REKLAMA
 
REKLAMA

Jakie pojazdy dominują w statystykach pożarów?

Jakie pojazdy dominują w statystykach pożarów?
Fot. Pixabay - Andrzej Rembowski

Choć pożary samochodów elektrycznych wciąż budzą silne emocje i przyciągają uwagę mediów, dane z pierwszej połowy 2025 r. wskazują, że auta na prąd nie palą się częściej niż spalinowe.

Spośród niemal 5 tys. pożarów pojazdów w Polsce tylko ułamek procenta dotyczył elektryków, a analiza przyczyn wskazuje, że jedynie niewielka część z nich miała związek z układem wysokiego napięcia. W ponad połowie przypadków źródło pożaru pozostało nieznane, co obala tezę o szczególnej łatwopalności pojazdów elektrycznych.

Z danych opublikowanych w Raporcie Bezpieczeństwa Pożarowego EV opracowanym przez Polskie Stowarzyszenie Nowej Mobilności we współpracy z Państwową Strażą Pożarną i firmą badawczą F5A New Mobility Research and Consulting wynika, że w pierwszym półroczu 2025 r. w Polsce spaliło się 4712 samochodów.

REKLAMA

W analizowanym okresie pojazdy elektryczne odpowiadały za mniej niż 0,5% pożarów samochodów w Polsce. W pierwszej połowie 2025 r. spaliły się 23 takie auta. Tymczasem, jak wskazują dane Państwowej Straży Pożarnej (PSP) aż 4636 pożarów dotyczyło pojazdów spalinowych, co odpowiada 98,39% wszystkich incydentów.

Jeśli chodzi o wskaźnik pożarów przypadający na liczbę zarejestrowanych pojazdów:

  • BEV (samochody elektryczne): 0,23 pożaru na 1 000 zarejestrowanych pojazdów
  • samochody spalinowe: ten sam poziom – również 0,23 pożaru na 1 000 zarejestrowanych pojazdów

To pokazuje, że – przy uwzględnieniu liczby pojazdów na drodze – ryzyko pożaru w przypadku elektryków jest porównywalne z pojazdami spalinowymi.

REKLAMA

Dane historyczne: pojazdy spalinowe dominują w statystykach pożarów

Od 2020 r. do końca czerwca 2025 r. w Polsce odnotowano 87 pożarów pojazdów elektrycznych. W tym samym czasie doszło do ponad 50,83 tys. pożarów pojazdów spalinowych oraz 222 pożarów hybryd, w tym hybryd typu plug-in. Nie został zarejestrowany żaden przypadek pożaru  pojazdu wodorowego.

Z Raportu Bezpieczeństwa Pożarowego EV wynika, że tylko 30% pożarów pojazdów elektrycznych wynikało z awarii lub usterek, z których nie wszystkie dotyczyły układu wysokiego napięcia. W ponad połowie przypadków (52%) przyczyna pożaru została określona jako „inna lub nieznana”. Jak podkreślono w raporcie, oznacza to brak dowodów na bezpośredni związek incydentów z napędem elektrycznym lub systemem bateryjnym.

Nowe standardy bezpieczeństwa w PSP

PSP od maja 2023 r. stosuje zaktualizowane „Standardowe zasady postępowania podczas zdarzeń z samochodami z napędem elektrycznym oraz hybrydowym”. Procedury te stanowią podstawę szkoleń oraz działań operacyjnych strażaków. Zgodnie z nowymi wytycznymi, działania przy pożarach pojazdów elektrycznych oraz hybrydowych są bardziej czasochłonne, głównie z powodu konieczności monitorowania temperatury akumulatorów w określonych odstępach czasu. Ma to na celu zwiększenie bezpieczeństwa ratowników oraz osób odpowiedzialnych za przejęcie pojazdu po zakończeniu działań gaśniczych.

Cel raportu: rzetelna informacja oparta na danych

Raport Bezpieczeństwa Pożarowego EV jest pierwszym w Europie regularnie wydawanym dokumentem przedstawiającym dane dotyczące pożarów zarówno pojazdów elektrycznych, jak i spalinowych. Opracowywany jest co kwartał przez PSNM we współpracy z Państwową Strażą Pożarną oraz F5A New Mobility Research and Consulting. Jego celem jest dostarczanie zweryfikowanych danych na temat bezpieczeństwa pożarowego pojazdów elektrycznych.

Katarzyna Poprawska-Borowiec

REKLAMA
Komentarze

0,23 pożarów na 1000, czyli skoro w Warszawie jest 2mln aut to znaczy że 460z nich spłonie…?

Drobny szczegół jest taki, że spalinowego da się ugasić i często coś z niego zostanie, a każdy meleks spali się galancie, jak Kurasiowej chałupa.

 
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Wywiady
Patronaty medialne