Gorszy wynik polskiego lidera w BIPV
W okresie pierwszych trzech kwartałów 2019 r. spółka ML System, będąca liderem polskiego rynku fotwoltaiki zintegrowanej z budynkami, wypracowała nieco gorsze wyniki niż odnotowane w analogicznym okresie ubiegłego roku.
ML System wypracował w okresie pierwszych trzeh kwartałów br. 65,9 mln zł skonsolidowanych przychodów ze sprzedaży, 11,2 mln zł zysku EBITDA oraz 3,8 mln zł zysku netto.
To wyniki gorsze od zanotowanych w analogicznym okresie 2018 roku, kiedy ML System osiągnął przychody na poziomie 86,4 mln zł, EBITDA wyniosła 11,2 mln zł, a zysk netto sięgnął 4,3 mln zł.
Spadek zysku netto w pierwszych dziewięciu miesiącach 2019 r. w relacji rok do roku ML System tłumaczy wzrostem kosztów ogólnego zarządu o 2,6 mln zł, co ma być konsekwencją wyższych nakładów na wynagrodzenia związanych m.in. z rozszerzeniem działów obsługi klienta oraz wyższą wartością amortyzacji za sprawą przyjęcia do użytkowania dużej liczby sprzętów do badań, prototypowania i rozszerzania oferty sprzedażowej z zakresu B+R.
–Zgodnie z zapowiedzią, po przeskalowaniu biznesu w 2018 r. do ponad 120 mln zł w bieżącym roku koncentrujemy się na poprawie rentowności. Podchodzimy do kontraktów selektywnie, tzn. w miarę możliwości wybieramy te, które gwarantują wyższe marże, np. z obszaru smart city i BIPV. Konsekwentnie, dzięki pracom badawczo-rozwojowym, rozbudowujemy ofertę produktową, którą, dzięki homologacjom i ochronie patentowej, możemy relatywnie szybko wprowadzać na rynki, mowa np. o transporcie, stolarce okiennej czy budownictwie. Dzieje się to także dzięki grantom, czego przykładem jest otrzymane kilka dni temu dofinansowanie od Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości w kwocie 16,9 mln zł – komentuje Dawid Cycoń, prezes ML System.
Na przełomie 2019 r. i 2020 r. planowane jest zakończenie budowy hali produkcyjnej, realizowanej w ramach projektu kropek kwantowych Quantum Glass o powierzchni ponad 3,6 tys. m2.
Jak podkreśla spółka, kluczowym krokiem było zakontraktowanie w ubiegłym miesiącu linii wytwórczej do nowego zakładu za 26,7 mln zł. Łączny koszt tej inwestycji szacowany jest na około 44 mln zł.
Ostatnio spółka uruchomiła sprzedaż instalacji fotowoltaicznych do klientów indywidualnych zainteresowanych uczestnictwem w programie Mój Prąd.
W tym obszarze firma ma proponować, jako jedyna na polskim rynku PV, kolorowe panele fotowoltaiczne, a także moduły dedykowane systemowym zadaszeniom tarasów i miejscom postojowym, tzw. carportom.
Z informacji uzyskanych przez portal Gramwzielone.pl wynika, że dotychczas spółka zamontowała panele fotowoltaiczne na dachach ponad 4 tys. domów, z czego w dużej części chodziło o unijne projekty realizowane w ramach regionalnych programów operacyjnych.
Łączna, zainstalowana w ten sposób moc to ponad 12 MW, co pozwala generować właścicielom instalacji, jak szacuje spółka, roczne oszczędności około 7 mln zł.
redakcja@gramwzielone.pl
© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.