Wodorowe Solarisy królują w Kolonii

Wodorowe Solarisy królują w Kolonii
fot. Kirsten Krämer, Omnibusspiegel

Milionowe miasto w zachodnich Niemczech zamówiło kolejną partię autobusów Urbino 12 hydrogen. Po zrealizowaniu dostawy Kolonia będzie miała największą jak dotąd flotę wodorowych autobusów firmy Solaris.

Po zrealizowanym w zeszłym roku zamówieniu 15 pojazdów Urbino 12 hydrogen przewoźnik RVK z Kolonii zdecydował się na zakontraktowanie kolejnych 20 autobusów. Umowa przewiduje też opcję domówienia następnych 20 pojazdów tego samego typu.

Urbino 12 hydrogen to autobusy wykorzystujące technologię wodorowych ogniw paliwowych. Wodór magazynowany jest w postaci gazu w umieszczonych na dachu zbiornikach. W pojazdach montowane są zestawy ogniw paliwowych o mocy 70 kW. Przy zwiększonym zapotrzebowaniu na energię elektryczną ogniwo jest wspomagane przez baterię typu Solaris High Power.

REKLAMA

Autobusy Solaris – i te jeżdżące już po ulicach Kolonii, i nowo zakontraktowane – w standardzie wyposażenia mają m.in. wydajną klimatyzację i zaawansowany system informacji pasażerskiej, a także system MobilEyeShield+, który wykrywa pieszych i rowerzystów znajdujących się w tzw. martwym polu widzenia.

Specjalnie dla RVK instalowany jest również eSConnect – system zdalnego zarządzania flotą, który umożliwia sprawdzanie na bieżąco aktualnych danych pojazdu.

Wodór na drogach

Jak podaje Solaris, zainteresowanie operatorów komunikacji miejskiej technologią napędu wodorowego stale rośnie. Firma w 2021 roku dostarczyła 54 bezemisyjne autobusy wodorowe do klientów z Włoch, Niemiec, Holandii i Szwecji – i ma zamówienia na ponad 100 kolejnych pojazdów Urbino hydrogen.  

REKLAMA

W kwietniu poinformowała o podpisaniu kolejnego kontraktu z naszymi zachodnimi sąsiadami. Dwóch prywatnych przewoźników z Górnej Bawarii – Busreisen Ettenhuber i Martin Geldhauser – zamówiło 10 napędzanych wodorem Solarisów. Będzie to również model Urbino 12 hydrogen. Pojazdy mają pokonywać minimum 350 km na pojedynczym tankowaniu.

Termin realizacji dostaw do Bawarii ustalony został do marca 2023 roku.  

Wzrost zamówień na autobusy bezemisyjne – wodorowe i elektryczne – spowodował, że w zeszłym roku Solaris miał największy udział w rynku autobusów bezemisyjnych w Europie (15, 1 proc.). W całkowitej sprzedaży firmy w 2021 roku – łącznie były to 1492 pojazdy – udział autobusów z napędami alternatywnymi osiągnął poziom 41 proc.

Barbara Blaczkowska

barbara.blaczkowska@gramwzielone.pl


© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.