Stacje ładowania co 60 km. Nowe przepisy zatwierdzone

Rada Unii Europejskiej zatwierdziła nowe przepisy, których celem jest większe wykorzystanie pojazdów napędzanych energią elektryczną i wodorem w UE. Mają do tego doprowadzić m.in. nowe wymogi dotyczące budowy stacji ładowania elektryków i tankowania H2.
Przedstawiciele państw Unii Europejskiej uzgodnili nowe rozwiązania, które mają służyć szerszemu wykorzystaniu pojazdów z bezemisyjnym napędem. Zostały one zapisane w regulacji określanej jako AFIR (ang. Alternative Fuel Infrastructure Regulation), która jest elementem pakietu legislacyjnego Fit for 55, mającego na celu ograniczenie emisji CO2 w Unii Europejskiej o 55 proc. do roku 2030 względem poziomu emisji odnotowanego w 1990 roku.
Kluczowe w nowych przepisach są obowiązki dotyczące budowy infrastruktury ładowania pojazdów elektrycznych i stacji tankowania wodorem.
Ładowarki na trasach TEN-T
Zgodnie z nowymi regulacjami do 2030 roku kraje Unii Europejskiej będą musiały zapewnić dostępność co 60 km stacji ładowania samochodów elektrycznych o dużej mocy – przynajmniej 150 kW – na trasach wchodzących w skład europejskiej sieci TEN-T. Samochody ciężarowe zasilane energią elektryczną mają otrzymać dostęp – również co 60 km w ramach sieci TEN-T – do ładowarek o jeszcze większej mocy, wynoszącej nie mniej niż 350 kW.
Budowa stacji ma zostać zrealizowana w latach 2025-2030.
Ponadto po roku 2030 rozwijana ma być sieć stacji tankowania wodorem. Będą one powstawać nie tylko przy drogach, ale też w portach oraz na stacjach kolejowych i autobusowych objętych siecią TEN-T. Powinny zostać rozlokowane maksymalnie co 200 km.
Co istotne, nowe regulacje obejmują nie tylko infrastrukturę ładowania i tankowania wodorem dla transportu drogowego. Nowe unijne prawo wprowadza obowiązki nakazujące zapewnienie stacji ładowania dla statków i samolotów.
Prosty system płatności
Dodatkową zachętą do wykorzystania samochodów zasilanych energią elektryczną mają być łatwiejsze płatności. Usługa ładowania ma być opłacana kartą, bez konieczności subskrypcji i logowania się do aplikacji dostarczanych przez operatorów poszczególnych stacji.
Decyzje Rady Unii Europejskiej zakończyły proces legislacyjny związany z przygotowaniem nowych regulacji mających wspierać rozwój bezemisyjnego transportu. Teraz zostaną one skierowane do publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej, co ma nastąpić jesienią br.
redakcja@gramwzielone.pl
© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.
Najtańsze będą agregaty na ropę?
ha ha ha a my w lesie…