Stacje ładowania co 60 km. Nowe przepisy zatwierdzone

Stacje ładowania co 60 km. Nowe przepisy zatwierdzone
Vattenfall

Rada Unii Europejskiej zatwierdziła nowe przepisy, których celem jest większe wykorzystanie pojazdów napędzanych energią elektryczną i wodorem w UE. Mają do tego doprowadzić m.in. nowe wymogi dotyczące budowy stacji ładowania elektryków i tankowania H2.

Przedstawiciele państw Unii Europejskiej uzgodnili nowe rozwiązania, które mają służyć szerszemu wykorzystaniu pojazdów z bezemisyjnym napędem. Zostały one zapisane w regulacji określanej jako AFIR (ang. Alternative Fuel Infrastructure Regulation), która jest elementem pakietu legislacyjnego Fit for 55, mającego na celu ograniczenie emisji CO2 w Unii Europejskiej o 55 proc. do roku 2030 względem poziomu emisji odnotowanego w 1990 roku.

Kluczowe w nowych przepisach są obowiązki dotyczące budowy infrastruktury ładowania pojazdów elektrycznych i stacji tankowania wodorem.

REKLAMA

Ładowarki na trasach TEN-T

Zgodnie z nowymi regulacjami do 2030 roku kraje Unii Europejskiej będą musiały zapewnić dostępność co 60 km stacji ładowania samochodów elektrycznych o dużej mocy – przynajmniej 150 kW – na trasach wchodzących w skład europejskiej sieci TEN-T. Samochody ciężarowe zasilane energią elektryczną mają otrzymać dostęp – również co 60 km w ramach sieci TEN-T – do ładowarek o jeszcze większej mocy, wynoszącej nie mniej niż 350 kW.

Budowa stacji ma zostać zrealizowana w latach 2025-2030.

REKLAMA

Ponadto po roku 2030 rozwijana ma być sieć stacji tankowania wodorem. Będą one powstawać nie tylko przy drogach, ale też w portach oraz na stacjach kolejowych i autobusowych objętych siecią TEN-T. Powinny zostać rozlokowane maksymalnie co 200 km.

Co istotne, nowe regulacje obejmują nie tylko infrastrukturę ładowania i tankowania wodorem dla transportu drogowego. Nowe unijne prawo wprowadza obowiązki nakazujące zapewnienie stacji ładowania dla statków i samolotów.

Prosty system płatności

Dodatkową zachętą do wykorzystania samochodów zasilanych energią elektryczną mają być łatwiejsze płatności. Usługa ładowania ma być opłacana kartą, bez konieczności subskrypcji i logowania się do aplikacji dostarczanych przez operatorów poszczególnych stacji.

Decyzje Rady Unii Europejskiej zakończyły proces legislacyjny związany z przygotowaniem nowych regulacji mających wspierać rozwój bezemisyjnego transportu. Teraz zostaną one skierowane do publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej, co ma nastąpić jesienią br.

redakcja@gramwzielone.pl

© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.