Już 17 tysięcy prosumentów z instalacjami od Columbusa

Największa firma na krajowym rynku mikroinstalacji fotowoltaicznych odnotowała w pierwszym kwartale 2020 roku wyraźny wzrost przychodów i zysków. Columbus Energy chwali się rosnącą liczbą wykonanych mikroinstalacji, ale także inwestycjami w segmencie przemysłowych farm PV.
W pierwszym kwartale 2020 roku Columbus Energy wypracował przychody wynoszące 125,88 mln zł w porównaniu do przychodów rzędu 22,52 mln zł osiągniętych w pierwszym kwartale 2019 r.
To również wynik lepszy od osiągniętego w rekordowym pod względem inwestycji na polskim rynku mikroinstalacji czwartym kwartale 2019 r., kiedy Columbus Energy wypracował przychody na poziomie 100,7 mln zł.
Zysk EBITDA za pierwszy kwartał 2020 r. wyniósł 20,1 mln zł wobec zysku 10,3 mln zł kwartał wcześniej oraz 3,2 mln zł przed rokiem.
Zysk netto firmy wyniósł 13,5 mln zł i był znacznie wyższy od zysku wypracowanego przed rokiem (1,61 mln zł).
W pierwszych trzech miesiącach tego roku spółka wykonała łącznie 4 336 mikroinstalacji fotowoltaicznych dla klientów indywidualnych i biznesowych, co przekłada się na ponad 23 MW nowych mocy.
W sumie instalacje od Columbus Energy ma posiadać już około 17 tysięcy prosumentów w całej Polsce. Ich łączna moc ma sięgać 107 MW.
W opublikowanym wczoraj raporcie finansowym Columbus zapewnia, że montuje instalację fotowoltaiczną w 10 dni od sfinalizowania umowy, oferując dodatkowo 15-letnią gwarancję na każdy komponent instalacji oraz najtańsze na rynku finansowanie z RRSO 4,5 proc.
Spółka równolegle do rozwoju sektora domowych elektrowni słonecznych rozwija projekty farm fotowoltaicznych, z których ponad połowa dotychczas zakupionych, o mocy 25,5 MW, jest już w trakcie przyłączania do sieci energetycznej.
Ponadto na początku kwietnia Columbus Energy podpisał umowę z firmą Unisun na budowę farm fotowoltaicznych o mocy 66 MW z wygraną aukcją, których wartość po przyłączeniu do sieci wyceniana jest przez spółkę na około 260 mln złotych.
Ten projekt zgodnie z założeniami spółki zostanie zrealizowany jeszcze w tym roku, a Columbus Energy poza tym, że jest generalnym wykonawcą i inwestorem, ma prawo odkupienia 100 proc. udziałów całego portfela projektów. Columbus zapewnia, że te wszystkie projekty zostaną zrealizowane jeszcze w tym roku. Ich wartość rynkowa jest szacowana na około 320 mln zł.
Columbus Energy rozwija się także w obszarze elektromobilności za sprawą inwestycji w spółkę Nexity Global dostarczającą system zarządzający infrastrukturą do ładowania samochodów elektrycznych.
Jak podkreśla zarząd Columbusa, elektromobilność jest integralną częścią nowoczesnej i innowacyjnej energetyki, a synergia fotowoltaiki z usługami z zakresu e-mobility ma przełożyć się na długoterminową przewagę konkurencyjną spółki.
Jak sytuacja epidemii wpływa na biznes Columbusa, kontakt z klientem oraz sposób wykonywania instalacji?
W odpowiedzi na pytanie portalu Gramwzielone.pl prezes spółki Dawid Zieliński informował, że kontakt z klientem został przeniesiony w większym stopniu do Internetu, a w zakresie wykonania instalacji wprowadzono dodatkowe procedury bezpieczeństwa.
– Działamy odpowiedzialnie, zachowując zasady bezpieczeństwa, dystansu i higieny. Pracownicy terenowi Columbus Energy – instalatorzy, inspektorzy i doradcy energetyczni wyposażeni są w płyny do dezynfekcji rąk i powierzchni, noszą rękawiczki i maseczki, witają się ukłonem, nie podając Klientom ręki. Montaże instalacji odbywają się na powietrzu – na dachach i podwórkach, co daje nam bezproblemową możliwość zachowania 2-metrowego dystansu. Stosujemy też przyłbice podczas montażu inwerterów – informował przed kilkoma tygodniami Dawid Zieliński.
Prezes Columbus Energy zapewniał, że jego firma nie odnotowuje problemów z zaopatrzeniem w panele i falowniki.
– Nie widzimy tych problemów, chociaż wiemy że rynek małych instalatorów je ma. Mamy długoterminowe kontrakty z dostawcami i relacje na poziomie korporacyjnym, więc nie mamy ani problemów ani nie widzimy zagrożeń w tym obszarze – informował Dawid Zieliński.
– Zakładamy, że w przeciągu najbliższych tygodni sytuacja sprzedażowo-montażowa będzie miała mocny trend wzrostowy, a rynek będzie się konsolidował i niestety przez recesję małe firmy wypadną z rynku. Sprzedaż do firm będzie również ewoluować, dzisiaj firmy dbają o ilość gotówki na kontach, dlatego coraz częściej będą sięgać po leasingi lub umowy PPA. Właśnie w tym kierunku będziemy zmieniać ofertę produktową dla firm – mówił prezes Columbus Energy.
redakcja@gramwzielone.pl
© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.