Dotacja na kolejne autobusy elektryczne dla Warszawy

Dotacja na kolejne autobusy elektryczne dla Warszawy
Solaris

Tabor ekologicznych autobusów elektrycznych w Warszawie zwiększy się o 12 pojazdów za sprawą dofinansowania (dotacji i pożyczki) o łącznej wysokości 38,4 mln zł, które na potrzeby stolicy przekaże Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Za pieniądze z NFOŚiGW samorząd Warszawy kupi autobusy o napędzie elektrycznym kategorii M3 – BEV (Battery Electric Vehicle). Ich włączenie do ruchu pozwoli wycofać z użytkowania 12 przegubowych autobusów spalinowych z silnikami Diesla.

Projekt pod nazwą „Zakup 12 autobusów niskoemisyjnych dla m. st. Warszawy” zostanie zrealizowany ze środków wdrażanego przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej programu priorytetowego Zielony Transport Publiczny (ZTP). Jego głównym celem jest zmniejszenie wykorzystania paliw emisyjnych w transporcie zbiorowym poprzez upowszechnianie w Polsce zeroemisyjnej komunikacji miejskiej. Wsparcie pokryje 100 proc. kosztów kwalifikowanych inwestycji.

Całkowity koszt przedsięwzięcia wynosi nieco ponad 47,2 mln zł, przy czym koszty kwalifikowane, w kwocie 38,4 mln zł, w całości sfinansuje NFOŚiGW, udzielając stolicy ponad 13,4 mln zł bezzwrotnej dotacji (35 proc. kosztów kwalifikowanych) oraz niemal 25 mln zł preferencyjnie oprocentowanej pożyczki (65 proc. kosztów kwalifikowanych), która ma być spłacana dopiero w latach 20262036.

REKLAMA

Zielona mobilność

Jak zaznaczają eksperci NFOŚiGW, w wielkich aglomeracjach, takich jak warszawska, gdzie istnieje duże natężenie ruchu kołowego, walka ze smogiem i nadmiernym emitowaniem do atmosfery dwutlenku węgla stanowi szczególne wyzwanie. Statystyki wskazują, że sektor komunikacyjny w Polsce odpowiada za co najmniej 15 proc. zanieczyszczeń powietrza.

Program Zielony Transport Publiczny, który jest nastawiony na rozwój elektromobilności i polepszenie stanu powietrza zarówno w metropoliach, jak i małych ośrodkach, to ważny instrument realizowania tak rozumianej ekologicznej i społecznej misji naszej instytucji. Poprzez pokaźne dofinansowanie w ramach programu ZTP warszawskiego projektu wpływamy na lepszy komfort życia mieszkańców stolicy i przebywających w niej gości, a zarazem promujemy ideę „zielonej mobilności” i ochrony klimatu, wspierając rozwój zeroemisyjnego transportu zbiorowego – podsumowuje wiceprezes NFOŚiGW Artur Michalski

Elektryki zamiast diesli

Za pieniądze z NFOŚiGW samorząd Warszawy kupi 12 autobusów o napędzie elektrycznym kategorii M3 – BEV (Battery Electric Vehicle). Będą to pojazdy przegubowe, niskopodłogowe, dostosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami (m.in. z rampą i miejscem na wózek inwalidzki). W każdym z nich znajdzie się co najmniej 125 miejsc pasażerskich oraz system informacji, monitoringu, łączności i nagłośnienia zgodny z wymogami Miejskich Zakładów Autobusowych (MZA) i Zarządu Transportu Miejskiego (ZTM) w Warszawie.

REKLAMA

Planowany roczny przebieg każdego z nowych elektryków to 720 tys. km. Ich włączenie do ruchu pozwoli wycofać z użytkowania 12 przegubowych autobusów spalinowych z silnikami Diesla. Projekt dodatkowo przewiduje przeprowadzenie szkoleń w zakresie obsługi elektrycznych pojazdów dla co najmniej 10 kierowców oraz 15 pracowników zaplecza technicznego.

Stolica e-floty?

Ekologicznym efektem ma być ograniczanie emisji gazów cieplarnianych, szkodliwych substancji i pyłów, prowadzące do poprawy jakości powietrza w stolicy. Warszawska inwestycja komunikacyjna wsparta przez NFOŚiGW przyniesie bardzo wymierne efekty ekologiczne: zmniejszenie emisji CO2 oraz ograniczenie emisji tlenków azotu i pyłów PM10, czyli o średnicy mniejszej niż 10 mikrometrów.

Dofinansowanie ze środków udostępnionych przez NFOŚiGW pozwoli istotnie zwiększyć flotę miejskich autobusów elektrycznych w Warszawie, która po zakupie wzrośnie do ponad 170 pojazdów – i pod tym względem potwierdzi miejsce stolicy Polski w europejskiej czołówce.

Wstępny plan zakłada, że nowe, ekologiczne pojazdy będą obsługiwać linię prowadzącą z Woli do Natolina, czyli przez główne warszawskie ciągi drogowe (m.in. ul. Górczewską, al. Prymasa Tysiąclecia, ul. Żwirki i Wigury i ul. Wołoską). Największe efekty ekologiczne można bowiem osiągnąć na trasach biegnących przez teren zabudowy śródmiejskiej, gdzie ruch samochodowy jest największy, a redukcja emisji spalin najbardziej potrzebna.

Przedsięwzięcie ma być zakończone do 31 marca 2025 roku.

Katarzyna Bielińska

katarzyna.bielinska@gramwzielone.pl


© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.