Sprzedaż elektryków w UE rośnie. Rekordowy pierwszy kwartał

Jak podaje najnowszy raport Komisji Europejskiej okres styczeń-marzec 2025 okazał się najlepszym pierwszym kwartałem w historii pod względem liczby sprzedanych samochodów elektrycznych w Unii Europejskiej.
W pierwszym kwartale 2025 r. w segmencie samochodów osobowych w Unii Europejskiej sprzedano ponad 620 tys. nowych samochodów elektrycznych (EV). Oznacza to wzrost o 15% w porównaniu z analogicznym okresem roku poprzedniego. Jest to najwyższy wynik w historii pierwszego kwartału i trzeci najwyższy wynik kwartalny ogółem. Za wzrost sprzedaży e-pojazdów odpowiada głównie sprzedaż pojazdów całkowicie elektrycznych.
Najwięcej pojazdów całkowicie elektrycznych
Z całkowitej liczby sprzedanych samochodów elektrycznych ponad 413 tys. to samochody w pełni elektryczne (BEV, ang. battery electric vehicle). Sprzedaż tych pojazdów w pierwszym kwartale w UE wzrosła o 24% rok do roku.
Sprzedaż hybryd plug-in (PHEV) wzrosła jedynie o 1%, osiągając poziom blisko 208 tys. sprzedanych aut. Natomiast sprzedaż wszystkich hybryd (HEV) osiągnęła rekordowy poziom 965 tys. sztuk, co stanowi wzrost o 21% w porównaniu do pierwszego kwartału 2024 r.
Udział pojazdów elektrycznych w rynku
W analizowanym okresie w Unii Europejskiej samochody elektryczne stanowiły 21% rynku samochodów osobowych. Wyższy udział odnotowano w Chinach (32%). Jak podkreślono w raporcie, sprzedaż samochodów elektrycznych w Europie ponad dwukrotnie przewyższała udział EV odnotowany w Stanach Zjednoczonych (9%).
Państwa nordyckie liderami elektromobilności
Według raportu Komisji Europejskiej największy udział samochodów elektrycznych w sprzedaży nowych aut w krajach UE odnotowano w Danii – tam aż 60% wszystkich nowych rejestracji w pierwszym kwartale 2025 r. dotyczyło pojazdów elektrycznych. Podobne trendy zauważono w Szwecji i Finlandii, gdzie ponad połowę rynku nowych aut stanowiły pojazdy elektryczne ładowane z gniazdka (BEV i PHEV) – odpowiednio 56% i 53%.
Niemcy największym rynkiem zbytu
Najwięcej nowych samochodów elektrycznych w pierwszym kwartale 2025 r. sprzedano w Niemczech – ponad 176 tys. Na drugim miejscu uplasowała się Francja z wynikiem przekraczającym 94 tys. sprzedanych pojazdów EV.
A jak na tym tle wypada Polska?
W pierwszym kwartale br. liczba samochodów całkowicie elektrycznych w naszym kraju zwiększyła się o ponad 7 tys., co oznacza wzrost o 22% w porównaniu do analogicznego okresu 2024 r. Szerzej na ten temat pisaliśmy w artykule: Polacy kupują coraz więcej elektryków. Marzec blisko rekordu.
Katarzyna Poprawska-Borowiec
katarzyna.borowiec@gramwzielone.pl
© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.
Bardzo dobrze. Dzięki temu Europejczycy będą mieli czystsze powietrze, szczególnie mieszkańcy dużych miast. Skandynawia przoduje w UE pod tym względem.
Elektryk sprawdza się w opcji drugiego auta oraz posiadania domu z PV.
Do rysio:
Nie wiem Polsce, bo mimo że mamy ponad 1,5 mln instalacji PV i ponad 50% Polaków mieszka w domach to nie mamy nawet 100 tys elektryków na drogach.
Poza tym u mnie w bloku w centrum Gdańska w garażu podziemnym parkuje i ładuje się 7 razy więcej elektryków niż w wiosce moich teściów liczącej 2000 mieszkańców i z PV na co 4 domu.
Nie trzeba mieć PV, żeby tanio jeździć elektrykiem 0,6 zł x 15 kWh/100km – teraz pokaż mi auto, które przejedzie 100km za 9 zł
mam dwa auta elektryczne jedno tanie uzywke i drugie nowe którego rata kosztuje mnie miesiecznie 50% kosztów paliwa poprzedniego spaliniaka. łacznie robią 70tys km rocznie, 99% przebiegu na własnym prądzie z PV.