Ceny dynamiczne dla właścicieli elektryków na stacjach ładowania Taurona

Państwowy koncern energetyczny poinformował o wdrożeniu cen dynamicznych, z których będą mogli skorzystać właściciele samochodów elektrycznych. W czasie niskich cen energii na giełdzie – np. w czasie dużej podaży energii z fotowoltaiki – ładowanie elektryka ma być znacznie bardziej opłacalne.
W ubiegłym roku pierwsi operatorzy stacji ładowania samochodów elektrycznych w Polsce zmodyfikowali swoje cenniki, umożliwiając tańsze ładowanie elektryków np. w porach lepszego nasłonecznienia i większej podaży energii z fotowoltaiki w krajowej sieci. Teraz za wdrożenie cen dynamicznych na swoich stacjach ładowania zabrał się Tauron.
Dynamiczne ceny energii odpowiedzią na potrzebę elastyczności
Bartłomiej Wyczałkowski, prezes spółki Tauron Nowe Technologie, mówi o wyzwaniu, jakim jest dla energetyki budowa elastyczności w dobie zmieniającej się generacji z odnawialnych źródeł energii.
Sposobem na budowę elastyczności systemu energetycznego z wykorzystaniem do tego strony popytowej są dynamiczne ceny energii. Ich wdrożenie powinno zachęcić klientów do obniżenia zużycia energii, gdy w systemie jest jest jej mało, i przesunięcia konsumpcji energii na okresy nadwyżek energii powstających na skutek np. wzmożonej pracy fotowoltaiki czy elektrowni wiatrowych.
– Powiedzieć, że rynek energii się zmienia, to nic nie powiedzieć. Jesteśmy w trakcie energetycznej rewolucji, w której odchodzimy od paliw kopalnych na rzecz energii pochodzącej ze źródeł odnawialnych. Ale to wymaga od nas zmiany przyzwyczajeń i dostosowywania zużycia energii do profilu jej produkcji. Kluczem do sukcesu jest elastyczność. Idąc tym tropem, Tauron już na początku roku wprowadził cennik, w którym stawki różnią się nie tylko ze względu na porę dnia, ale i dzień tygodnia. W porze nocnej oraz w weekendy i święta na magentowych stacjach można uzupełnić energię w samochodzie po najniższej stawce na rynku. A teraz może być jeszcze taniej – komentuje Bartłomiej Wyczałkowski, prezes Taurona Nowych Technologii.
– Zależy nam na tym, by elektromobilność była tania, a przez to bardziej dostępna. Realizując naszą grupową strategię rozwoju, której istotnym elementem jest przechodzenie na ekologiczną energię, chcemy zwrócić uwagę naszych klientów na takie pory dnia, w których korzystanie z energii elektrycznej może się im najbardziej opłacać. Stworzyliśmy więc narzędzia, które przy niskim koszcie zakupu energii na giełdzie pozwalają w sposób wyraźny obniżyć cenę kilowatogodziny na stacjach ładowania eTauron– dodaje Wyczałkowski.
Aplikacja poinformuje, kiedy energia jest tania
Z nowej oferty będą mogli skorzystać użytkownicy samochodów elektrycznych, którzy korzystają z aplikacji eTauron. Jeśli w systemie energetycznym pojawi się nadpodaż energii pochodzącej ze źródeł odnawialnych, będzie to oznaczało, że możliwe jest obniżenie stawek za kilowatogodzinę na części stacji należących do państwowej grupy energetycznej.
Właściciele elektryków zarejestrowani w aplikacji eTauron otrzymają poprzez nią sygnał o obniżce stawki i okresie, w którym będą obowiązywać niższe ceny.
Jak zapewnia Tauron, wprowadzenie cen dynamicznych na stacjach ładowania jest wstępem do wdrożenia systemu inteligentnego ładowania.
– Chcemy jako Tauron bardzo aktywnie promować wśród klientów taryfy dynamiczne, bo to dziś najskuteczniejsza droga do odciążenia systemu energetycznego oraz korzystania z taniej energii. Rozumiemy, że klient, zmieniając swoje przyzwyczajenia, podejmuje wysiłek, by stać się bardziej elastycznym konsumentem, dlatego musi umieć z tego korzyść – w tym przypadku oferujemy mu dostęp do tańszego prądu. Traktujemy to jako sposób nauki korzystania z energii w kontekście głębokich zmian w energetyce – komentuje Bartłomiej Wyczałkowski.
Tauron chce mieć 1000 stacji ładowania
Obecnie Tauron zarządza około 200 stacjami ładowania elektryków, które znajdują się w 50 miastach. Jednostkowa moc stacji ładowania w standardzie AC wynosi od 22 kW do 44 kW. Tauron zarządza także stacjami szybkiego ładowania prądem stałym (DC), które są zlokalizowane przy drogach szybkiego ruchu. W ich przypadku oferowana jest moc ładowania do 150 kW.
Na stacjach Taurona klienci mają do dyspozycji niemal 350 punktów ładowania AC i prawie 80 DC.
W tym roku spółka Tauron Nowe Technologie ma przeprowadzić repowering swojej infrastruktury ładowania, aby zwiększyć jej moc. Do 2035 r. Tauron chce mieć na swoim terenie operacyjnym co najmniej 1000 stacji ładowania.
Według cennika wprowadzonego przez Tauron w październiku 2024 r. koszt ładowania samochodu przez użytkownika niezarejestrowanego w aplikacji eTauron wynosił w przypadku stacji ładowania AC 1,89 zł brutto/kWh, a w przypadku stacji DC – 2,39 zł brutto/kWh. Osoby korzystające z aplikacji Taurona mogły naładować auto odpowiednio za 1,69 zł/kWh oraz 2,19 zł/kWh.
Po zakończeniu ładowania samochód może zajmować miejsce postojowe na stacji Taurona za darmo przez godzinę, później naliczana ma być opłata w wysokości 15 zł/godz.
Taryfy dynamiczne Taurona
W ubiegłym roku należąca do Taurona spółka obrotu Tauron Sprzedaż wdrożyła do swojej oferty dynamiczne ceny energii elektrycznej dla swoich klientów. Z kolei operator systemu dystrybucyjnego Tauron Dystrybucja był pierwszym tego rodzaju podmiotem w Polsce, który zaoferował odbiorcom dynamiczne taryfy na dystrybucję energii elektrycznej. Więcej na ten temat w artykule: Taryfa dystrybucyjna G14dynamic. Takiej taryfy w Polsce jeszcze nie było.
Piotr Pająk
piotr.pajak@gramwzielone.pl
© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.