Szwajcarzy uruchomili elektrownię PV na czynnych torach kolejowych

Start-up Sun-Ways zainaugurował działalność swojego pierwszego systemu fotowoltaicznego umieszczonego między torami kolejowymi, po których wciąż jeżdżą pociągi. Zamierza przeprowadzić m.in. testy powłoki modułów PV działających w takich warunkach oraz zbadać wpływ systemu na infrastrukturę kolejową.
System fotowoltaiczny wdrożony przez szwajcarską firmę Sun-Ways w Neuchâtel, w Szwajcarii, jest nietypowy ze względu na jego lokalizację. Składa się z 48 modułów fotowoltaicznych o łącznej mocy 18 kW, które wyłożono między torami kolejowymi.
Według szacunków elektrownia fotowoltaiczna wyprodukuje rocznie około 16 MWh energii, która zostanie wprowadzona do sieci publicznej. Punkt przyłączenia oddalony jest od instalacji o około 500 m.
Fotowoltaika a ruch kolejowy
Sun-Ways deklaruje, że moduły fotowoltaiczne można zdemontować w dowolnym momencie. Uruchomienie instalacji poprzedzone zostało roczną fazą testów i analiz, niezbędnych do uzyskania wszystkich zezwoleń na instalację od Federalnego Urzędu Transportu (FOT). W ciągu najbliższych trzech lat start-up ma prowadzić dalsze testy powłoki modułów PV oraz wpływu zabrudzeń na instalację. Z drugiej strony zbada wpływ systemu na infrastrukturę kolejową. Celem jest ustalenie, czy działanie linii kolejowej i systemu fotowoltaicznego między torami jest kompatybilne.
Podczas inauguracji działalności elektrowni fotowoltaicznej Sun-Ways zaprezentował również maszynę o nazwie PUMA zaprojektowaną do układania paneli fotowoltaicznych. Urządzenie opracowane przez firmę Scheuchzer może ułożyć do 150 modułów w ciągu jednej godziny. Według Sun-Ways powinno to umożliwić upowszechnienie tak instalowanych systemów fotowoltaicznych w skali przemysłowej.
Założyciel Sun-Ways Joseph Scuderi powiedział również, że firma pracuje wspólnie z uniwersytetem HES-SO Valais nad inteligentną siecią kolejową, która pozwoliłaby bezpośrednio zasilać pociągi energią słoneczną.
Sun-Ways podkreśla ogromny potencjał opracowanego rozwiązania. Wylicza, że przy 5 tys. kilometrów torów kolejowych w Szwajcarii można by w taki sposób wygenerować około 1 TWh energii słonecznej rocznie. To zaś pozwoliłoby pokryć 30% zapotrzebowania sektora transportu na energię i zaoszczędzić około 300 tys. ton CO2 rocznie.
Możliwość wykorzystania torów kolejowych jako miejsca lokowania systemów fotowoltaicznych sprawdzali także Włosi. Za wykonanie testów odpowiadała firma Greenrail. Więcej na ten temat w artykule: Włosi sprawdzili fotowoltaikę na torach kolejowych.
Barbara Blaczkowska
barbara.blaczkowska@gramwzielone.pl
© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.