MKiŚ chciało zmiany wymogów dla magazynów energii. Jego uwagi nie zostały uwzględnione

W rozwój magazynów energii mogą uderzyć przepisy opracowane przez Ministerstwo Rozwoju i Technologii. O ich zmianę wnioskował resort klimatu, jednak jego działania jak na razie nie przyniosły pozytywnych efektów.
Źródłem obaw dla krajowego rynku magazynowania energii stały się działania Ministerstwa Rozwoju i Technologii (MRiT). Propozycje regulacji, których jest ono autorem, mogą zahamować inwestycje w te potrzebne systemowi energetycznemu urządzenia.
Ministerstwo Rozwoju i Technologii najpierw przygotowało projekt zmian w ustawie Prawo budowlane, które mogą skutkować koniecznością uzyskania pozwolenia na budowę stosunkowo niedużych magazynów energii o pojemności wynoszącej przynajmniej 20 kWh.
Następnie MRiT opublikował projekt rozporządzenia w zakresie warunków technicznych, które wprowadzają duże – zdaniem branży prosumenckiej – zdecydowanie za daleko idące restrykcje w zakresie koniecznych do spełnienia warunków do instalacji magazynów energii. Jest mowa między innymi o zakazie instalowania ich w miejscach przeznaczonych na pobyt ludzi, co może oznaczać konieczność wydzielenia odrębnych, specjalnie zabezpieczonych pomieszczeń. Propozycje MRiT zakładają też nałożenie na inwestorów instalujących małe magazyny energii obowiązku zastosowania systemów detekcji i gaszenia.
Zdaniem organizacji reprezentujących rynek prosumencki, konieczność spełnienia wymagań zaproponowanych przez resort rozwoju spowoduje gwałtowny wzrost kosztów inwestycji w magazyny energii – nawet o 30–60%.
Propozycje Ministerstwa Rozwoju i Technologii mocno kolidują z dotychczasowymi zapewnieniami Ministerstwa Klimatu i Środowiska (MKiŚ), zgodnie z którymi rząd będzie wspierał rozwój rynku magazynów energii. Zapytaliśmy resort klimatu, co sądzi o propozycjach ministerstwa rozwoju i jakie działania podjął w tym zakresie.
Ministerstwo chciało pozwolenia na budowę dla magazynów od 50 kWh
W odpowiedzi na nasze pytanie Ministerstwo Klimatu i Środowiska odniosło się do zaproponowanego w projekcie nowelizacji ustawy Prawo budowlane zapisu, zgodnie z którym zwolnienie z pozwolenia na budowę i zgłoszenia robót budowlanych będzie dotyczyć tylko najmniejszych magazynów energii o pojemności do 20 kWh.
W ocenie resortu klimatu zaproponowany przez urzędników ministerstwa rozwoju próg 20 kWh dla magazynów energii jest zbyt niski i nie koresponduje z wielkością instalacji OZE korzystających z adekwatnego zwolnienia.
Ministerstwo klimatu miało zaproponować podniesienie progu pozwolenia na budowę do magazynów o pojemności co najmniej 50 kWh. Jednocześnie proponowano wprowadzenie wymogu uzgodnienia z rzeczoznawcą do spraw zabezpieczeń przeciwpożarowych zgodności z wymaganiami ochrony przeciwpożarowej dla magazynów energii o pojemności powyżej 20 kWh.
Jednak – jak poinformowało nas ministerstwo klimatu – jego uwagi w tym zakresie nie zostały przyjęte, a w ramach dalszego procesu legislacyjnego, po przyjęciu projektu ustawy przez Radę Ministrów, ministrowie odpowiedzialni za poszczególne resorty nie mają już możliwości bezpośredniego wpływania na kształt przygotowywanych aktów prawnych.
Co z warunkami technicznymi dla magazynów energii?
Ministerstwo Klimatu i Środowiska poinformowało nas ponadto o swoich staraniach mających na celu złagodzenie niekorzystnych propozycji resortu rozwoju w zakresie warunków technicznych towarzyszących inwestycji w magazyny energii.
W ocenie MKiŚ projektowane wymagania techniczne w zakresie m.in. odporności ogniowej czy lokalizacji względem ścian i okien, są zbyt rygorystyczne i mogą zahamować rozwój prosumenckiej energetyki odnawialnej – zarówno indywidualnej, jak i zbiorowej.
Ministerstwo klimatu w korespondencji z naszym portalem podkreśla, że nawet małe magazyny energii o pojemności rzędu 10–30 kWh objęto wymaganiami, które podnoszą koszty inwestycji, komplikują montaż i zniechęcają inwestorów, szczególnie w gęstej zabudowie.
MKiŚ zwróciło też uwagę na proponowany zakaz umieszczania magazynów energii w częściach podziemnych, jednocześnie wnioskując o analizę, czy podobne ograniczenia występują w innych krajach Unii Europejskiej i czy są niezbędne dla bezpieczeństwa użytkowników magazynów.
Ministerstwo klimatu podkreśla, że rozwój magazynowania energii ma kluczowe znaczenie dla dalszego rozwoju odnawialnych źródeł energii, w szczególności mikroinstalacji OZE.
Resort zaznacza przy tym, że zgodnie z dyrektywami 2023/2413 i 2024/1275, państwa członkowskie powinny wspierać rozwój lokalnego magazynowania energii i zapewnić równe, niedyskryminujące warunki dla małych systemów magazynowania.
Magazynowanie energii umożliwia rzeczywistą optymalizację wykorzystania energii elektrycznej wytwarzanej w mikroinstalacji, co można określić mianem „odłożenia konsumpcji w czasie”. Nadwyżki energii generowanej w ciągu dnia powinny być w możliwie maksymalnym zakresie zagospodarowywane lub magazynowane w celu ich wykorzystania w godzinach wieczornych i nocnych, gdy alternatywą dla prosumenta jest zakup droższej energii od sprzedawcy.
– napisało w korespondencji z naszym portalem ministerstwo klimatu.
Rządowe wsparcie magazynów energii
Odnosząc się do niekorzystnych propozycji legislacyjnych dla magazynów energii autorstwa resortu rozwoju, Ministerstwo Klimatu i Środowiska wskazało na podjęte dotychczas inicjatywy mające wspierać rozwój tej technologii w polskim systemie elektroenergetycznym.
Ministerstwo wskazuje na programy dotacyjne, z których można otrzymać dofinansowanie na magazyny energii – w tym na adresowany do prosumentów program Mój Prąd. Osoby inwestujące w domowy magazyn energii mogą z niego otrzymać do 16 tys. zł dotacji, a od połowy zeszłego roku beneficjenci Mojego Prądu mogą wnioskować o dotację na fotowoltaikę tylko jeśli zainwestują równocześnie w magazyn energii elektrycznej lub/i magazyn ciepła.
Ponadto inwestycje w zakup i montaż domowych magazynów energii od 1 stycznia 2025 r. zostały objęte podatkową ulgą termomodernizacyjną, która dodatkowo umożliwia zmniejszenie kosztów inwestycji w takie urządzenia.
Ministerstwo klimatu przygotowało też rozwiązania ustawowe, które mają ułatwić przyłączanie magazynów energii w połączeniu z mikroinstalacjami. Zostały one zawarte w ustawie o inwestycjach w zakresie elektrowni wiatrowych. Zakładają one wprowadzenie zmian w art. 7 ust. 8d ustawy Prawo energetyczne, zgodnie z którymi:
- moc zainstalowana magazynu energii elektrycznej będzie mogła wynosić do 2,2-krotności mocy zainstalowanej mikroinstalacji, co ma umożliwić bardziej efektywne wykorzystanie nadwyżek energii.
- łączna moc wprowadzana do sieci dystrybucyjnej przez mikroinstalację i magazyn energii nie będzie mogła przekraczać mocy mikroinstalacji, co w ocenie autorów tych regulacji ma pomóc w zachowaniu równowagi pracy systemu dystrybucyjnego.
Jak podkreśla Ministerstwo Klimatu i Środowiska, celem tej zmiany jest umożliwienie prosumentom montażu magazynów energii o większej pojemności i tym samym zwiększenie autokonsumpcji produkowanej przez nich energii elektrycznej.
Ustawa o inwestycjach w zakresie elektrowni wiatrowych została niedawno uchwalona przez Sejm. Podpisanie jej przez prezydenta stoi jednak pod znakiem zapytania.
Dalszy, dynamiczny przyrost mikroinstalacji PV wymaga zapewnienia stabilnej pracy sieci elektroenergetycznych. Dzięki magazynowaniu energii gospodarstwa domowe mogą zwiększyć poziom autokonsumpcji, a tym samym ograniczyć zapotrzebowanie na energię z sieci, co przełoży się na obniżenie ich rachunków za energię elektryczną.
– podkreśla w korespondencji z naszym portalem Ministerstwo Klimatu i Środowiska.
Ministerstwo rozwoju na razie milczy
Pytania o ewentualne zmiany w zakresie nowych propozycji legislacyjnych, które mogą uderzyć w rynek magazynów energii, wysłaliśmy przed tygodniem także do Ministerstwa Rozwoju i Technologii. Na razie resort rozwoju nie odpowiedział na nasze pytania.
Piotr Pająk
piotr.pajak@gramwzielone.pl
© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.
Myślałem że znów Solar Edge stoi za takimi durnymi przepisami, ponieważ przez Solar Edge i ich nietypowe działania, instalacje fotowoltaiczne o mocy powyżej 6,5 kWp podlegają obowiązkowi uzgodnienia z rzeczoznawcą ds. zabezpieczeń przeciwpożarowych oraz zgłoszenia do Państwowej Straży Pożarnej.
Dalszy, dynamiczny przyrost mikroinstalacji PV wymaga zapewnienia stabilnej pracy sieci elektroenergetycznych. To czemu przez ostatnie 8 lat rozdawaliście 500 plusy zamiast modernizować sieci?
To jest oczywiste, że magazyny energii uwierają tłuste koty w SSP. Od kiedy zamontowałem magazyn energii w zeszłym roku to mój rachunek nie przekroczył 35 zł ,a średnia to okolice 29 zł raz w miesiącu i jestem na nowych zasadach. Do tej pory rachunek był w granicach 500 zł co dwa miesiące. Teraz płacę 360 zł, ale rocznie!
Do Paweł odpowiedź jest prosta sieć nawet po modernizacji nie zagłosuje….
Do @Bronek
Jaki liczysz okres zwrotu inwestycji? Ile kosztował magazyn i jakiej jest pojemności?
Zależy jak na to patrzeć. Za PV + ME zapłaciłem 54 tys brutto, zwrot dotacji 23 tys + zwrot z PIT (nie wiem dokładnie jaka część za PV, ale ulgą na dziecko wyszło około 9 tys zwrotu). Dlatego zakładam, że całość PV + ME wyjdzie w okolicach 28 tys.
Za miesiąc odbieram nowego elektryka i dokładam PV i za autokonsumpcji i braku jeżdżenia na stacje paliw od marca do października szacuje oszczędności rzędu 13-15 tys rocznie – auto, CWU, energia elektryczna. Co pozwoli na zwrot z inwestycji w granicach 2,5-3 lata.
Magazyn 15 kWh z możliwością rozbudowy do 40 kWh. Wystarczy dokupić moduł i nałożyć jeden na drugi.
Ja to bym chciał prawdziwe taryfy typu G14-G15-G16… solidnie doba podzielona. Do tego magazyn i bez PV.
Chrzanic to. Lepiej sobie kupic zestaw off grid z magazynem liepo4 ,Czy w domu czy w bloku mozna oszczedzac be zadnych umow i proszenia urzednikow o zgode. Wpiszcie sobie na olx czy allegrolokalnie haslo zestaw fotowoltaiczny off grid na dzialke balkon do kampera i za 1500-1800 macie gotowy zestaw do samodzielnego montazu w kilka minut. Mozecie tam tez kupic sam akumulator lifepo4 z przetwornica i miec ups w razie blackoutu.,a jak ktos potrzebuje porzadnego off gridu napiszcie tam wiadomosc prywatna i dostaniecie tanio duzy magazyn z mocnym falownikiem off grid. Wysylka z pobraniem w ciagu 24 godzin lub odbior osobisty, takze mzna brac bez zadnych obaw. U mnie dziala super i zasila wszystko na dzialce
Do Paweł: dość rzadko mam ochotę komuś ubliżać ,ale Ciebie na kopniakach usunął bym z Polski- o ile jeszcze tu przebywasz…..Trzeba być wyjątkowo uśredniowiecznionym kmiotem z nie ograniczonymi zasobami złej woli,by łączyć mikre pieniądze jakie państwo wydaje (800 zł) na cel jakim jest wychowanie Państwu (rodzicom to zbędne) podatnika (kmiocie), Policjanta (kmiocie), Żołnierza, lekarza,czy elektryka by takie aspołeczne egzemplarze mogły stukając w klawiatury szerzyć nienawiść społeczną pomiędzy grupami uposażonych lub nie uposażonych co zważywszy, że dzietności musimy mieć 2,2, a mamy 0,7 ( oficjalnie 1,01) to wypowiedzi jakich kmiotów na którymkolwiek forum wonny być tępione.Nawet nie żądam Ci pytania o związek przyczynowo- skutkowy pomiędzy energetyką (o jakiej tutaj piszemy) a KATASTROFĄ demograficzńą, której próby hamowania Tobie kmiocie o przeszkadzają.Wszystkich urażonych moją wypowiedzią przepraszam.
Do Paweł: a teraz ponownie,merytorycznie: ,,To czemu przez ostatnie 8 lat rozdawaliście 500 plusy zamiast modernizować ” Pisałem do takich TYPÓW jak Ty, że w marcu 2016 roku w Ministerstwie na pl.3 Krzyży w Warszawie odbyła się narada decydentów z OSD, którzy zjechali na nią z całej Polski (u dyrektora departamentu OZE Pilitowskiego) gdzie umówiono się, ukartowane by NIE MODERNIZOWAĆ, bo dzięki temu w znanym czasie Sieć samoistnie (prawo Ohma) na większości obwodów nn przestanie współpracować z falownikami PV. Odrób lekcję i przeczytaj informacje w tej sprawie ukazujące się od 2015 roku, to nie będziesz wychodził ,,na durnia”
Ad REM do artykułu: ,,O ich zmianę wnioskował resort klimatu” uważam, że działanie osób z ,,resortu klimatu” i lobbystów OSD, którzy do takiego czynienia skłonili osoby z imienia i nazwiska – powinny być przedmiotem badań i kontroli Najwyższej Izby Kontroli z publikacją wniosków pokontrolnych oraz wniosków do Produkcji kubatury skierowanych przeciwko zez NIK, bo działania korupcyjne ewidentnie stoją za ministerialnymi propozycjami.Chcialbym poznać nazwiska tych co podpisywali się na tym gniocie i nazwy firm w jakich wcześniej pracowali zanim wetknęli swe łapy w ten projekt
@alladyn-solar-batt, program 500/800+ jest bardzo dobrym programem SOCJALNYM, daje możliwość lepszego funkcjonowania biedniejszej części społeczeństwa. Nie jest programem prodemograficznym i nie ma w ogóle hamującego wpływu na katastrofę demograficzną w Polsce.
Z czystej ciekawości – skąd wartość 0,7 urodzeń?
Ad REM c.d.: ,,Propozycje Ministerstwa Rozwoju i Technologii mocno kolidują z dotychczasowymi zapewnieniami Ministerstwa Klimatu i Środowiska (MKiŚ), zgodnie z którymi rząd będzie wspierał rozwój rynku magazynów energii. Zapytaliśmy resort klimatu, co sądzi o propozycjach ministerstwa rozwoju i jakie działania podjął w tym zakresie.” Co widzimy w ,, odpowiedzi”? – kolejny bełkot teraz w wersji z przywołaniem wartości pojemności 50 kWh (a dlaczego nie 67 czy 83). CDN 🕳️ te ministerstwa to czarne dziury Korupcji bez zdolności do argumentowania
Ad REM cd.2: ,,W ocenie MKiŚ projektowane wymagania techniczne w zakresie m.in. odporności ogniowej czy lokalizacji względem ścian i okien, są zbyt rygorystyczne i mogą zahamować rozwój prosumenckiej energetyki odnawialnej – zarówno indywidualnej, jak i zbiorowej.” Zasadnicze i fundamentalne w sprawie jest dyletanctwo ,,zbiorowe” urzędników państwowych którzy ,,wymagaania techniczne ” w próbie ich zapisania w przepisach winni opierać na ,,wiedzy ogólnodostępnej” co najmniej- skoro nie stać ich na właściwy i rzetelny w tej sprawie sposób czynienia by sięgać po wiedzę specjalistyczną.Mój dziadek mawiał: ,,jak nie potrafisz, to nie pchaj się na afisz” …..Przede wszystkim jak powszechnie wiadomo- ryzyko pożaru (z przyczyn technicznych) jest zależne od technologii chemii ogniw użytych do zbudowania danego magazynu. Zatem przepisy winny różnicować kryteria i warunki adekwatnie do technologii.Przykładowo: chemia MNC jest istotnie mniej bezpieczna niż najbardziej rozpowszechnione LFP. Jednak (polskie) ministerstwa nie stać mentalnie na rzetelne ujęcie problemu. Osobną kwestią są pożaru magazynów energii (bierne) nie wywołane przyczynami związanymi z magazynem, lecz z pożarem całego budynku w którym magazyn jest ulokowany.Rzeczywiście, istnieje potrzeba ucywilizowania praktyki, lecz w oparciu o wiedzę (zamiast kryteriów,,z sufitu „) w drodze do minimalizacji skutków pożarów całych budynków.Zwrócę uwagę na praktykę, tutaj przykładem niech będzie praktyka używania milionów kuchni gazowych do gotowania strawy zasilanych 11kg butlami gazowymi na propan- butan, których eksploatacja rokrocznie powoduje kilkanaście eksplozji/wysadzeń budynków (także wielorodzinnych) i kilkaset rozległych pożarów że sporą statystyką śmiertelności. Mimo tego- nikt nie proponuję poprawy bezpieczeństwa poprzez formułowanie przepisów opartych na kryterium ,,mocy kuchni gazowej”, że ta o mocy do 40kWc mogłaby być używana z butlą 11kg, ale inna o mocy cieplnej 52kWc- wymagałaby budowy dla butli z gazem 11 kg wybudowania na zewnątrz osobnego pomieszczenia (na butlę).Opieranie kryteriów i warunków na ,,mocy magazynu ” (bez względu na ujętą tutaj wartość liczbową) to dobitny dowód rażącej nie kompetencji w rozumieniu – znajomości techniki i technologii.
Ad REM 3 cd.: popatrzmy zatem na dzisiejsze zapatrywania i stan wiedzy urzędników, czym się troszczą rzeczywiście, a czymże jedynie mówią jakoby się troszczyli: ,,MKiŚ zwróciło też uwagę na proponowany zakaz umieszczania magazynów energii w częściach podziemnych, jednocześnie wnioskując o analizę, czy podobne ograniczenia występują w innych krajach Unii Europejskiej i czy są niezbędne dla bezpieczeństwa użytkowników magazynów.” Zatem widzimy, że stosownych analiz w zakresie bezpieczeństwa czy też wpływu takich (czy innych) przepisów na bezpieczeństwo w przedmiotowym zakresie – NIE prowadzono wcale, ale mimo to pod dyktando Monopolu OSD te przepisy próbowano wprowadzać.To po pierwsze.Po wtóre trzeba mieć nie leczone płaskostopie i płaskomózgowie by nie dostrzec, że ,, w częściach podziemnych’ obecnie stoją w tysiącach egzemplarzy, a za chwilę w milionach egzemplarzy – magazyny energii zwane samochodami elektrycznymi.Bezmózgowy ten projekt w zamiarze miał omijać ten fakt w oparciu bo ustawową definicję oznaczenia ,,magazyn energii ” która w ten sposób nie określa samochodu elektrycznego, a tutaj w gré wchodziłyby również hybrydy.Nie przypadkiem.Autorzy nie podołali by procesom sądowym ze strony koncernów motoryzacyjnych i ich Klientów – pozwów zbiorowych.Calkowita porażka legislacyjna.
,,Ministerstwo klimatu podkreśla, że rozwój magazynowania energii ma kluczowe znaczenie dla dalszego rozwoju odnawialnych źródeł energii, w szczególności mikroinstalacji OZE.”- totalny błąd w ustaleniach faktycznych. Rozwój magazynowania energii ma w istocie,,kluczowe znaczenie” ale dla uratowania polskiego Systemu Elektroenergetycznego przed blackoutem i w obliczu braku mocy systemowych w szczególności -wysoko dyspozycyjnych (przykład blackoutu w Hiszpanii). Rozwój magazynów energii (rozumiany jako powszechna praktyką ich instalowania ) to fundamentalna kwestią na rzecz obronności Kraju na wypadek wojny, katastrof żywiołowych, fundamentalna kwestią bezpieczeństwa ludności wc tym- pomyślności ekonomicznej ludności cywilnej.Ta ostatnia sprawa stoi jednak w kolizji z interesami Monopolu Dystrybucji, który (i to sporo) straci na okoliczności, że za 10 lat sporą część Odbiorców w znacznej części będzie niezależna od DOSTAW energii elektrycznej od Monopolu, a taki fakt w praktyce oznacza jego skuteczną likwidację.To dlatego już dzisiaj starania o zablokowanie tej nieuchronnej przyszłości.
W kontekście powyższego przypomnijmy: ,Resort zaznacza przy tym, że zgodnie z dyrektywami 2023/2413 i 2024/1275, państwa członkowskie powinny wspierać rozwój lokalnego magazynowania energii i zapewnić równe, niedyskryminujące warunki dla małych systemów magazynowania.” – wspierać tak, blokować NIE.
Sztandarowym dowodem, że projety te obecnie zainicjowane zostały przez energetykę zawodową czującą nieuchronne utracenie Monopolu i totalnego panowania nad Odbiorcą- każdym Polakiem dzisiaj korzystającym z Sieci: ,,Ministerstwo klimatu przygotowało też rozwiązania ustawowe, które mają ułatwić przyłączanie magazynów energii w połączeniu z mikroinstalacjami”. Goebbelssowska propaganda stylem i rodem z II Rzeszy. W ministerstwie, zza biurka, ex katedra zdecydowali (jakoby) nabywca jaki sobie kupi magazyn energii miał potrzebę, powody, chęć, ekonomiczny interes by…..co uczynić? – przyłaczyć magazyn energii do ( w domyśle) SIECI. A ja pytam profilaktycznie (bo miliony Polaków jak barany bezmyślnie gotowi to robić po wielokrotnym zasugerowanie ,że tak należy) w jakim celu mieliby nabywcy magazynu energii działać na swoją szkodę w sposób szeroko rozumiany poprzez ,,przyłączanie do sieci” magazynu (własnego majątku) dla Waszych (Monopolu) korzyści? Ludzie, ruszajcie mózgownicami, bo tak jak w przypadku PV przyłączonych do Sieci (na zasadach dyktowanych ,, przepisami ” ) wyląduje nie w gardle monopolu tracąc co bezcenne,niezależność lub część niezależności energetycznej -proporcjonslnie do stopnia pokrycia prywatnego zapotrzebowania energią z (dziś jeszcze prywatnego) magazynu energii. Olejcie ludzie 16 tysięcy ,, dotacji” na magazyn energii – z dotacją droższy niż bez dotacji.Rzeczywista korzyść to 2,5 tys.
,,Jak podkreśla Ministerstwo Klimatu i Środowiska, celem tej zmiany jest umożliwienie prosumentom montażu magazynów energii o większej pojemności i tym samym zwiększenie autokonsumpcji produkowanej przez nich energii elektrycznej.”- mistrzostwo w łgarstwie.Czy ktoś z imienia i nazwiska w ministerstwie firmuje te łgarstwa?
,,umożliwienie prosumentom montażu magazynów energii o większej pojemności i tym samym zwiększenie autokonsumpcji” – cel taki o ile prawdziwy byłby zamiar spowodowania tego co tutaj napisane, byłby do osiągnięcia poprzez zwolnienia celne na wprowadzenie ogniw do budowy ESS w polski obszar celny plus- dodatkowo, zmiana stawki VAT na 15%.
Do Redakcji: ,,Ministerstwo rozwoju na razie milczy
Pytania o ewentualne zmiany w zakresie nowych propozycji legislacyjnych, które mogą uderzyć w rynek magazynów energii, wysłaliśmy przed tygodniem także do Ministerstwa Rozwoju i Technologii. Na razie resort rozwoju nie odpowiedział na nasze pytania.” …..Dość uprzejmie, ale nade stanowczo informuję Redakcję Gram w Zielone, że wskutek komentowanego postąpienia w postaci usiłowania forsowania omawianych zmian ,,prawa” Ministerstwo Rozwoju od dziś przekształciło się jako agentura OSD w Ministerstwo Unicestwienia Rozwoju co winni dawać do przemyślenia zwłaszcza powołaniu na dyrektywy 2023/2413 i 2024/1275, w zasadzie zasadne jest wszczęcie przez KE uzasadnionego postępowania wyjaśniającego w tej sprawie przeciwko Polsce
Szanowny Panie Premierze: przy takim wdrażaniu dyrektyw 2023/2413 i 2024/1275 WE możecie zapomnieć o wygraniu kolejnych wyborów. Niech pamięta ten, co ma dobrą pamięć ☃️☃️☃️