Warszawa rozstrzygnęła największy w Europie przetarg na elektryki

Warszawa rozstrzygnęła największy w Europie przetarg na elektryki
Fot. Miejskie Zakłady Autobusowe w Warszawie

W ramach kontraktu wycenionego na niemal 400 mln zł Solaris dostarczy autobusy elektryczne do stolicy. Przetarg ogłoszony przez Miejskie Zakłady Autobusowe dotyczył dostawy 130 pojazdów, które dołączą do już jeżdżacych po stolicy elektryków Solarisa i Ursusa.

W wielkim przetargu na autobusy elektryczne dla Warszawy Solaris Bus & Coach nie miał konkurencji, a w ocenie uzyskał 96,5 pkt na 100.

W postępowaniu Solaris zgłosił, że za wyprodukowanie autobusów elektrycznych chce uzyskać 399,6 mln zł brutto. Kwota przeznaczona na zakup przez zamawiającego wyniosła tymczasem 431,7 mln zł brutto.

REKLAMA

Jak wskazuje MZA, dzięki zamówieniu Warszawa, jako drugie po Londynie miasto w Europie, będzie miała ponad sto autobusów elektrycznych. Łącznie, wraz z posiadanymi elektrobusami, po stołecznych ulicach poruszać się będzie 160 pojazdów.

Zakup 130 autobusów elektrycznych zostanie dofinansowany ze środków Unii Europejskiej z programu Infrastruktura i Środowisko. Pierwsze z zamówionych pojazdów będą mogły wyjechać na ulice stolicy na początku 2020 roku.

Dzięki temu z Traktu Królewskiego znikną ostatnie autobusy zasilane olejem napędowym.

Każdy z pojazdów będzie miał klimatyzację, elektroniczne systemy informacji pasażerskiej, monitoring zewnętrzny i wewnętrzny, automat biletowy oraz liczne udogodnienia dla osób z niepełnosprawnościami oraz niewidomych i niedowidzących.

Jak wskazuje MZA, to już jego czwarty przetarg na dostawę autobusów elektrycznych. Pierwszy rozstrzygnięto w 2014 r. i wygrał Solaris, kolejny w roku 2016 wygrało konsorcjum Ursus Bus oraz AMZ-Kutno, a następny w 2017 r. wygrał znowu Solaris.

W ciągu ostatnich lat na ulice Warszawy wyjechało 1167 niskopodłogowych autobusów – w tym 4 pojazdy z napędem hybrydowym, 30 elektrycznym i  35 gazowym.

REKLAMA

Dodatkowym przedsięwzięciem będzie budowa sieci pantografowych ładowarek ulicznych na pętlach autobusowych w dwudziestu punktach Warszawy.

Pierwsza z nich działa przy ulicy Spartańskiej dla linii 222. Kolejne urządzenia wkrótce zostaną uruchomione przy ul. Konwiktorskiej, a w przygotowaniu są punkty ładowania na Nowodworach, Szczęśliwcach i w Wilanowie. W tej ostatniej lokalizacji stanie aż sześć urządzeń.

Przetarg na dostawę stacji ładowania do Warszawy ruszył w ubiegłym miesiącu. Chodzi o dostawę 20 szybkich ładowarek pantografowych. Termin składania ofert mija z końcem tego tygodnia.

Ładowarki mają być również wyposażone w złącza plug-in, umożliwiające awaryjne ładowanie prądem o mocy 120 kW. Wykonawca będzie musiał także zapewnić 95-proc. sprawność urządzeń i 5-letnią gwarancję.

Pierwsze z tych urządzeń mają pojawić się po 11 miesiącach od podpisania umowy, a ostatnie w ciągu 2 lat od zawarcia kontraktu.

Obecnie stolica inwestuje tylko w tabor nisko- lub zeroemisyjny – latem 2018 roku podpisano umowę na dostawy 80 autobusów gazowych CNG (z opcją rozszerzenia do 110 sztuk).

Do tej pory największy kontrakt w kraju na dostawę autobusów elektrycznych realizuje Ursus, mając dostarczyć do Zielonej Góry 47 pojazdów.

Podstawowy zakres kontraktu o wartości 96,5 mln zł brutto obejmuje dostawę fabrycznie nowych, w pełni elektrycznych autobusów miejskich o długości 12 metrów, model Ursus City Smile.

redakcja@gramwzielone.pl


© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.