Fotowoltaika – najskuteczniejsze źródło obniżenia kosztów energii

Fotowoltaika – najskuteczniejsze źródło obniżenia kosztów energii
archiwum: zielona-energia.com / instalacja PV – MLK Rycykling

zielona-energia.com po połączeniu z portugalskim gigantem EDP poszerza i rozwija swoje działania na rynku instalacji fotowoltaicznych. Firma swoją ofertę kieruje w główniej mierze do małych i średnich przedsiębiorców oraz rolników. Dla tych ostatnich wkrótce ma zostać przedstawiony zupełnie nowy sposób finansowania instalacji, który znacznie ułatwi dostępność ekologicznej energii ze słońca. 

Rynek fotowoltaiki w Polsce w 2023 roku

Fotowoltaika w Polsce ponownie przybiera na sile. W ostatnim czasie, mimo zmiany przepisów dotyczących rozliczeń prosumentów, wiele osób, a szczególnie firm zdecydowało się na inwestycje w panele fotowoltaiczne. Ma to m.in. związek z rosnącymi kosztami energii. Własna instalacja skutecznie pomaga obniżyć rachunki za prąd. Dodatkowo zielona energia jest ważna z punktu widzenia ESG i zrównoważonego rozwoju firm, co dziś często ma duże znaczenie dla kontrahentów i kupujących.

Na początku tego roku na polskim rynku prosumenci dysponowali już 1 209 365 instalacjami o łącznej mocy 9 019,2 MW. W sektorze odnawialnych źródeł energii to właśnie fotowoltaika wiedzie prym, odpowiadając aż za 54 proc. zainstalowanej mocy OZE. W pierwszym miesiącu 2023 roku w skali całego kraju stan zainstalowanej mocy w całej polskiej elektroenergetyce wyniósł 60,7 GW.

zielona-energia.com kieruje swoją ofertę na rynek B2B

zielona-energia.com swoją ofertę chce jeszcze bardziej skupić na przedsiębiorstwach i rolnikach. Łukasz Fonfara podkreśla, że nikt, tak jak przedsiębiorcy nie potrafi liczyć kosztów i opłacalności inwestycji. W przypadku fotowoltaiki stosunek ten jest bardzo korzystny, bo koszt instalacji zwraca się już w 4-4,5 roku.

– Oznacza to, że stopa zwrotu z takiej inwestycji jest dla przedsiębiorcy niezwykle korzystna. Szczególnie jeśli uwzględnimy rosnące w ostatnim czasie ceny energii. Zbudowanie własnej instalacji fotowoltaicznej ma po prostu wymiar czysto ekonomiczny. Dziś w dobie rosnącej świadomości konsumenckiej często sami klienci wymagają, by wytwarzane produkty powstawały z poszanowaniem dla środowiska. Coraz częściej oczekują tego też kontrahenci, którzy dbają o zeroemisyjność w całym łańcuchu wartości dostaw – mówi Łukasz Fonfara.

Dyrektor zarządzający zielona-energia.com podkreśla też, że dziś świadomość wśród przedsiębiorców rośnie, w porównaniu ze stanem sprzed 10 lat, ale wielu z nich wciąż chce czekać z inwestycją w oczekiwaniu na lepsze czasy.

– Myślę, że nie ma sensu odwlekać takiej decyzji. Okres zwrotu na poziomie 4-4,5 roku jest naprawdę rewelacyjny i wystarczająco zachęcający do tego, aby zdecydować się na inwestycję. Ponadto analizy wskazują, że energia wytwarzana ze źródeł kopalnych nie będzie tanieć – podkreśla.

Fotowoltaika dostępna również dla rolników

Drugą grupą, do której zielona-energia.com kieruje swoją ofertę, są rolnicy. W połowie roku firma chce wprowadzić na rynek ofertę, która umożliwi sfinansowanie instalacji fotowoltaicznej.

Dziś w pozyskaniu wsparcia rządowego bardzo często problemem jest dwuznaczność w sposobie klasyfikowania rolnika jako przedsiębiorcy. To z kolei powoduje, że wiele osób nie może skorzystać z dofinansowania, takiego jak choćby wsparcie w ramach Programów Rozwoju Obszarów Wiejskich, Programu „Czyste Powietrze”, a także regionalnych programów samorządowych. zielona-energia.com już dziś oferuje rolnikom opcję leasing, przy czym 25 proc. udokumentowanych nakładów na fotowoltaikę rolnik może odpisać od podatku dzięki uldze inwestycyjnej.

zielona-energia.com mocniejsza dzięki fuzji z europejskim gigantem

W październiku 2022 roku zakończony został proces przejęcia zielona-energia.com przez EDP Energia Polska – spółkę należącą do portugalskiej grupy energetycznej EDP. Fuzja stanowi krok milowy na drodze skalowania biznesu na rynku fotowoltaiki w Polsce.

zielona-energia.com zainstalowała dotychczas prawie 60 MW, a tylko w 2023 roku chce zbudować kolejnych 30 MW, skupiając się głównie na sektorze przedsiębiorstw i rolnikach. Z kolei EDP to międzynarodowa grupa obecna na 29 rynkach na 3 kontynentach – czwarty co do wielkości producent energii wiatrowej i słonecznej na świecie, a 75 proc. wytwarzanej przez nią energii pochodzi ze źródeł odnawialnych. Firma zamierza zdobyć na polskim rynku pozycję lidera.

Firma EDP Renewables Polska (część grupy EDP) pojawiła się nad Wisłą już w 2007 i prężnie działa do dziś, skupiając się głównie na dużych projektach farm wiatrowych.  Od 2020 roku na polskim rynku działa także EDP Energia Polska, która skupia się na sprzedaży energii oraz instalacji PV m.in. w modelu As a Service, w którym dzierżawca ponosi jedynie miesięczne opłaty za korzystanie z modułów fotowoltaicznych.

 

Łukasz Fonfara
Łukasz Fonfara

Łukasz Fonfara, dyrektor zarządzający zielona-energia.com, podkreśla, że wejście w skład Grupy EDP pozwala na dostęp do szerokiego zaplecza merytorycznego, know-how zagranicznej firmy oraz zapewnia stabilność finansową na rynku.

Wiarygodność biznesu i wykorzystanie pełnego know-how Grupy EDP są kluczowymi czynnikami dla nas i naszych partnerów handlowych. zielona-energia.com posiada swój własny, stabilny kapitał i dziś nie potrzebuje korzystać z instrumentów finansowych, bo środki potrzebne na zakup komponentów i zabezpieczenie operacyjne funkcjonowania firmy pochodzą z kapitału grupy EDP – mówi Łukasz Fonfara.

– Połączenie z tak potężnym partnerem daje nam zupełnie nowe możliwości działania – podkreśla.

Firma upatruje także swoją szansę w zmianie przepisów dotyczących mikroinstalacji, które w swojej definicji mają wzrosnąć do 150 kW. Byłby to ogromny impuls dla branży, bowiem w myśl obecnie obowiązujących przepisów właściciel instalacji przekraczającej 50 kW musi zdobyć pozwolenie na jej budowę oraz warunki przyłączenia. Jak wskazuje Stowarzyszenie Branży Fotowoltaicznej Polska PV, procedury uzyskania tych pozwoleń zajmują nawet do ośmiu miesięcy.

Taka zmiana w znacznym stopniu ułatwiłaby firmom przechodzenie na zieloną energie i zachęciła przedsiębiorców do wkraczania na ścieżkę transformacji energetycznej.

 

artykuł sponsorowany