Usługa dwukierunkowego ładowania od BMW i E.ON. Ile można na niej zarobić?

BMW Group i E.ON ogłosiły start pierwszego w Niemczech komercyjnego rozwiązania vehicle-to-grid (V2G) dla klientów prywatnych. Dzięki nowej ofercie samochody elektryczne mogą nie tylko pobierać energię z sieci, ale także oddawać ją z powrotem, wspierając stabilność systemu elektroenergetycznego i jednocześnie obniżając koszty przenoszone na odbiorców energii.
W ramach nowej usługi dwukierunkowego ładowania z wykorzystaniem samochodów elektrycznych model BMW iX3 staje się aktywnym uczestnikiem rynku energii. Podczas ładowania za pośrednictwem wallboxa od BMW energia z akumulatora pojazdu może być wprowadzana do sieci elektroenergetycznej. Dzięki temu pojazd pełni rolę elastycznego magazynu energii, który w razie potrzeby wspiera równoważenie podaży i popytu w systemie.
Rozwiązanie powstało w wyniku wieloletniego partnerstwa BMW i E.ON. Obejmuje ono nie tylko sprzęt, ale także specjalnie zaprojektowaną taryfę V2G (Vehicle-to-grid) oraz oprogramowanie rozwinięte wspólnie przez obie firmy. Taryfa umożliwia inteligentne ładowanie i rozładowywanie, przy zachowaniu pełnej kontroli po stronie kierowcy.

Korzyści finansowe dla użytkowników
Usługa dwukierunkowego ładowania ma być nie tylko prosta w obsłudze, ale również atrakcyjna finansowo. Klienci, którzy udostępnią swoje baterie do inteligentnego ładowania i rozładowywania, mogą liczyć na bonus roczny w wysokości do 720 euro (ok. 3,1 tys. zł). Jak wylicza E.ON, odpowiada to nawet 14 tys. km jazdy rocznie bez dodatkowych kosztów ładowania.
Bonus jest naliczany za każdą godzinę, w której pojazd pozostaje podłączony do sieci, a dodatkowo kierowcy otrzymują rekompensatę za energię wprowadzoną do systemu elektroenergetycznego. Co ważne, nie ma minimalnego czasu podłączenia – każda minuta pracy z wallboxem ma znaczenie.
BMW i E.ON podkreślają, że użytkownicy aut elektrycznych zachowują pełną kontrolę nad swoimi celami ładowania. System ma gwarantować, że potrzeby mobilności zawsze będą spełnione, a akumulator pozostanie w optymalnym stanie. Ponadto, inteligentne funkcje ochronne mają zapewniać, że proces dwukierunkowego ładowania nie skróci żywotności baterii.
Marc Spieker, członek zarządu E.ON odpowiedzialny za obszar komercyjny, podkreśla: – To, czego potrzebują nasi klienci, to niezawodnie naładowany samochód – w sposób prosty, wygodny i przy atrakcyjnych kosztach. Dokładnie to im oferujemy, a nawet więcej. Razem z BMW wprowadzamy Vehicle-to-Grid bezpośrednio do codziennego życia, łącząc wygodę ładowania z wymiernymi korzyściami ekonomicznymi. Każdy podłączony pojazd może dodatkowo pomóc obniżyć koszty całego systemu energetycznego – z korzyścią dla wszystkich.
Krok w stronę transformacji energetycznej
Według obu firm, wprowadzenie komercyjnego ładowania w standardzie V2G to przełom w łączeniu sektorów energii i mobilności. Pojazdy elektryczne stają się elementem wirtualnego magazynu energii, który pozwala na lepszą integrację odnawialnych źródeł i obniżanie kosztów systemu energetycznego.
Na początku usługa V2G jest dostępna dla właścicieli BMW iX3, ale technologia będzie stopniowo rozszerzana na kolejne serie modeli koncernu motoryzacyjnego z Bawarii. W dłuższej perspektywie planowane jest zintegrowanie jej z szerszą platformą energetyczną, która połączy ładowanie pojazdów, fotowoltaikę, pompy ciepła oraz inteligentne systemy domowe.
BMW i E.ON widzą w technologii V2G fundament otwartego, interoperacyjnego i zorientowanego na klienta ekosystemu energetycznego. Dzięki temu samochód elektryczny nie będzie jedynie środkiem transportu, ale również aktywnym uczestnikiem transformacji energetycznej, przynosząc korzyści zarówno właścicielom, jak i całemu systemowi elektroenergetycznemu.
Testy dwukierunkowego ładowania samochodów elektrycznych w domach zasilanych fotowoltaiką BMW i E.ON rozpoczęły kilka lat temu. Poniższy film prezentuje założenia tamtego projektu:
Volkswagen testuje ładowanie dwukierunkowe
Warto podkreślić, że w Niemczech także inni gracze z przemysłu motoryzacyjnego rozwijają rozwiązania w zakresie dwukierunkowego ładowania. Grupa Volkswagen ogłosiła, że w 2025 r. ruszy pilotażowy projekt „Bidi”, którego celem jest wprowadzenie dwukierunkowego ładowania do gospodarstw domowych.
Uczestnicy projektu Volkswagena otrzymają ładowarki wallbox o mocy 11 kW, które mogą współpracować z instalacjami fotowoltaicznymi, umożliwiając inteligentne zarządzanie energią pomiędzy samochodem, domem a siecią.
Volkswagen podkreśla, że kluczową rolę w projekcie pełni oprogramowanie, które pozwala właścicielom pojazdów elastycznie decydować, czy energia z akumulatora EV ma wspierać domowe zużycie, czy zostać oddana do sieci. Rekrutacja uczestników pilotażu rozpoczęła się podczas targów IAA Mobility 2025, a pierwsze wdrożenia planowane są na grudzień br.
Radosław Błoński
redakcja@gramwzielone.pl
© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.
Szkoda że w Polsce wprowadzanie energii z samochodu do sieci jest prawnie zakazane…..
brakuje jednej tylko informacji, typ baterii w bmw, czy to bateria lfp czy nmc? bo ich żywotność przy codziennej pracy oddawania/pobierania różni się 1000x na korzyść LFP więc nawet przy najnowszej niemieckiej myśli technologicznej=> cytat inteligentne funkcje ochronne mają zapewniać, że proces dwukierunkowego ładowania nie skróci żywotności baterii…………pytanie o ile nie skróci? 3 lata to średnio 1000 cykli dla NMC to już zaczyna się skracanie żywotności o około 10%, dla LFP jest 1 mln….ach ta dziennikarsk kultura edukacyjna, no ale BMW i niemieckie przekazy…..
@Wojtas: skąd wziąłeś takie dane o liczbie cykli pomiędzy NMC a LFP? Nie ma tak dużej różnicy, typowe maksymalne liczby cykli to dla NMC ok. 2000, dla LFP ok. 10000 czyli 5x nie 1000x. V2G nie działa na zasadzie całkowitego czy nawet głębokiego rozładowania/ładowania baterii samochodu. Zresztą użytkownik sam ustawia ograniczenia i parametry. Raczej do sieci pójdzie np. 5kW przez 30min dwa razy dziennie, czyli w aucie z baterią 80kWh wykorzysta ok. 6.5%. W takim przypadku na rok wyjdzie ok. 23 pełne cykle rozładowania/ładowania czyli nawet dla NMC niewielki uszczerbek. Natomiast przy docelowo setkach tysięcy aut z V2G będzie to duże wsparcie dla sieci.
@Wojtas liczba cykli dla NMC (pewnie dla LFP również) bardzo mocno zależy od głębokości rozładowania, dla DoD 80% to boże być 1000 cykli, ale już dla 20% nawet 5000, więc odpowiednie zarządzanie procesem rozładowania nie skraca żywotności baterii