Polski autobus wodorowy będzie produkowany seryjnie w Świdniku
Specjalna modułowa i ergonomiczna konstrukcja szkieletu, bardzo niskie zużycie paliwa oraz wydajny system rozprowadzenia powietrza przy klimatyzacji – to cechy innowacyjnych autobusów spółki PAK-PCE Polski Autobus Wodorowy, które będą produkowane w Świdniku. Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej wesprze budowę fabryki wodorowców preferencyjną pożyczką w wysokości 50 mln zł.
Budowa zakładu produkcyjnego innowacyjnych autobusów zasilanych wodorowymi ogniwami paliwowymi wraz z infrastrukturą towarzyszącą zostanie ukończona najpóźniej w lipcu 2024 roku. Będzie on zlokalizowany na terenie Świdnickiej Strefy Aktywności Gospodarczej i umożliwi produkcję 100 autobusów rocznie.
Modułowa konstrukcja szkieletu
Udzielone przez NFOŚiGW dofinansowanie przeznaczone zostanie na budowę hali produkcyjnej oraz wprowadzenie i montaż infrastruktury towarzyszącej – urządzeń, oprzyrządowania, narzędzi oraz wyposażenia do: produkcji części, spawania, przygotowania nadwozia, montażu autobusu, kontroli jakości, przygotowania do sprzedaży, magazynów, stanowiska serwisowego, a także stacji tankowania wodoru. Pozwoli to zorganizować całą produkcję.
Innowacyjność pojazdów polegać ma na zastosowaniu konstrukcji o charakterze modułowym, umożliwiającej poprawę parametrów zasięgu, zużycia paliwa oraz efektywności układu klimatyzacji. Autorskiej optymalizacji będzie podlegać także liczba miejsc dla pasażerów. W autobusach spółki PAK-PCE przewidziano 93 miejsca, w tym 37 siedzące, co przy typowym 12-metrowym autobusie miejskim będzie zwiększało możliwości przewozu pasażerów.
NesoBus: nie emituje spalin i oczyszcza
Modułowa i ergonomiczna konstrukcja szkieletu pozwoli m.in. na montaż efektywnych zbiorników wodoru. Niskie zużycie tego paliwa – jako rezultat ekologiczny – zostanie osiągnięte także poprzez nowatorskie użycie lekkich materiałów konstrukcyjnych, opracowanie parametrów układu napędowego, zastosowanie nowoczesnych urządzeń energoelektronicznych o małych stratach energii i opracowanie zaawansowanych metod sterowania rozdziałem energii.
Spalanie wodoru przez NesoBus (Neso to skrótowiec od pierwszych liter hasła: „Nie Emituje Spalin i Oczyszcza”) ma być konkurencyjne względem innych producentów. Równolegle system klimatyzacji i ogrzewania przy bardzo wydajnym rozprowadzeniu powietrza w całym pojeździe znacząco obniżą zapotrzebowanie układu na energię elektryczną, a tym samym na całościowe zużycie energii przez autobus. Wprowadzenie autobusów do eksploatacji pozwoli uzyskać także inny efekt ekologiczny – zmniejszenie emisji CO2 do atmosfery.
Zeroemisyjny transport w Świdniku
Przypomnijmy, że NFOŚiGW wspiera transport miejski w Świdniku jeszcze w inny sposób. Fundusz przekazał 10 mln zł dotacji i preferencyjnych pożyczek na zakup autobusów wodorowych oraz na budowę ogólnodostępnej infrastruktury do ładowania pojazdów elektrycznych. Wszystko to w ramach programu Zielony Transport Publiczny, wspierającego upowszechnianie w Polsce ekologicznej, zeroemisyjnej komunikacji miejskiej.
Za przyznane dofinansowanie miasto kupi trzy autobusy o napędzie wodorowym. Mają to być zeroemisyjne pojazdy zasilane z ogniw paliwowych (kat. M3 – FCEV), w których układem napędowym będzie ogniwo wodorowe o mocy około 70 kW. Dodatkowo w Świdniku powstanie sieć punktów ładowania samochodów o napędzie elektrycznym, co będzie dodatkowym czynnikiem upowszechniania w mieście transportu zeroemisyjnego.
Katarzyna Bielińska
katarzyna.bielinska@gramwzielone.pl
© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.