Nowe obciążenia podatkowe dla kierowców aut elektrycznych na Wyspach
Władze Wielkiej Brytanii zapowiadają stopniowe zwiększanie obciążeń podatkowych dla właścicieli samochodów elektrycznych i hybryd plug-in. Od 2025 r. pojazdy te zostały objęte podatkiem drogowym, a od 2028 r. kierowcy zaczną płacić także za każdą przejechaną milę.
Od kwietnia 2025 r. wszystkie zarejestrowane w Wielkiej Brytanii samochody elektryczne – obecnie ponad 2,6 mln – zostały objęte podatkiem drogowym VED. W większości przypadków roczna stawka wynosi 195 funtów (940 zł).
Dla droższych modeli przewidziano pięcioletnią dopłatę za tzw. samochody luksusowe, obowiązującą od drugiego roku rejestracji i wynoszącą 425 funtów (ponad 2 tys. zł). Podnosi ona roczne obciążenie z tytułu podatku drogowego do 620 funtów (prawie 3 tys. zł).
Równocześnie rząd od kwietnia 2026 r. planuje podwyższyć próg cenowy, od którego naliczana jest ta dopłata – z 40 tys. funtów do 50 tys. funtów – lecz wyłącznie dla modeli całkowicie elektrycznych. Dzięki temu auta kupione po kwietniu 2026 r., których cena waha się w przedziale 40–50 tys. funtów (193 524–241 906 zł), nie będą już objęte dopłatą.
Właściciele aut zarejestrowanych przed kwietniem 2017 r. zapłacą rocznie 20 funtów (około 97 zł).
Ile za milę i od kiedy?
Kolejną zmianą zapowiedzianą przez brytyjskie Ministerstwo Skarbu jest podatek eVED, który wejdzie w życie w kwietniu 2028 r. Będzie on zależny od rzeczywistego przebiegu pojazdu.
Stawki ustalono na 3 pensy (około o,15 zł) za milę (1,61 km) dla aut elektrycznych oraz 1,5 pensa (około 0,075 zł) dla hybryd plug-in. Według Biura Odpowiedzialności Budżetowej (OBR) obciążenie to odpowiada mniej więcej połowie obecnych stawek podatku paliwowego dla kierowców aut benzynowych i wysokoprężnych.
Przykładowo: kierowca auta elektrycznego, który pokona 8,5 tys. mil (około 13 679 km) w roku podatkowym 2028–2029, zapłaci około 255 funtów (około 1220 zł), zaś osoba przejeżdżająca 10 tys. mil (około 16 093 km) będzie musiała zapłacić około 300 funtów (około 1446 zł).
Z systemu eVED wyłączono elektryczne: samochody dostawcze, autobusy, ciężarówki i motocykle, ponieważ ich popularyzacja na Wyspach dopiero się rozpoczyna. Pojazdy elektryczne zarejestrowane za granicą, ale użytkowane na terenie Wielkiej Brytanii, także są zwolnione z opłaty.
Zasady rozliczania przebiegu
Nowy system ma być obsługiwany w ramach już istniejącego mechanizmu DVLA. Kierowcy będą deklarowali przewidywany przebieg roczny i opłacali go z góry lub w ratach, a następnie potwierdzali stan licznika podczas obowiązkowego przeglądu technicznego lub corocznej kontroli przebiegu. W przypadku nowych aut odczyty mają być wykonywane w pierwszą i drugą rocznicę rejestracji.
Jeśli pojazd przejedzie mniej niż zadeklarowano, kierowca ma otrzymać zwrot różnicy. Dealerzy nowych aut będą mogli przedpłacać określoną liczbę mil w ramach pakietów sprzedażowych lub leasingowych.
Według rządu system nie będzie opierał się na telematyce i nie będzie różnicował stawek w zależności od czasu i miejsca jazdy, aby nie naruszać prywatności kierowców. Rozważane jest jedynie dobrowolne korzystanie z technologii monitorujących.
Rząd przyznaje, że uzależnienie podatku od przebiegu może zwiększyć liczbę przypadków manipulowania licznikami. Zapowiedziano prace nad rozwiązaniami, które mają ograniczyć takie praktyki.
Konsultacje społeczne i inne zmiany
W Wielkiej Brytanii trwają konsultacje dotyczące szczegółów wdrażania systemu eVED. Mają one pomóc w opracowaniu wykorzystanych mechanizmów i ograniczyć obciążenia administracyjne dla kierowców.
Równolegle zdecydowano o przedłużeniu obniżki akcyzy na paliwo o 5 pensów (około 0,24 zł) do września przyszłego roku. Po tym terminie stawka ma być corocznie dostosowywana do wskaźnika inflacji RPI.
Coraz więcej elektryków na Wyspach
Pod koniec 2024 r. po drogach Wielkiej Brytanii poruszało się 1,36 mln samochodów całkowicie elektrycznych (BEV). W sumie samochodów z wtyczką (BEV + PHEV, plug-in hybrid) było ponad 2,11 mln. W 2024 r. zarejestrowano ponad 380 tys. nowych samochodów elektrycznych, co uznawane jest w Wielkiej Brytanii za rekordowy roczny wynik.
Na koniec września 2025 r. w Wielkiej Brytanii zarejestrowanych było ponad ponad 2,6 mln samochodów elektrycznych, w tym 1,7 mln samochodów całkowicie elektrycznych (4,99 proc. wszystkich samochodów w kraju przy całkowitej liczbie około 34 mln pojazdów) i ponad 930 tys. hybryd plug-in.
Katarzyna Poprawska-Borowiec
katarzyna.borowiec@gramwzielone.pl
© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.
Niedługo u nas też się zacznie. Zanęcić dopłatami, dotacjami a potem gryźć do kości….