy dotychczas przetestowany silnik ZeroAvia, działały zgodnie z oczekiwaniami. Program ZeroAvia dotyczący układów napędowych o mocy 2–5 MW, które są już wykorzystywane, pozwoli skalować technologię zielonych silników dla samolotów do 90 miejsc.

Komercyjne zielone loty już niedługo

REKLAMA

To ważny moment, nie tylko dla ZeroAvia, ale dla całej branży lotniczej, ponieważ pokazuje, że prawdziwy komercyjny lot bezemisyjny jest możliwy już za kilka lat. Pierwszy lot 19-miejscowego samolotu pokazuje, jak skalowalna jest nasza technologia i jak szybki jest postęp w dziedzinie napędu zeroemisyjnego – przyznaje Val Miftakhov, założyciel i dyrektor generalny ZeroAvia.

Zdaniem Granta Shappsa, sekretarza stanu ds. biznesu brytyjskiego rządu, lot testowy Dornier 228 jest dużym krokiem w kierunku zielonych podróży lotniczych. – Wielka Brytania jest światowym liderem w ekologicznej technologii lotniczej, a globalne przejście na czystsze formy lotu stanowi szansę na zapewnienie wzrostu gospodarczego i miejsc pracy dla naszego kraju – mówi polityk.

ZeroAvia będzie teraz pracować nad certyfikowaną konfiguracją silników, aby do 2025 roku obsługiwać trasy komercyjne przy użyciu testowanej technologii. Dornier 228 weźmie udział w serii lotów testowych z Kemble, a później w lotach demonstracyjnych z innych lotnisk. 

ZeroAvia niemal dokładnie dwa lata temu przeprowadziła pierwszy z ponad 30 lotów 6-miejscowego samolotu Piper Malibu z wodorowym układem napędowym o mocy 250 kW.

Katarzyna Bielińska

katarzyna.bielinska@gramwzielone.pl


© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.