Rośnie sprzedaż elektryków na świecie. W marcu sprzedano ich o 40% więcej niż w lutym

Rho Motion, globalna firma badawcza w zakresie rynku pojazdów elektrycznych, akumulatorów i powiązanych technologii, podała, że w pierwszym kwartale na świecie sprzedano ponad 4 mln samochodów elektrycznych.
Liderem sprzedaży samochodów elektrycznych w pierwszym kwartale 2025 r. pozostawały Chiny, które w analizowanym okresie sprzedały 2,4 mln aut. Na drugim miejscu znalazła się Europa ze sprzedażą na poziomie 900 tys. pojazdów, a podium zamknęły USA, Kanada i Meksyk, które sprzedały 500 tys. aut. elektrycznych.
Jak wskazują dane opublikowane przez Rho Motion tylko w marcu globalna sprzedaż w pełni elektrycznych i hybrydowych pojazdów typu plug-in sięgnęła 1,7 mln i wzrosła o 29% w porównaniu z tym samym okresem ubiegłego roku i o 40% w porównaniu z lutym 2025 r.
Sprzedaż pojazdów elektrycznych w pierwszym kwartale 2025
- Świat: 4,1 mln, +18% r/r
- Chiny: 2,4 mln, +36% r/r
- Europa: 0,9 mln, +22% r/r
- Ameryka Północna (USA, Kanada i Meksyk): 0,5 mln, +16% r/r
- Reszta świata: 0,3 mln, +27% r/r

Największy wzrost odnotowały Chiny
Rynek chiński odnotował 36-procentowy wzrost sprzedaży EV w pierwszym kwartale 2025 r. w porównaniu z analogicznym okresem roku poprzedniego. W marcu sprzedaż osiągnęła niemal milion pojazdów, co wcześniej udało się tylko raz – w sierpniu 2024 r.
Jak wyjaśniają analitycy Rho Motion, trwające spory handlowe między Chinami a USA mają ograniczony wpływ na sprzedaż EV, gdyż wolumen wymiany handlowej w tym segmencie jest niewielki. Przykładowo modele Tesla S i X eksportowane z USA do Chin sprzedawane są w niewielkich ilościach, a ich ceny podwoiły się wskutek wprowadzonych ceł.
Rynek EV w Europie
W Europie w pierwszym kwartale 2025 r. rynek EV wzrósł o 22% w skali roku. Sprzedaż pojazdów w pełni elektrycznych (BEV) wzrosła o 27%, a hybryd plug-in (PHEV) o 10%. Szczególną dynamikę wzrostu sprzedaży pojazdów BEV odnotowano we Włoszech (+64%), w Wielkiej Brytanii (+42%) oraz w Niemczech (+37%).
Z kolei Wielka Brytania ustanowiła rekord w marcu, po raz pierwszy przekraczając liczbę 100 tys. pojazdów elektrycznych sprzedanych w ciągu jednego miesiąca. W marcu 2025 r. rynek brytyjski zanotował 41-procentowy wzrost w porównaniu z marcem 2024 r.
Z kolei rynek francuski w pierwszym kwartale odnotował spadek sprzedaży samochodów elektrycznych o 18% r/r, co wynikało głównie z ograniczenia dopłat. Sprzedaż BEV spadła o 5%, a PHEV aż o 47%.
Ameryka Północna z mniejszym wzrostem sprzedaży EV
Sprzedaż pojazdów elektrycznych w Ameryce Północnej (USA, Kanada, Meksyk) wzrosła w pierwszym kwartale 2025 r. o 16% r/r.
Jak wyjaśniają analitycy Rho Motion, niższy wzrost rejestracji samochodów elektrycznych (EV) w USA, Kanadzie i Meksyku w pierwszym kwartale 2025 r. wynika z kombinacji czynników politycznych, gospodarczych i regulacyjnych. Kluczową rolę miały odegrać tu decyzje administracji prezydenta Donalda Trumpa, zmiany w umowie USMCA oraz nowe taryfy celne.
W marcu 2025 r. administracja Trumpa nałożyła 25-procentowe cła na pojazdy i części samochodowe importowane z Kanady i Meksyku, argumentując, że takie działania wzmocnią amerykańską produkcję i miejsca pracy. Choć tymczasowo zwolniono z nich producentów spełniających wymogi USMCA (United States-Mexico-Canada Agreement – umowa dotycząca wolnego handlu pomiędzy Stanami Zjednoczonymi, Meksykiem i Kanadą), to proces certyfikacji był skomplikowany i czasochłonny, co prowadziło do opóźnień w dostawach i wzrostu cen.
Administracja Trumpa wstrzymała także federalne inwestycje w infrastrukturę ładowania EV oraz zredukowała subsydia, m.in. ulgę podatkową w wysokości 7,5 tys. dolarów na zakup nowych pojazdów elektrycznych. Te działania osłabiły popyt konsumencki i zniechęciły producentów do inwestowania w rozwój EV.
Jak wyliczają analitycy Rho Motion, w 2024 r. około 60% pojazdów elektrycznych sprzedawanych w USA było produkowanych lokalnie, a większość pozostałych importowano z Japonii, Korei i Meksyku. W analizie podkreślono, że nowe taryfy mogą spowodować wzrost cen zarówno pojazdów elektrycznych, jak i spalinowych, wpływając na dostępność tańszych modeli eksportowanych przez zagranicznych producentów.
Polacy kupują coraz więcej elektryków
Całkowity wolumen elektryków w Polsce zbliża się do 90 tys. Według Licznika Elektromobilności, uruchomionego przez Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM) i Polskie Stowarzyszenie Nowej Mobilności (PSNM), na koniec marca 2025 r. w Polsce było zarejestrowanych łącznie 87 461 osobowych i użytkowych samochodów całkowicie elektrycznych (BEV).
Wyłącznie w pierwszym kwartale br. liczba ta zwiększyła się o ponad 7 tys. aut, co oznacza wzrost o 22% w porównaniu do analogicznego okresu 2024 r.
Katarzyna Poprawska-Borowiec
katarzyna.borowiec@gramwzielone.pl
© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.
Rynek przechodzi z „early adopters” do „early majority” na krzywej sprzedaży. Za 15-20 lat motoryzacja spalinowa będzie produktem do zastosowań niszowych.